Jumaat, 30 Mac 2012

Utusan Online - Mahkamah

Utusan Online - Mahkamah


Pecah amanah libatkan RM12 juta

Posted:

Pecah amanah libatkan RM12 juta

KUALA LUMPUR 30 Mac - Bekas peguam dan anak lelakinya masing-masing mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini hari ini atas tuduhan pecah amanah melibatkan wang RM12 juta milik tabung amanah Orang Asli Jakun, 12 tahun lalu.

S. Kanawagi, 67, didakwa atas 12 pertuduhan manakala anaknya Dinesh Kanavaji, 34, menghadapi satu pertuduhan.

Kanawagi didakwa sebagai pemegang amanah kepada Tabung Amanah Linggui Valley Orang Asli (Jakun) yang diamanahkan harta tersebut dengan curang meluluskan pengeluaran wang RM7 juta daripada tabung amanah tersebut bagi pembelian 27 unit kondominium di Lanai Gurney di sini bagi kepentingan syarikat Virgin Properties.

Perbuatan itu didakwa dilakukan di pejabat tertuduh, firma guaman Tetuan Khana & Co., No.3, Jalan Abdullah, Persimpangan Jalan Bangsar di sini di antara 14 Julai 2008 dan 13 Julai 2009.

...

Sila dapatkan naskhah Utusan Malaysia hari ini.

Mahkamah tolak rayuan syarikat pembalakan

Posted:

Mahkamah tolak rayuan syarikat pembalakan

PUTRAJAYA 30 Mac – Seruan Gemilang Makmur Sdn. Bhd. (SGM) semalam gagal dalam usahanya untuk mengetepikan keputusan Mahkamah Tinggi Kuantan yang membenarkan tuntutan balas Badan Perhubungan UMNO Pahang berhubung perjanjian pengeluaran kayu balak di tanah milik parti itu.

Ia berikutan keputusan panel tiga hakim diketuai oleh Datuk Sulong Matjeraie yang bersidang bersama Datuk Clement Allan Skinner dan Datuk Wira Mohtarudin Baki yang menolak rayuannya secara sebulat suara.

Dengan keputusan itu, syarikat pembalakan tersebut selaku perayu perlu membayar jumlah ganti rugi yang ditaksirkan mencecah RM70 juta termasuk faedah.

Panel itu berpuas hati bahawa tiada kebenaran diperoleh SGM untuk mengeluarkan kayu balak dari Blok A2, Nenasi, Pekan.

SGM merayu terhadap keputusan Mahkamah Tinggi Kuantan pada 16 Jun tahun lalu yang membuat keputusan memihak kepada Badan Perhubungan UMNO Pahang ketika membenarkan tuntutan balasnya.

...

Sila dapatkan naskhah Utusan Malaysia hari ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan