Selasa, 27 Mac 2012

Utusan Online - Pahang

Utusan Online - Pahang


UPM kaji kesan penubuhan MPPT

Posted:

UPM kaji kesan penubuhan MPPT

Oleh SALEHUDIN MAT RASAD
utusanpahang@utusan.com.my

TEMERLOH 27 Mac - Universiti Putra Malaysia (UPM) dilantik membuat kajian terhadap keberkesanan Majlis Perundingan Parlimen Temerloh (MPPT) yang ditubuhkan pada Mac 2008 dalam usaha menjadikan daerah ini makmur dan maju selari dengan kemajuan negara.

Ahli Parlimen Temerloh, Datuk Saifuddin Abdullah berkata, MPPT ialah mini Parlimen peringkat tempatan yang dianggotai wakil sektor kerajaan, politik, perniagaan dan masyarakat sivil untuk membincangkan pembangunan komuniti dalam memenuhi sasaran enam bidang pembangunan tumpuan.

''Barisan penyelidik dari Jabatan Sains Kemasyarakatan dan Pembangunan Fakulti Ekologi Manusia UPM yang diketuai Dr. Sarjit S.Gill akan mengedarkan borang kaji selidik kepada responden tempatan.

''Penyelidik ini akan bertanyakan pelbagai soalan, antaranya sama ada penubuhan MPPT mampu meningkatkan tahap pembangunan komuniti Temerloh," katanya kepada Utusan Malaysia selepas persidangan MPPT di Dewan Tun Razak Temerloh, di sini baru-baru ini.

...

Sila dapatkan naskhah Utusan Malaysia hari ini.

Pengalaman berharga guru pelatih IPG

Posted:

Pengalaman berharga guru pelatih IPG


NAJWA Md. Nasir (kanan) mengendalikan kegiatan kokurikulum Pengakap Kanak-kanak semasa latihan mengajar di SK Felda Kota Gelanggi 2, Jerantut, baru-baru ini.


JERANTUT 27 Mac - Latihan mengajar merupakan antara pengisian penting di Institut Pendidikan Guru (IPG) terutama dalam melahirkan guru lepasan ijazah yang berkewibawaan.

Program berkenaan bertujuan melaksanakan kaedah mengajar mata pelajaran tertentu di samping menerapkan elemen lain menerusi Pengajaran dan Pembelajaran (P&P) yang diterima oleh guru pelatih berkenaan semasa kuliah di IPG.

Bagi empat guru pelatih Institut Pendidikan Guru Kampus Tengku Ampuan Afzan (IPGKTAA) Lipis yang kini mengikuti latihan mengajar selama tiga bulan cukup memberi pengalaman berharga kepada mereka.

Pembabitan latihan mengajar di Sekolah Kebangsaan (SK) Felda Kota Gelanggi 2, dekat sini membentuk sahsiah mereka selain berpeluang melaksanakan P&P dan pengetahuan yang diperoleh selama tujuh semester di IPGKTAA Lipis.

...

Sila dapatkan naskhah Utusan Malaysia hari ini.

Anugerah FFP iktiraf kreativiti penuntut UiTM

Posted:

Anugerah FFP iktiraf kreativiti penuntut UiTM


MOHD. Mokhtar Samad (kanan) menyampaikan cenderahati kepada Dr. Ilyas Harun pada majlis Malam Anugerah Festival Filem Pendek 2012 di Dewan Serbaguna UiTM cawangan Pahang, Maran, baru-baru ini.


MARAN 27 Mac - Penganjuran Anugerah Festival Filem Pendek (FPP) di Universiti Teknologi Mara (UiTM) cawangan Pahang, di sini baru-baru ini adalah sebagai langkah awal mengiktiraf mahasiswa menghasilkan karya filem pendek yang kreatif.

Timbalan Rektor UiTM Pahang, Mohd. Mokhtar Samad berkata, program itu secara tidak langsung memacu kreativiti mereka menampilkan hasil karya terbaik dalam bentuk filem.

Menurutnya, usaha dilakukan itu sangat dihargai dan menyanjung tinggi minat generasi muda terhadap karya tempatan yang dilihat mampu menghasilkan filem berkualiti pada masa akan datang.

...

Sila dapatkan naskhah Utusan Malaysia hari ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan