Ahad, 25 Disember 2011

Utusan Online - Jenayah

Utusan Online - Jenayah


Imigresen tahan 18 GRO asing

Posted:

Imigresen tahan 18 GRO asing

Imigresen tahan 18 GRO asing


SEBAHAGIAN warga China yang bekerja sebagai GRO ditahan dalam serbuan Jabatan Imigresen Johor di sebuah pusat hiburan di Batu Pahat, kelmarin.


JOHOR BAHRU 25 Dis. - Seramai 18 wanita warga asing yang bekerja sebagai gadis pelayan pelanggan (GRO) ditahan dalam serbuan Jabatan Imigresen Johor di sebuah kedai minuman di Jalan Shahbandar, Batu Pahat, dekat sini malam tadi.

Mereka yang merupakan warga Thailand, Vietnam dan China ditahan dalam 'Ops 6P' yang disertai seramai 27 anggota dan pegawai bermula pukul 12.30 tengah malam dan berakhir kira-kira dua jam kemudian.

Timbalan Ketua Bahagian Penguat Kuasa Imigresen Johor, Masri Adul berkata, dalam serbuan hasil maklumat awam itu, seramai 14 wanita yang ditahan merupakan rakyat China diikuti tiga dari Vietnam dan seorang wanita Thailand yang kesemuanya berusia antara 16 hingga 41 tahun.

"Ketika diserbu, semua GRO itu sedang leka melayan pelanggan yang datang untuk minum dan berhibur di premis itu. Kecekapan kita mengepung kawasan sekitar membuatkan mereka tidak sempat meloloskan diri," katanya dalam satu kenyataan di sini, hari ini.

Katanya, hasil pemeriksaan ke atas semua GRO itu, 16 daripada mereka didapati melanggar syarat pas yang dikeluarkan oleh Jabatan Imigresen dan boleh dikenakan tindakan mengikut Peraturan 39(b) Peraturan-peraturan Imigresen 1963.

Tambah Masri, seorang lagi didapati melakukan kesalahan mengikut Seksyen 15(1)(c) Akta Imigresen 1959/63 kerana tinggal lebih masa manakala bakinya disiasat di bawah Seksyen 6(1)(c) akta yang sama kerana memasuki negara ini tanpa permit yang sah.

Katanya lagi, tiada sebarang kejadian tidak diingini berlaku dalam serbuan tersebut dan kesemua wanita berkenaan dihantar ke Depot Tahanan Imigresen Pekan Nanas untuk siasatan lanjut.

Full content generated by Get Full RSS.

Gaduh: Lelaki Myanmar maut ditikam rakan senegara

Posted:

Gaduh: Lelaki Myanmar maut ditikam rakan senegara

Gaduh: Lelaki Myanmar maut ditikam rakan senegara

KUALA LUMPUR 25 Dis. - Episod pertikaman lidah antara lima warga asing akhirnya berakhir dengan tragedi apabila salah seorang daripada mereka mati ditikam di Pasar Borong Selayang dekat sini, awal pagi ini.

Dalam kejadian kira-kira pukul 2 pagi, mangsa, Omar Yunus, 19, meninggal dunia di hospital setelah cedera parah di perut, manakala seorang lagi lelaki yang tidak dikenali parah akibat ditikam.

Lelaki yang cedera parah itu berusia 30 tahun dan kini difahamkan dalam keadaan kritikal selepas terkena tikaman di rusuk kanan.

Sebelum itu, lima warga asing yang merupakan pemegang kad Pesuruhjaya Tinggi Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu bagi Pelarian (UNHCR) itu telah bergaduh dipercayai akibat pengedaran dadah jenis ganja.

Bagaimanapun, pertengkaran mulut pekerja pasar borong itu mula bertambah serius apabila mereka mula mengasari sesama sendiri dan ada di antara suspek mengeluarkan senjata tajam dipercayai pisau.

Ketua Polis Daerah Sentul, Asisten Komisioner Zakaria Pagan ketika dihubungi mengesahkan kejadian tersebut dan memberitahu, pihaknya telah memberkas dua lelaki Myanmar berusia lingkungan 20-an sejurus selepas kejadian.

"Kita percaya dua lelaki asing itu mempunyai kaitan dengan kes tersebut namun kita masih menyiasat motif pergaduhan tersebut.

"Kami juga tidak menemui sebarang dadah bersama kedua-dua suspek yang ditahan malah kita juga sedang mengesan senjata yang digunakan untuk menikam mangsa," katanya kepada Utusan Malaysia hari ini.

Tambahnya, kes itu disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan iaitu membunuh.

Dalam perkembangan lain, beliau berkata, pihaknya kini sedang memantau warga asing yang bekerja di pasar borong berkenaan sebagai usaha membendung penyalahgunaan dadah di kalangan warga terbabit.

"Kita telah menjalankan pemeriksaan terhadap 106 orang warga asing di situ dan 56 daripada mereka didapati positif mengambil dadah.

"Usaha membendung gejala ini masih dijalankan dan pemeriksaan serta pemantau akan sentiasa dilakukan," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan