Isnin, 26 Disember 2011

Utusan Online - Rencana

Utusan Online - Rencana


Jangan menyusahkan Najib

Posted:

Jangan menyusahkan Najib

Jangan menyusahkan Najib

Oleh ZULKIFLEE BAKAR
pengarang@utusan.com.my

''SAYA berpegang teguh pada sumpah yang dilafazkan pada April 2009. Saya percaya, sumpah yang saya angkat itu, mempengaruhi saya bukan sahaja sebagai Perdana Menteri tetapi juga sebagai Pengerusi Barisan Nasional (BN), Presiden UMNO dan yang paling penting, sebagai seorang insan yang begitu bangga menjadi rakyat Malaysia.''

Itulah yang dicoretkan oleh Datuk Seri Najib Tun Razak dalam blog beliau www. 1malaysia.com.my baru-baru ini.

Sememangnya tiada siapa pun boleh menafikan, Najib seperti mana kata beliau telah melakukan yang terbaik untuk rakyat semenjak dua tahun setengah memegang jawatan Perdana Menteri.

Perlu diingat Najib menjadi pemimpin nombor satu negara bukanlah dalam situasi yang mudah, beliau melangkah masuk ke Pejabat Perdana Menteri dalam keadaan politik UMNO dan BN berada di kedudukan cukup tidak selesa.

Sementara UMNO kehilangan kuasa di Kedah, Perak (selama 11 bulan) dan Selangor serta terus gagal menawan Kelantan, BN pula kehilangan majoriti dua pertiga di Parlimen dan terlepas kekuasaan di Pulau Pinang.

Malahan Najib mempunyai tanggungjawab cukup berat bagi memulihkan keyakinan rakyat kepada kerajaan BN. Apa yang berlaku dalam pilihan raya umum lalu, seolah-olah satu isyarat jelas kepada BN bahawa rakyat mampu menolak parti berkenaan, biar pun mereka menyedari BN sudah banyak berjasa kepada rakyat dan negara.

Berikutan itu, siang dan malam, Najib dengan dibantu Timbalannya, Tan Sri Muhyiddin Yassin memerah otak bagi memulihkan keadaan sama ada dari sokongan politik, ekonomi mahupun sosial.

Justeru muncullah satu demi satu langkah transformasi dalam semua bidang bagi membolehkan BN kembali meraih sokongan rakyat. Program Transformasi Politik (PTP), Program Transformasi Kerajaan (GTP) dan Program Transformasi Ekonomi (ETP) dilihat lambang kesungguhan Najib dalam mentadbir negara.

Ini belum lagi mengambil kira bagaimana Najib an Muhyiddin sanggup turun ke bawah bertemu rakyat melalui program 'walkabout'. Setiap lapisan rakyat ditemui dan pelbagai kaum didekati, masalah mereka didengari serta diselesaikan.

Walaupun menghadapi pelbagai tekanan, tohmahan dan kerenah pembangkang yang semakin ghairah mencari kuasa politik, namun ia tidak mampu menggugat ketekunan Najib.

''Tak kira apa yang dikatakan oleh sesetengah pihak yang tak bertanggungjawab mengenai saya, keluarga saya atau pentadbiran saya, namun apa yang pasti saya telah berusaha pastikan setiap keputusan yang saya ambil sebagai Perdana Menteri adalah yang terbaik mungkin,'' kata Najib.

Bagaimanapun segala usaha Najib boleh tergugat jika BN dan UMNO tidak mencapai kejayaan cemerlang dalam pilihan raya umum atau paling penting mengekalkan kuasa.

Buat masa ini tidak dapat dinafikan keyakinan dan kepercayaan rakyat kepada kepimpinan Najib semakin meningkat dan imej kerajaan BN semakin melonjak.

Namun begitu, ia bergantung sejauh manakah pemimpin UMNO dan BN berusaha mengekalkan momentum sokongan berkenaan dengan memastikan ia diterjemahkan dalam bentuk undi.

Bagi pemimpin-pemimpin UMNO, mereka tidak boleh lagi bersikap hipokrit dengan mengamalkan politiking sesama sendiri. Mereka sudah berjanji dan melafazkan ikrar taat setia untuk patuh kepada apa juga keputusan pucuk pimpinan mengenai calon.

Siapa sahaja yang akan dipilih sebagai calon melalui kriteria calon boleh menang, maka mereka perlu patuh dan taat serta bekerja bersungguh-sungguh bagi memenangkan calon berkenaan.

Berbanding 2008, UMNO dikatakan jauh lebih selesa untuk menghadapi pilihan raya umum kali ini, malahan dilaporkan juga orang Melayu yang sebelum ini menolak UMNO sudah kembali kepada parti itu.

Justeru pemimpin-pemimpin UMNO di semua peringkat tidak harus menyusahkan Najib dengan mengamalkan budaya cah keting atau tikam belakang sehingga memungkinkan parti itu tewas dalam pilihan raya umum nanti.

Begitu juga dengan mereka yang sudah lama memegang jawatan dan tidak mampu lagi mengalas tanggungjawab tersebut.

Cerminlah diri, apakah benar kita calon boleh menang seperti mana ditetapkan oleh Perdana Menteri, jika tidak berundurlah dengan sukarela, jangan menyusahkan Najib sehingga beliau terpaksa menghantar wakil untuk 'majlis pujuk memujuk'.

UMNO tidak ada masa untuk semua itu, kalau merasakan pemilihan kita hanya akan menyebabkan parti akan kalah maka bersikap terbukalah dengan menyokong calon yang dipilih parti, apa yang penting parti menang.

Bagaimanapun istilah 'jangan menyusahkan Najib' ini bukan eksklusif untuk UMNO sahaja malahan komponen BN juga perlu mengamalkan sikap yang sama.

Mereka juga tidak terkecuali untuk menyenaraikan calon boleh menang dan tidak boleh beranggapan syarat berkenaan hanya untuk UMNO sahaja. Berbanding UMNO, tanggungjawab komponen BN terutamanya MCA, MIC dan Gerakan jauh lebih berat.

Mereka perlu menyakinkan pengundi-pengundi bukan Melayu untuk kembali kepada BN dan dalam soal ini mereka harus mempunyai keyakinan yang tinggi untuk menewaskan pembangkang termasuklah di Pulau Pinang.

Janganlah mengamalkan sikap menyerah kalah sebelum berperang terutamanya di Pulau Pinang yang kini dikuasai oleh DAP yang bekerjasama dengan Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan Pas.

Komponen BN harus berusaha memberikan penjelasan kepada golongan bukan Melayu mengenai usaha yang telah dan sedang dilaksanakan oleh Najib untuk memberikan kesejahteraan kepada rakyat.

Hakikatnya, rakyat sudah melihat kesan daripada gagasan 1Malaysia yang menyaksikan kerajaan di bawah kepimpinan Najib berusaha meringankan beban mereka dalam segala segi.

Pelbagai peruntukan dan bantuan yang disalurkan sudah jelas menunjukkan kemampuan kerajaan BN dalam memenuhi hasrat rakyat dan ia berbeza sama sekali dengan pakatan pembangkang yang pada masa ini masih belum menyelesaikan banyak janji mereka dalam pilihan raya umum lalu.

''Tiada siapapun yang mempengaruhi kita, tiada siapapun yang mendesak kita. Kerajaan ini membuat keputusan atas kehendak dan fikrah sendiri dengan memulakan proses islah dan penambahbaikan.''

Penegasan Najib ini boleh dijadikan sandaran supaya rakyat tidak terpengaruh dengan dakyah pembangkang kononnya apa yang dilakukan oleh kerajaan adalah atas desakan mereka.

Sedangkan semua orang tahu bagaimana kemampuan pakatan pembangkang apabila diberi peluang memerintah Kedah, Pulau Pinang, Selangor, Kelantan dan Perak (selama 11 bulan).

Kemenangan besar BN pilihan raya umum akan datang amat penting bagi membolehkan Najib dan kerajaan melaksanakan lebih banyak agenda bagi membangunkan negara.

Oleh itu terapkan semangat jangan susahkan Najib kerana ia amat penting bagi memastikan niat murni dan ikhlas beliau memimpin negara ini tercapai.

Berilah sokongan sepenuhnya dan berusahalah dengan gigih supaya impian beliau melalui gagasan 1Malaysia yang berlandaskan slogan Rakyat Didahulukan Pencapaian Diutamakan mampu disempurnakan.

Full content generated by Get Full RSS.

Semakan dasar pendidikan

Posted:

Semakan dasar pendidikan

Semakan dasar pendidikan

TAN SRI DR. NORDIN KARDI ialah Penyandang Kursi Za'ba di Universiti Pendidikan Sultan Idris.

PENGUMUMAN oleh Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin baru-baru ini tentang penubuhan jawatankuasa menyemak semula dasar dan pelaksanaan pendidikan di negara ini seharusnya mengusik deria semua pihak dari orang tua hingga kanak-kanak yang sudah pandai membezakan perkara buruk dan perkara baik.

Hal ini sewajarnya demikian kerana pendidikan adalah segala-galanya bagi negara Malaysia yang aman dan makmur ini. Rekod menunjukkan bahawa pembangunan pendidikan adalah sektor kemajuan negara terbaik. Meski banyak melalui gelombang cabaran, data-data memihak kepada kenyataan bahawa sektor pendidikan berjaya cemerlang mengatasi segala pukulan gelombang tersebut berbanding upaya-upaya negara dalam sektor lain.

Pengumuman bahawa Prof. Tan Sri Dzulkifli Abdul Razak bekas Naib Canselor Universiti Sains Malaysia yang sangat berpengalaman itu mempengerusikan jawatankuasa yang dimaksudkan sangat dialu-alukan. Saya yakin beliau akan memimpin jawatankuasa itu dengan pendekatan saintifik yang tepat bukan berpandukan semangat sahaja yang berkobar-kobar tetapi berada di awang-awangan atau atas pertimbangan tahyul-tahyul politik yang kerap membingungkan.

Sudah tentu aspek politik tidak boleh dikesampingkan kerana ia juga sebahagian daripada urat nadi kesejahteraan negara, namun semua pertimbangan politik itu hendaklah dianalisis secara saintifik berpandukan data konkrit bukan dengan buaian lagu sentimental.

Sebagai seorang yang terlatih dalam bidang farmasi, Dzulkifli hendaklah menyuntik dirinya dengan ubat pelali daripada dijangkiti wabak sentimental itu. Dia hendaklah tidak melayan jelingan menikam atau suara keras anggota jawatankuasa itu nanti, tapi dengar apa isi dan maksud suaranya yang nyata dan yang tersembunyi.

Sambil mempertimbangkan praktikaliti suasana semasa Dzulkifli hendaklah tidak membelakangi dasar-dasar yang lepas sambil tidak pula taksub mempertahankannya. Untuk tujuan itu wajiblah dia meneliti dua akta penting terdahulu iaitu Akta Pelajaran 1961 dan Akta Pendidikan 1996. Jarak masa 35 tahun diambil bagi melaksanakan Akta Pelajaran 1961 sebelum dianya disemak berbanding Akta 1996 yang belum mencapai usia baligh 15 tahun.

Beliau hendaklah mula bermenung bermuhasabah mengapa dasar yang baharu berusia empat belas tahun itu hendak disemak?

Jawapan seperti 'dunia telah berubah dengan pantas' mungkin jawapan yang sangat memujuk dan munasabah, namun beliau hendaklah tidak terus tergoda dengan jawapan mudah, sebaliknya berpegang teguh kepada prinsip saintifik bahawa kebenaran hendaklah diselongkar dari segenap penjuru. Setelah ditemui dengan nyata dan yakin potonglah tumor, kudis atau lebihan lemak yang tidak menyihatkan tetapi jangan abaikan intan permata yang ada di dalamnya yang boleh digilap sampai berkilau.

Selain itu, Dzulkifli juga hendaklah meneliti Penyata Razak 1957 dan Ordinan Pelajaran 1957 yang merupakan hembusan roh pertama dunia pendidikan Malaysia merdeka. Akta-akta lain yang mesti diteliti juga termasuk Akta Bahasa Kebangsaan 1964, 1967 dan semakan 1971.

Demikian juga Akta Universiti dan Universiti Kolej 1975 dan semakannya 1975 dan 1996; Akta Politeknik 1974, Akta Majlis Peperiksaan 1980, Akta IPTS 555, 1996 dan Akta 556 LAN 1997.

Sudah tentu Dzulkifli juga akan dengan teliti membaca semula laporan-laporan negara mengenai pelajaran atau pendidikan yang terdahulu seperti Laporan Rahman Talib (1960), Laporan Mengenai Pengajian Tinggi 1967 dan Laporan Universiti Malaya selepas 13 Mei 1970 dan Laporan Mahathir 1979.

Jawatankuasa yang akan bermesyuarat itu nanti akan menghadapi pelbagai cabaran yang memerlukan keberanian mengusik beberapa perkara sensitif dan sentimental tetapi amat penting untuk diteliti dalam konteks Malaysia menjadi negara bangsa dalam millenium 21 yang memerlukan kekuatan dan kepantasan luar biasa.

Malaysia, yang mempunyai tiga kategori institusi pendidikan seperti Seksyen 16 Akta Pendidikan 1996 iaitu institusi pendidikan kerajaan; institusi pendidikan bantuan kerajaan dan; institusi pendidikan swasta, mungkin boleh diibaratkan seperti sebuah kenderaan yang mempunyai beban berat dan mengganggu sistem mekanikal yang saling bercanggah untuk terbang seperti kilat di angkasa lepas. Beranikah Dzulkifli mengusiknya?

Beranikah juga nanti jawatankuasa itu menyentuh Seksyen 2 Akta Pelajaran 1996 yang antara lain di dalamnya terkandung kedudukan sekolah Cina dan sekolah Tamil, demi menjayakan hasrat melahirkan kesatuan negara Malaysia?

Dasar terbuka pentadbiran awam yang diumumkan kerajaan baru-baru ini mudah-mudahan akan disentuh juga oleh jawatan kuasa ini nanti. Akta Pendidikan 1996 nampaknya seperti mundur dalam konteks pelantikan meskipun tidak ramai orang mengetahuinya.

Akta Pelajaran 1961 misalnya membiarkan secara terbuka sesiapa sahaja boleh dilantik untuk menjadi Ketua Pengarah Pelajaran tetapi Akta 1996 menyebut dengan terang bahawa Ketua Pengarah Pendidikan boleh dilantik daripada kalangan penjawat Perkhidmatan Pelajaran sahaja.

Pemikiran Tan Sri Mohd. Sidek Hassan, Ketua Setiausaha Negara (KSN) yang membawa gagasan perkhidmatan awam terbuka harus disokong dan dilihat sebagai langkah berani dan kehadapan demi kecemerlangan kepimpinan pendidikan juga. Akta Pelajaran 1961 menyamai hasrat KSN menjadikan Jawatan Utama di Kementerian-Kementerian sebagai Jawatan Terbuka yang baru-baru ini diumumkan.

Demikian juga kuasa melantik yang saya sering timbulkan dalam beberapa tulisan terdahulu tentang bagaimana berpindahnya beberapa kuasa daripada Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong kepada orang politik/eksekutif iaitu Menteri. Akta Pelajaran 1961 menyebut kuasa Yang di-Pertuan Agong melantik Ketua Pengarah Pelajaran, Ketua Pendaftar Sekolah, Ketua Pendaftar Guru, Timbalan Pendaftar Guru, Ketua Nazir Sekolah dan Pengelola Peperiksaan.

Adakah bijaksana sekiranya kuasa Yang di-Pertuan Agong membuat pelantikan itu dikembalikan, terpulang sepenuhnya kepada kebijaksanaan jawatankuasa itu nanti menelitinya semula. Demikian juga dengan pelantikan naib canselor yang dahulunya di bawah kuasa Yang di-Pertuan Agong dengan nasihat Perdana Menteri yang kemudian dipindahkan kepada kuasa Menteri dalam Akta Pendidikan 1996. Tidak ramai ahli masyarakat sekolah dan universiti yang menyedari akan perpindahan kuasa-kuasa ini pada 1996.

Pengalaman Dzulkifli dalam Persatuan Institusi Pengajian Tinggi Asia Tenggara (ASAIHL) dan di Persatuan Antara Bangsa Universiti-universiti yang berpusat di Eropah dan Amerika Selatan yang pernah saya turut sertai tentu mempunyai pengaruh semasa dia mempengerusikan siri perbincangan itu nanti.

Namun amat munasabah sekiranya beliau sentiasa beringat untuk mempunyai 'nyiru tempatan' untuk menapis dan mengayak 'antah-antah' yang mungkin tidak sesuai dengan saripati keperluan dan peradaban Malaysia yang tidak sepatutnya merasa rendah diri dengan peradaban dari dunia Eropah.

Pengalaman beliau di dalam dua badan itu akan memberikan keupayaan melihat Malaysia dengan keunikannya tertentu, kedudukan pendidikan Malaysia dalam konteks wilayah Asia Tenggara dan kedudukan pendidikan Malaysia dalam konteks dunia. Dalam konteks pengajian tinggi Dzulkifli tentu sangat fasih dengan kandungan Proses Bologna dana Triti Lisbon di Kesatuan Eropah.

Saya jangka antara variabel yang akan diteliti oleh Dzulkifli dan rakan-rakannya nanti akan meliputi soal falsafah dan dasar pendidikan, sistemnya, pentadbiran, kepimpinan, isi kandungan, penilaian dan pengukuran pencapaian, guru, murid, alam keliling fizikal dan bukan fizikal dan antisipasi senario masa depan.

Apa pun yang bakal dihasil dan dilapor oleh jawatankuasa ini nanti, saya menantikan sebuah laporan dan cadangan yang dibuat berdasarkan pemikiran yang bebas, waras dan saintifik.

Unsur-unsur sentimental dan tahyul hendaklah diminimumkan. Meski pun demikian laporan itu hendaklah bertapak kukuh di atas asas peradaban Malaysia dengan segala kebanggaan terhadap khazanah-khazanah sejarah dan ilmunya serta keberanian belayar di lautan luas masa depan.

Kesudahannya biarlah cadangan-cadangannya nanti jelas mempunyai semangat 'di mana bumi di pihak di situ langit dijunjung'.

Full content generated by Get Full RSS.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan