Jumaat, 28 Jun 2013

Utusan Online - Kota

Utusan Online - Kota


Tidak serik disaman!

Posted: 27 Jun 2013 12:02 PM PDT

Oleh MOHD. ZULFADLI SHARIFUDIN
kota@utusangroup.com.my

Penguat kuasa DBKL memeriksa dapur sebuah restoran yang kotor dan berselerak dalam operasi penguatkuasaan oleh Jabatan Kesihatan dan Alam Sekitar DBKL di Kuala Lumpur semalam. - UTUSAN/FARID JANUDIN

KUALA LUMPUR 27 Jun - Bukan tidak pernah dikenakan tindakan, malah telah berkali-kali beberapa kedai makan di sekitar Lebuh Pudu dan Jalan Tun Tan Swee Sin dekat sini dikompaun oleh Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) namun nampaknya pengusahanya memang jenis 'tak makan saman'.

Hari ini kedai-kedai yang diusahakan oleh warga asing dari Myanmar dan sebuah kedai India yang tidak dapat dipastikan kewarganegaraannya itu diserbu buat ke sekian kalinya, sehingga membawa kepada penutupan premis itu selama dua minggu kerana kotor.

Dalam operasi yang dilaksanakan oleh Jabatan Kesihatan dan Alam Sekitar DBKL itu, enam premis diarahkan tutup, termasuk sebuah tidak memiliki lesen. Sebuah lagi dikenakan kompaun kerana lantainya kotor.

Ketika serbuan dijalankan, keadaan dapur di premis terbabit didapati tidak diuruskan dengan baik. Selain itu, longkang kedai itu turut tersumbat dengan sisa makanan.

Pengarah Jabatan Kesihatan dan Alam Sekitar DBKL, Dr. Hayati Abdullah berkata, kedai-kedai itu diarahkan tutup selama 14 hari kerana kotor, Selepas tempoh itu tamat, pihaknya akan memeriksa semula premis itu dan hanya akan dibenarkan beroperasi semula selepas memenuhi standard kebersihan yang ditetapkan oleh DBKL.

"Dalam operasi hari ini, didapati banyak lipas, najis tikus dan lantai yang kotor di dapur premis berkenaan," katanya selepas mengetuai 20 anggota penguat kuasa melaksanakan Operasi Penutupan Premis Makanan Kotor di sini hari ini.

"Bagi notis penutupan akan diletakkan di bawah Seksyen 11 Akta Makanan 1983 iaitu tutup selama 14 hari, mereka perlu membersihkan premis sehingga kami berpuas hati dan daripada segi lesen perlu dirujuk ke Bahagian Perlesenan DBKL.

"Untuk notis penutupan mengikut tindakan UUK21B Undang-Undang Kecil Perlesenan Establisymen Makanan WPKL 1985, tiada tempoh dikenakan iaitu mereka perlu membersihkan premis sehingga kami berpuas hati sebelum dibenarkan beroperasi semula," katanya.

Menurut beliau, sepanjang tahun ini, sebanyak 1,878 pemeriksaan telah dibuat dan 68 premis diarah tutup.

Menurut Hayati, pihaknya kini sedang memberi tumpuan terhadap aspek kebersihan termasuk pengendalian makanan, stor simpanan makanan, lantai, peralatan dapur dan lain-lain ketika pemantauan dijalankan.

Sementara itu, beliau memaklumkan bahawa tindakan penguatkuasaan secara berterusan yang dilaksanakan oleh DBKL menyaksikan terdapat peningkatan ketara, kira-kira 80 peratus dari segi kebersihan kedai makan berbanding tahun lalu.

"Pemilik premis mengambil usaha untuk meningkatkan taraf kebersihan daripada segi struktur selepas dikenakan kompaun sebelum ini.

"Kami turut mencadangkan kepada pemilik kedai makan 24 jam ditutup selama satu jam bagi kerja-kerja pembersihan demi memastikan keselesaan dan kesihatan pengunjung diutamakan," jelasnya.

Perlu pengesahan bersih sebelum baharukan lesen

Posted: 27 Jun 2013 12:02 PM PDT

Dr. HAYATI Abdullah menampal notis makluman penutupan premis di salah sebuah restoran yang diperiksa oleh penguat kuasa DBKL, semalam.

KUALA LUMPUR 27 Jun - Bermula tahun hadapan, semua pemilik premis makanan yang ingin memperbaharui lesen perlu mendapatkan surat pengesahan daripada Jabatan Kesihatan dan Alam Sekitar Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) terlebih dahulu.

Pengarahnya, Dr. Hayati Abdullah berkata, pihaknya juga akan melaksanakan tindakan pemantauan terhadap tahap kebersihan premis makanan tiga bulan sebelum tarikh lesen tamat tempoh untuk diperbaharui.

"Surat pengesahan itu bertujuan sebagai tanda sokongan untuk lesen yang ingin diperbaharui. Pemeriksaan kebersihan meliputi daripada segi penyediaan makanan, dapur, lantai, tandas dan sebagainya.

"Jika premis didapati menetapi syarat kebersihan yang ditetapkan, maka pengusahanya tidak mempunyai masalah untuk memperbaharui lesen perniagaan mereka," katanya.

Katanya, pihaknya juga menetapkan sasaran menjelang 2020 semua premis makanan di ibu kota dapat mencapai tahap kebersihan tertinggi dan mengekalkan standard tersebut.

"Kami menetapkan kategori untuk premis makanan iaitu kategori A, B dan C. Statistik untuk dua tahun lalu hingga sekarang menunjukkan sebanyak 61 hingga 80 peratus berada dalam kategori B iaitu premis yang dalam keadaan kotor manakala untuk C adalah paling teruk," katanya.

Mengikut statistik jabatan itu, sebanyak 4,405 premis makanan berada dalam kategori A manakala 1,093 berada dalam kategori B, sementara tiada kedai makan di dalam kategori C sejak 2011.

Syabas tunggu JMB bayar bil

Posted: 27 Jun 2013 12:02 PM PDT

Oleh MOHD. ZULFADLI SHARIFUDIN
kota@utusangroup.com.my

KUALA LUMPUR 27 Jun - Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn. Bhd. (Syabas) sehingga kini masih belum menerima sebarang pembayaran bagi bil tertunggak atau maklum balas daripada pihak badan pengurusan bersama (JMB) Pangsapuri Kekwa di Taman Putra Perdana, Puchong seperti mana yang dipersetujui.

Ini menyebabkan bekalan air ke pangsapuri itu terpaksa dipotong.

Penolong Pengurus Besar, Jabatan Komunikasi Korporat dan Hal Ehwal Awam Syabas, Priscilla Alfred berkata, akaun bekalan air di pangsapuri tersebut tertunggak selama lima bulan dengan jumlah tunggakan sehingga 20 Jun lalu berjumlah sebanyak RM48,890.75.

"Pemotongan dilakukan berikutan kegagalan pihak JMB menjelaskan ansuran bil semasa mengikut tarikh yang ditetapkan. Syabas meluluskan pembayaran untuk penyelesaian tunggakan secara penjadualan semula.

"Ansuran 20 bulan bermula November lalu tidak dilaksanakan. Hasil perbincangan dengan pihak JMB dan Syabas, penyambungan semula hanya dapat dilakukan sekiranya pembayaran sebanyak RM20,000 dibuat," katanya dalam kenyataan akhbar di sini hari ini.

Beliau mengulas laporan Utusan Malaysia hari ini mengenai kesukaran yang dihadapi penghuni pangsapuri tersebut akibat ketiadaan bekalan air sejak Sabtu lalu disebabkan pemotongan bekalan air oleh pihak Syabas ekoran bil yang tertunggak.

Menurut Priscilla, pihak JMB ada membuat pembayaran tetapi hanya sebanyak RM5,000 sahaja pada Selasa lalu.

"Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Dengkil, Shahrum Mohd. Sharif telah berbincang dengan Syabas untuk bakinya dibayar selewat-lewatnya pada bulan hadapan dan kami menerima cadangan itu," jelasnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan