Selasa, 27 Mac 2012

Utusan Online - Rencana

Utusan Online - Rencana


Bahaya tuntutan ultra kiasu

Posted:

Bahaya tuntutan ultra kiasu

AHAD lalu kita dikejutkan dengan Perhimpunan 325 ultra kiasu sekitar kolej ala universiti merdeka di Kajang, Selangor. Saya tertanya-tanya bagaimana perhimpunan perkauman sebegini diberikan permit. Sepatutnya Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) jawapannya. Tetapi kita tidak pernah lakukan. Ini toleransi dan mulianya hati budi pemimpin.

Berbanding dengan undang-undang di Singapura, panggilan 'anjing' sudah membolehkan seseorang itu dipenjara atau didenda dan beberapa kemudahan ditarik balik. Di negara kita, tiada sebarang tindakan dikenakan walaupun perkataan lebih hina dan lucah digunakan serta sentimen perkauman dimainkan.

Saya telah pergi ke kolej yang dipunyai oleh ultra kiasu ini (tempat perhimpunan) enam tahun lalu. Operasinya langsung tidak mencerminkan identiti kebangsaan, sama seperti kolej di negara China. Laman webnya pun langsung tidak menggunakan bahasa Melayu.

...

Sila dapatkan naskhah Utusan Malaysia hari ini.

Wikileaks, Anwar, demokrasi, fakta dan auta...

Posted:

Wikileaks, Anwar, demokrasi, fakta dan auta...

Oleh Zaini Hassan

SENARIO 1:
ANWAR Ibrahim amat takut dengan isu Israel yang beliau terlepas cakap. Dalam interbiu dengan Wall Street Journal, Anwar dipetik sebagai berkata, "saya menyokong segala usaha untuk melindungi keselamatan the state of Israel (negara Israel)".

Kata-katanya membuatkan beliau mengigau tengah malam. Malah, para penasihatnya kini sedang membuat damage control terhadap kata-kata itu.

Para penasihatnya juga telah mula mengedarkan perancangan kepada semua propagandis supaya jangan sentuh soal Israel itu dan mula bercakap mengenai soal lain. Bercakaplah mengenai pencapaian mereka selama empat tahun memerintah empat negeri.

Bagi mereka isu negara Israel boleh menghakis sokongan orang Melayu Islam kepada Anwar.

Malah Anwar dalam wawancaranya dengan Wikileaks London melalui talian tele-conferencing dengan pengasas Wikileaks, Julian Assange yang berlangsung di Bilik Tele-Conference, Bangunan Telekom Malaysia, Jalan Perak, Pulau Pinang pada 23 Mac lalu juga tidak menyentuh mengenai soal negara Israel dan sokongannya kepada keselamatan negara Zionis itu.

...

Sila dapatkan naskhah Utusan Malaysia hari ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan