Jumaat, 30 Mac 2012

Utusan Online - Rencana

Utusan Online - Rencana


Sukan di hati Raja Ashman

Posted:

Sukan di hati Raja Ashman

Oleh NURUL ANUAR KARI
rencana@utusan.com.my


Raja Ashman Shah Sultan Azlan Shah bersama isteri, Noraini Jane Ariffin ketika menghadiri majlis di Istana Iskandariah Kuala Kangsar, Perak.


TIADA yang dapat menjangka awal pagi 30 Mac 2012 menjadi detik Almarhum Datuk Seri Raja Ashman Sultan Azlan Shah meninggalkan keluarganya dan rakyat negeri Perak pada usia semuda 54 tahun.

Almarhum yang dikenali ramai dengan sifatnya yang mesra rakyat dan merendah diri menghembuskan nafas terakhir kira-kira 1.30 pagi di kediamannya di Bukit Damansara akibat serangan asma.

Baginda yang dilahirkan di Pulau Pinang pada 28 Disember 1958 merupakan anakanda ketiga Sultan Perak, Sultan Azlan Shah dan Raja Permaisuri Perak Tuanku Bainun daripada lima adik-beradik iaitu Raja Muda Perak Raja Dr. Nazrin Shah, Datuk Seri Raja Azureen, Datuk Seri Raja Eleena dan Datuk Seri Raja Yong Sofia.

...

Sila dapatkan naskhah Utusan Malaysia hari ini.

Yahudi pula manusia terpilih?

Posted:

Yahudi pula manusia terpilih?

KENYATAAN Abdul Hadi Awang dan Nik Abdul Aziz Nik Mat mengenai Yahudi adalah tidak perlu. Ia dibuat dalam keadaan pendirian Majlis Syura Pas yang tidak diraikan oleh Anwar Ibrahim. Anwar masih enggan menarik balik kenyataannya atau menyaman Wall Street Journal. Sikap yang diambil oleh Anwar tidak meredakan keresahan Majlis Syura Pas dan juga ahli parti itu walaupun Nik Aziz menyatakan pendiriannya.

Tiba-tiba Hadi dan Nik Aziz membuat kenyataan bahawa boleh berniaga dengan Yahudi tetapi tidak dengan zionis. Ada benarnya mereka membuat kenyataan bahawa yang ditentang ialah zionisme. Tetapi benar itu dalam pertikaian kerana realiti kini tidak sedemikian.

Hujah lain boleh diambil untuk dibuat justifikasi mengenai Yahudi hubungannya dengan Rasulullah, Yahudi di dalam al-Quran, Yahudi sifatnya suatu kaum seperti kaum-kaum yang lain.

...

Sila dapatkan naskhah Utusan Malaysia hari ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan