Isnin, 9 April 2012

Utusan Online - Rencana

Utusan Online - Rencana


Pemerintahan beraja Malaysia unik

Posted:

Pemerintahan beraja Malaysia unik

OLEH CIK RASHIDAH ABD. GHANI


Skuadron Istiadat Berkuda dari Kor Armor Diraja berkawal di hadapan Istana Negara sempena persiapan Istiadat Pertabalan Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah sebagai Yang di-Pertuan Agong yang ke-14, baru-baru ini. - Bernama.


PEMERINTAHAN beraja di Malaysia dikatakan paling unik berbanding negara lain yang mengamalkan pemerintahan beraja.

Ini kerana di negara-negara berkenaan takhta pemerintahan terus kekal dikuasai waris, tetapi di Malaysia raja yang memegang jawatan sebagai Ketua Negara atau dikenali sebagai Yang di-Pertuan Agong bertukar mengikut giliran dalam kalangan sembilan Sultan atau Raja yang memerintah negeri.

Sungguhpun negara ini mengamalkan sistem pemerintahan Raja BerPerlembagaan dan Demokrasi BerParlimen, pemilihan Yang di-Pertuan Agong, yang mula dilaksanakan ketika negara mencapai kemerdekaan pada 1957, adalah cukup bermakna kerana ia melambangkan keyakinan rakyat terhadap sistem pemerintahan demokrasi.

...

Sila dapatkan naskhah Utusan Malaysia hari ini.

Waspada seloka pembangkang

Posted:

Waspada seloka pembangkang

Oleh ZULKIFLI JALIL
pengarang@utusan.com.my

JUN tahun lalu, Hurriyet Daily News melaporkan tentang penahanan kira-kira 500 pelajar universiti di Turki. Ini termasuk 89 orang di Istanbul sahaja kerana mendesak supaya dilaksanakan pendidikan percuma di negara itu.

Pada 10 Mac lalu (tahun ini), media yang sama juga melaporkan sekurang-kurangnya tiga pelajar di sana bakal berdepan hukuman penjara sehingga maksimum 15 tahun atas isu serupa yang diperjuangkan sejak tahun 2010 lagi.

Tetapi pada akhir bulan lalu, tak pasal-pasal Penasihat PKR, Anwar Ibrahim mengambil contoh bagaimana Turki yang tiada sesen pun hasil minyak, mampu pula memberi pendidikan percuma kepada rakyatnya. Malah, 'berseloka' lagilah dia kononnya bahawa Recep Tayyib Erdogan memberi pendidikan percuma kepada rakyatnya dari peringkat rendah hingga universiti walaupun baru tiga tahun memerintah Turki.

...

Sila dapatkan naskhah Utusan Malaysia hari ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan