Khamis, 20 Jun 2013

Utusan Online - Kota

Utusan Online - Kota


Masjid Jamek dibuka awal Julai

Posted: 19 Jun 2013 11:23 AM PDT

Oleh MUHAMAD AIMY AHMAD
kota@utusan.com.my

Ahmad Phesal Talib (dua dari kanan) memberi pandangan beliau kepada Azman Zainal Mohd. Nor (kanan) sambil diperhatikan oleh Timbalan Ketua Pengarah Perlaksanaan Projek dan Penyelenggara DBKL, Datuk. Mohd. Najib Mohd. (dua dari kiri) semasa membuat tinjauan ke Masjid Jamek Kuala Lumpur kelmarin.

KUALA LUMPUR 19 Jun - Masjid Jamek Kuala Lumpur yang terletak bersebelahan Sungai Klang akan dibuka semula awal bulan depan selepas kerja-kerja menaik taraf selesai dilaksanakan.

Datuk Bandar, Datuk Seri Ahmad Phesal Talib berkata, kerja-kerja yang membabitkan pembaikan bahagian dalam termasuk lantai, mimbar, pintu dan kubah itu menelan kos sebanyak RM5.1 juta.

"Kos tersebut juga meliputi penambahan sebuah dewan serbaguna yang dilengkapi penyaman udara untuk kegunaan majlis ilmu, dan membaik pulih sebuah galeri masjid di sini," katanya kepada pemberita ketika meninjau masjid tersebut petang semalam.

Ahmad Phesal meluangkan masa kira-kira sejam meninjau keseluruhan masjid tersebut dan menunaikan solat Asar di situ.

Yang turut hadir, Pengurus Projek Pujangga Kreatif Sdn. Bhd., Mohd. Shukur Naslan dan Prinsipal Arkitek Azman Zainal, Azman Zainal Mohd. Nor.

Menurut Ahmad Phesal, masjid tersebut masih dikekalkan identitinya termasuk jubin asal di ruang solat imam yang kini dilitupi jubin lutsinar bagi membolehkan orang ramai melihat keaslian masjid tersebut.

Dalam perkembangan berkaitan, Ahmad Phesal berkata, Wisma Batik di Jalan Tun Perak berhadapan Masjid Jamek akan diroboh untuk membina medan yang bakal menghubungkannya dengan masjid tersebut.

"Kerajaan telah memutuskan untuk mengambil semula bangunan tersebut dan menjadikannya seperti welcoming gate dan turut akan bersambungan dengan mahkamah lama selepas ini.

"Langkah itu juga sebahagian daripada proses reka bentuk landskap Jejak Warisan 2 atau Heritage Trail Route 2 yang meliputi kawasan-kawasan sekitar masjid ini," ujarnya.

Pembinaan terowong MRT kini 30 peratus siap

Posted: 19 Jun 2013 11:23 AM PDT

Gusztav Klados memberi penerangan kepada wakil akhbar mengenai kerja yang sedang dilaksanakan di tapak Projek MRT yang bakal didirikan Stesen Pasar Rakyat di Kuala Lumpur semalam.

KUALA LUMPUR 19 Jun - Pembinaan terowong bawah tanah untuk projek Mass Rapid Transit Lembah Klang (KVMRT) telah 30 peratus siap.

Buat masa ini terowong sepanjang 61 meter telah berjaya dikorek bagi menghubungkan Stesen Pasar Rakyat ke Stesen Cochrane, manakala sepanjang 10 meter dikorek pada kedalaman lebih 30 meter di bawah tanah untuk fasa Stesen Semantan ke Stesen KL Sentral.

Pengurus Projek MMC-Gamuda KVMRT (T) Gusztav Klados berkata, penggunaan dua buah mesin pengorek terowong (TBM) seberat 1,100 tan yang mempunyai 33 plat cakera, 54 bilah pisau dan lapan timba telah mula beroperasi.

"Dijangka 10 mesin TBM akan beroperasi sepenuhnya menjelang Februari tahun hadapan bagi membina terowong-terowong untuk landasan berkembar menghubungkan tujuh stesen MRT bawah tanah, iaitu dari Portal Utara di Semantan Damansara sehinggalah ke Portal Selatan iaitu Stesen Maluri di Cheras," katanya.

Beliau berkata demikian dalam taklimat kepada wakil akhbar mengenai kemajuan projek yang melibatkan jarak 51 kilometer iaitu dari Sungai Buloh ke Kajang di Tapak Projek Inai berdekatan dengan Stesen Pasar Rakyat di sini hari ini.

Yang turut hadir, Pengarah Projek Satpal S. Bhogal.

Klados yang sebelum ini terlibat dalam pembinaan Terowong Pengurusan Air Banjir dan Jalan Raya (SMART) berkata, secara keseluruhan beliau berpuas hati dengan perkembangan projek MRT ini yang dijangka dapat menepati tarikh siapnya iaitu Julai 2017.

Dari aspek geologi, pembinaan terowong ini terpaksa menempuh dua jenis kandungan tanah dan batuan, iaitu Formasi Bukit Kenny dan Formasi Batu Kapur KL yang memaksa dua jenis pengorek terowong yang berlainan digunakan.

"Portal Utara Semantan yang melibatkan stesen-stesen KL Sentral, Pasar Seni, Merdeka dan Bukit Bintang berada dalam formasi Bukit Kenny yang didapati mempunyai struktur batu pejal dan berpasir.

"Stesen-stesen Bukit Bintang, Pasar Rakyat, Cochrane, Maluri dan Portal Selatan Maluri berada dalam formasi tanah yang lebih kompleks, dengan kandungan air yang banyak dalam tanah, tidak begitu stabil dan semua ini memberikan cabaran dalam kerja-kerja menggali," katanya.

Tinjauan Utusan Malaysia mendapati projek pembinaan terowong MRT itu berjalan dengan lancar walaupun telah menimbulkan masalah kesesakan jalan raya dan berada terlalu hampir dengan premis-premis kediaman dan perniagaan.

"Tapak projek untuk Stesen Bukit Bintang yang paling mencabar apabila ia terletak di tengah-tengah kawasan segi tiga emas Kuala Lumpur namun setiap stesen memberikan cabaran yang tersendiri," kata Klados.

Projek yang menelan belanja sebanyak RM8.28 bilion telah bermula sejak April tahun lalu melibatkan kerja-kerja pembinaan bawah tanah, mengorek terowong sepanjang 9.5 kilometer, laluan-laluan keluar, syaf pengudaraan, kemudahan letak kereta, landskap dan sebagainya.

Jalan sunyi dilonggok sampah

Posted: 19 Jun 2013 11:23 AM PDT

Oleh MUHAMAD AIMY AHMAD
kota@utusan.com.my

INDIVIDU tidak bertanggungjawab bukan sahaja tidak menghiraukan papan tanda melarang pembuangan sampah, bahkan membakarnya secara terbuka, dipercayai untuk mendapatkan logam yang boleh dijual. - UTUSAN/AZMAN ASMAYATIM

KUALA LUMPUR 19 Jun - Keasyikan memerhatikan panorama indah ibu negara yang dihiasi pencakar langit ketika memandu di Lebuhraya Maju (MEX) daripada Putrajaya tiba-tiba terencat selepas membayar tol di Plaza Tol Salak Selatan.

Ini kerana, dalam jarak kira-kira 200 meter selepas plaza tol tersebut, orang ramai akan dihidangkan dengan timbunan sampah di sebatang jalan kecil berdekatan jejantas ke Stesen LRT Cheras.

Timbunan pelbagai jenis sampah-sarap termasuk tilam, tayar, kayu dan sisa makanan itu dipercayai dibawa dari luar kawasan tersebut menggunakan lori pada waktu malam.

Malah, tinjauan Utusan Malaysia baru-baru ini mendapati, terdapat juga sisa binaan seperti kampit plastik simen dan juga kaca hadapan kereta dibuang dalam kuantiti yang banyak di situ.

Sampah-sarap tersebut dibiarkan berlonggok dalam kuantiti yang banyak sehingga membentuk bukit kecil di sepanjang jalan terbabit.

Kedudukannya yang agak tersorok daripada pandangan umum menyebabkan kawasan itu strategik untuk pembuangan sampah oleh manusia tidak beretika itu.

Tidak cukup dengan membuang sampah secara haram, pihak tidak bertanggungjawab itu tanpa rasa bersalah turut membakar sampah-sarap tersebut pada waktu malam sehingga menjejaskan udara sekitar.

Difahamkan, setiap kali kebakaran berlaku di situ, pihak bomba sudah mengetahui lokasi yang perlu dituju mereka memandangkan sudah beberapa kali sampah tersebut dibakar secara sesuka hati.

Biarpun terdapat papan tanda Dilarang membuang sampah yang dipasang di kawasan tersebut, ia seolah-olah hanya perhiasan kerana langsung tidak menakutkan pihak yang tiada sivik itu, apatah lagi tiada tindakan tegas diambil oleh pihak berkuasa ke atas mereka.

Asap ekoran pembakaran terbuka itu turut dibawa angin sehingga menyebabkan penduduk kawasan perumahan dalam lingkungan satu kilometer berdekatan dari situ turut terganggu, terutamanya yang tinggal di Perumahan Awam Sri Johor, Taman Ikan Emas dan Apartmen Suria, Cheras yang paling dekat dengannya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan