Khamis, 29 Mac 2012

Utusan Online - Rencana

Utusan Online - Rencana


Memahami erti perjuangan Palestin

Posted:

Memahami erti perjuangan Palestin

Oleh NURUL ANUAR KARI
anuar.kari@utusan.com.my


Mohd. Tahir Abdul Rahman menjelaskan mengenai misi bantuan rakyat Palestin di Shah Alam, Selangor, baru-baru ini.


WALAUPUN situasi di bumi Palestin sudah berpuluh tahun berpanjangan, masih terdapat suara-suara sumbang di negara Islam lain termasuk Malaysia yang mempersoalkan perjuangan dan bantuan yang dihulurkan kepada mereka.

Persoalan yang sepatutnya sudah difahami seperti perbalahan dalaman sesama orang Palestin masih dijadikan alasan untuk tidak membantu. Adakah kita membantu kerajaan atau parti politik ataupun membantu rakyat Palestin? Mungkin persoalan itu lebih penting.

Tidak kurang juga yang mempersoal mengapa dibantu orang yang jauh di Asia Barat sedangkan masih ada rakyat Malaysia yang perlukan bantuan.

Adakah kemiskinan di Palestin dan di Malaysia sama? Adakah rakyat negara ini disekat daripada keluar meninggalkan kepompong kemiskinan seperti dilakukan Zionis kepada warga Palestin? Adakah murid-murid di negara ini dihalang ke sekolah seperti dilakukan askar Israel kepada kanak-kanak Palestin?

...

Sila dapatkan naskhah Utusan Malaysia hari ini.

Dong Zong tebalkan lagi perkauman

Posted:

Dong Zong tebalkan lagi perkauman

Oleh ZULKIFLI JALIL
pengarang@utusan.com.my

DONG Zong cetus isu lagi. Rakyat tidak tahu apa motifnya kali ini. Tapi nampaknya Dong Zong lebih agresif dan serius. Tidak pandang kiri dan kanan lagi berbanding satu dekad lepas.

Nampak benar semakin 'besar kepala' lagaknya. Penulis tidaklah mahu komen panjang lebar motif perhimpunan Gabungan Persatuan Jawatankuasa Sekolah Cina Malaysia ini atau Dong Zong di Kajang baru-baru ini.

Sebab kalau 'terlangsung' pengamatan penulis, akan timbul pula kontroversi. Maknanya kontroversi 'di atas kontroversi' pula apabila membicarakan soal empat 'usul besar' yang dibangkitkan Dong Zong.

Dalam empat ini, salah satunya dikehendaki Dong Zong adalah mahu pihak Kementerian Pelajaran memindahkan segera guru-guru yang dihantar ke SJKC pada sesi persekolahan awal tahun ini yang tidak tahu berbahasa Cina. Ini termasuk guru-guru bahasa Melayu dan bahasa Inggeris.

...

Sila dapatkan naskhah Utusan Malaysia hari ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan