Sabtu, 31 Mac 2012

Berita Harian: MukaDepan

Berita Harian: MukaDepan


2 peguam dituduh tipu RM12j

Posted: 30 Mar 2012 02:30 PM PDT

MukaDepan

DINESH ditemani isteri selepas dibebaskan dengan ikat jamin RM200,000 bersabit kes pecah amanah di Mahkamah Sesyen Jalan Duta.

DINESH ditemani isteri selepas dibebaskan dengan ikat jamin RM200,000 bersabit kes pecah amanah di Mahkamah Sesyen Jalan Duta.

Seleweng tabung amanah Orang Asli beli 27 kondo

KUALA LUMPUR: Dua peguam anak beranak, S Kanawagi dan Dinesh Kanavaji mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini, semalam atas 11 tuduhan pecah amanah dan bersubahat mengeluarkan wang daripada Tabung Amanah `Linggui Valey Orang Asli (Jakuns) Trust' berjumlah RM12 juta, sembilan tahun lalu.

Bagi tuduhan pertama, Kanawagi, 67, didakwa sebagai ejen pemegang amanah dana terbabit dengan curangnya melakukan pecah amanah meluluskan pengeluaran wang RM7 juta bagi pembelian 27 kondominium di Lanai Gurney di sini, untuk kepentingan sendiri serta Syarikat Virgin Properties, antara 14 Julai 2008 hingga 13 Julai 2009. Bagi tuduhan kedua hingga ketiga, dia didakwa membuat dua pindahan telegrafik masing-masing RM328,279.83 dan RM47,933.42 antara 17 Januari 2003 hingga 28 Februari 2004.

Kanawagi juga menghadapi tujuh tuduhan mengeluarkan wang daripada akaun amanah itu RM2.5 juta bermula 2001 hingga 2008.

Bagi tuduhan ke-11, Kanawagi didakwa bertindak bertentangan dengan pemegang amanah mengeluarkan wang daripada tabung sama RM2.2 juta untuk dibayar kepada penama Hamzah Mohamed Tahir, 66.

Sementara itu, anak lelakinya, Dinesh, 34, didakwa bersubahat dengan Kanawagi dalam meluluskan pengeluaran wang dana itu RM7 juta bagi pembelian kondominium untuk kepentingannya serta syarikat Virgin Properties, yang mana tertuduh adalah salah seorang ahli lembaga pengarah syarikat itu.
Mereka didakwa melakukan kesalahan itu di Tetuan Khana & Company, Nombor 3 Jalan Abdullah, Off Jalan Bangsar di sini, dan bagi semua tuduhan didakwa mengikut Seksyen 409 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan penjara maksimum 20 tahun dan sebat dan denda, jika sabit kesalahan.

Hakim Mahmud Abdullah membenarkan kedua-duanya diikat jamin masing-masing RM700,000 dengan dua penjamin dan RM200,000 dengan seorang penjamin.

Mahkamah juga mengarahkan kedua-duanya menyerahkan pasport antarabangsa serta menetapkan 15 Mei ini untuk sebutan semula kes.

Kedua-dua tertuduh diwakili peguam bela, Manjeet Singh Dhilon manakala pihak pendakwaan diwakili Timbalan Pendakwa Raya, Farhan Read dan C Vignesh Kumar.

Sehingga jam 4.30 petang semalam, hanya Kanawagi membayar jaminan RM700,000.
Pada 31 Mei 2011, Kanawagi dihukum penjara enam tahun dan didenda RM80,000 oleh Hakim Mahkamah Sesyen selepas didapati bersalah atas dua tuduhan memalsukan surat kuasa (PA) dan satu tuduhan memberikan keterangan palsu dalam satu prosiding saman pemula, 19 tahun lalu.

Hakim Rosenani Abdul Rahman, membenarkan hukuman penjara itu ditangguhkan sehingga Mahkamah Tinggi membuat keputusan rayuan Kanawagi dengan menaikkan jaminan daripada RM200,000 kepada RM400,000.

Komen Anda

Terima kasih diatas penyertaan anda. Berita Harian berhak untuk tidak memaparkan sebarang komen yang menyentuh isu-isu sensitif dan yang berbentuk iklan komersial. Alamat IP anda akan direkodkan dan mungkin digunakan untuk menghalang penghantaran komen seterusnya jika melanggar peraturan yang ditetapkan.

Senarai komen

annacomel

senyum peguam ini...macam tidak bersalah pulak..dapat dilihat sebelum ini peguam boleh mengenepikan undang-undang..yang bersalah menjadi tidak bersalah..yang tidak bersalah menjadi bersalah kerana kununnya kepintaran mereka.Sepatutnya peguam ini dikenakan hukuman 2 kali ganda berbanding orang awam yang lain.

meow meow

x abez2 pecah amanah..boroi la kau

Roti Planta

Hanya hukuman penjara dan rampas harta sahaja yang boleh menakutkan golongan ini. Jika baling kasut kena penjaran setahun maka hukuman penjara 10-20 tahun sahaja layak untuk mereka. Dikhuatiri nanti pembelit ini bebas dengan denda minima sahaja setelah Hakim dibelit oleh Manjeet Singh.

Ahmad Bin Fadzil

Susah nak cari peguam yang amanah seperti Sulaiman Akhlaken dalam filem P.Ramlee,Tiga Abdul.Wahai Tuan Sidik Sigaraga,Hamba telah menjalankan amanah Tuan Hamba.

RAZALI BIN JEMI

sepatutnya peguam terbabit di hukum dgn hukuman lg keras..klu di india dan china dah mati dah 2 ekor india ni..mentang2 peguam skrg byk bangsa diaorang senang2 nak tipu orang ramai..harap2 mati la diaorang ni kena sumpit oranag asli..kerajan kena tegas dan pantau golongan2 lawyer ni yg mereka bangga konon ye mereka ni org2 pro..tp pro menipu ..


Raja Ashman mangkat akibat asma

Posted: 30 Mar 2012 02:28 PM PDT

MukaDepan

DATIN Seri Noraini Jane Kamarul Ariffin menabur bunga di makam suaminya, Almarhum Raja Ashman Shah di Makam Diraja Bukit Chandan, semalam.

DATIN Seri Noraini Jane Kamarul Ariffin menabur bunga di makam suaminya, Almarhum Raja Ashman Shah di Makam Diraja Bukit Chandan, semalam.

KUALA KANGSAR: Anakanda Sultan Perak, Datuk Seri Raja Ashman Shah Sultan Azlan Shah, 54, mangkat akibat serangan asma di kediamannya di Bukit Damansara, Kuala Lumpur, kirakira jam 1.30 pagi semalam.

Jenazah Almarhum dibawa pulang ke Kuala Kangsar dan ditempatkan di ruang khas tingkat dua bangunan Istana Iskandariah, sebelum dibawa ke Masjid Ubudiah, Bukit Chandan untuk disembahyangkan sebelum istiadat pemakaman dijalankan selepas Asar.

Bacaan talkin disempurnakan Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria. Lebih 1,000 kerabat diraja dan orang kenamaan serta rakyat mula menziarahi jenazah Almarhum sejak jam 11 pagi.

Sultan Azlan Shah mendahului keluarga diraja menjirus air mawar dan menabur bunga di makam anakandanya itu diikuti Raja Permaisuri Perak Tuanku Bainun.

Ini diikuti Raja Muda Perak, Raja Dr Nazrin Shah; Raja Puan Besar Perak Tuanku Zara; Raja Di Hilir Perak, Raja Jaafar Raja Muda Musa; Raja Puan Muda Perak Raja Nor Mahani Raja Shahar Shah dan kerabat diraja lain.

Balu baginda Datin Seri Noraini Jane Kamarul Ariffin dan putera mereka Datuk Raja Ahmad Nazim Azlan Shah, 20, serta dua puteri, Raja Eminah Alliyah, 18, dan Raja Bainunisa Safia, 17, turut menjirus air mawar dan menabur bunga mawar di makam baginda.
Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang ditemani isteri, Datin Seri Rosmah Mansor turut menziarahi kira-kira jam 3.40 petang.

Beberapa kenamaan lain kelihatan termasuk Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir; Menteri Keselamatan Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein; Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi serta Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal.

Raja Ashman yang terkenal dengan sifat mesra rakyat, diputerakan pada 28 Disember 1958 di Pulau Pinang sebelum dilantik sebagai Raja Kechil Bongsu Perak pada 11 Mei 1987 diikuti Raja Kechil Tengah Perak pada 10 Mac 1998 dan Raja Kechil Sulung Perak pada 16 Mac 2010.

Baginda anakanda ketiga Sultan Perak daripada lima beradik iaitu Raja Muda Perak Raja Dr Nazrin Shah, Datuk Seri Raja Azureen, Datuk Seri Raja Eleena dan Datuk Seri Yong Sofia.

Baginda memperoleh Ijazah Sarjana Muda Ekonomi dari University of Nottingham, Britain pada 1981 diikuti Diploma Pentadbiran Undang-Undang Perniagaan University of London serta Sarjana Undang-Undang dari Cambridge University pada 1985.

Sepanjang hayat Almarhum aktif dalam sektor korporat dan memegang pelbagai jawatan penting dalam beberapa syarikat antaranya Pengarah Bebas Bukan Eksekutif di KKB Engineering Bhd dan Kian Joo Can Factory Bhd., Pengarah Eksekutif Kanzen Berhad, Pengerusi Dwitasik Sdn Bhd dan Pengarah Sanyo Industries Malaysia.

Raja Ashman penyokong setia pasukan hoki negara selain aktif dalam aktiviti sosial dan kebajikan terutama di bawah Yayasan Sultan Azlan Shah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan