Khamis, 28 Julai 2011

Utusan Online - Politik

Utusan Online - Politik


Ku Li dipelawa terajui pembangkang

Posted:

Ku Li dipelawa terajui pembangkang

Ku Li dipelawa terajui pembangkang

Oleh SAIFULIZAM MOHAMAD
pengarang@utusan.com.my


ZAHRAIN Hashim mengadakan sidang akhbar mengenai Tengku Razaleigh Hamzah di Hotel One World, semalam.


PETALING JAYA 28 Julai – Ahli Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah dikatakan dipelawa oleh pihak pembangkang memegang jawatan Ketua Pembangkang sebagai persediaan jika Datuk Seri Anwar Ibrahim disabit bersalah dalam kes liwat yang dihadapinya ketika ini.

Menurut Ahli Parlimen Bayan Baru, Datuk Seri Zahrain Mohamed Hashim, maklumat mengejutkan itu diterimanya pagi ini daripada rakan-rakannya yang masih berada di dalam Parti Keadilan Rakyat (PKR).

Beliau berkata, pucuk pimpinan pembangkang dikatakan telah menemui Tengku Razaleigh baru-baru ini bagi membincangkan perkara tersebut memandangkan kebarangkalian Anwar disabitkan bersalah dalam kes liwatnya adalah besar.

''Saya terkejut menerima maklumat ini kerana tanpa disangka-sangka mereka tawarkan jawatan ini kepada seorang pemimpin lama UMNO. Saya penuh yakin dan percaya Tengku Razaleigh tahu tentang perkara ini.

''Selain menjadi Ketua Pembangkang, saya percaya ini juga sebagai persediaan pihak pembangkang untuk menghadapi Pilihan Raya Umum Ke-13 akan datang. Mereka amat memerlukan seorang pemimpin yang berkaliber bagi menggantikan Anwar,'' katanya kepada pemberita di sini, hari ini.

Zahrain berkata, berdasarkan pengamatannya tindakan terbaru pihak pembangkang itu turut dikaitkan dengan keperluan kepada seorang pemimpin yang mampu meneutralkan Pas dan DAP seperti mana peranan Anwar selama ini.

''Saya juga diberitahu keputusan ini telah dibuat secara kolektif antara pemimpin Pas, DAP dan PKR. Nampaknya, kriteria untuk menjadi Ketua Pembangkang mestilah dalam kalangan pemimpin yang telah lama berkhidmat di dalam UMNO.

''Inilah realiti yang berlaku sekarang. Di dalam pembangkang sendiri tidak ada pemimpin yang boleh menggantikan Anwar. Jika dilantik Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang sudah tentu Penasihat DAP, Lim Kit Siang tidak bersetuju dan begitu juga sebaliknya,'' katanya.

Dalam pada itu Zahrain berharap Ketua UMNO Bahagian Gua Musang itu menolak pelawaan tersebut jika benar ia berlaku demi masa depan orang Melayu yang kini semakin berpecah.

''Di saat orang Melayu yang semakin berpecah, pelantikan Tengku Razaleigh sebagai Ketua Pembangkang akan memburukkan lagi keadaan. Perpaduan orang Melayu akan bertambah parah,'' katanya.

Zahrain berkata, pihak yang pasti gembira dengan perkembangan terbaru itu sudah tentu DAP kerana sememangnya parti berkenaan mahu melihat orang Melayu berpecah-belah.

Ketika ditanya sejauh mana kesahihan maklumat tersebut, Zahrain berkata, beliau yakin perkara tersebut berlaku dan sekiranya dakwaan itu tidak benar, Tengku Razaleigh perlu tampil menjelaskan kedudukan sebenar.

Beliau turut yakin perkembangan terbaru itu juga menunjukkan saat kehancuran PKR semakin hampir apabila parti berkenaan ketandusan pemimpin berkaliber.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Biometrik: PM bidas pembangkang

Posted:

Biometrik: PM bidas pembangkang

Biometrik: PM bidas pembangkang

ALOR SETAR 28 Julai - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak membidas sikap pembangkang yang menolak langkah kerajaan mahu memperkenalkan penggunaan biometrik bagi mengesahkan pengundi pada pilihan raya.

Tegas Najib, pihak pembangkang hanya mahu membantah apa sahaja keputusan yang dibuat kerajaan sama ada menggunakan dakwat kekal atau biometrik bagi menambah baik sistem pilihan raya di negara ini.

"Mereka sekadar mahu membantah apa juga yang kita lakukan. Mereka mahu jadikannya isu kontroversi dan mencari kesalahan. Tiada pendirian konstruktif di pihak mereka," katanya kepada pemberita selepas menghadiri Himpunan Belia 1Malaysia di Mini Stadium Pendang di sini hari ini.

Najib berkata, parti pembangkang sebenarnya bukannya mahu mencari sesuatu yang dapat menambah baik sistem sedia ada tetapi mereka hanya mahu mencari kelemahan dalam sistem berkenaan.

Katanya, apabila kerajaan mahu memperkenalkan biometrik, mereka mengatakan penggunaan dakwat kekal adalah lebih baik dan beliau percaya jika kerajaan mahu menggunakan dakwat kekal maka pembangkang akan mengatakan biometrik lebih baik.

Beliau berkata, kerajaan memutuskan untuk menggunakan sistem biometrik kerana ia merupakan sistem yang saintifik dan tidak boleh dimanipulasi berbanding dengan dakwat kekal.

"Bagi dakwat kekal, anda boleh kenal pasti sumbernya... Anda boleh dapat daripada sumber-sumber lain dan buat perkara yang sama. Ia satu kerugian kepada rakyat yang tidak dapat pergi (mengundi)," katanya.

Dalam ucapannya, kerajaan BN tidak bergantung kepada slogan atau retorik seperti parti pembangkang hingga terpaksa mengubah dari mahu membentuk negara Islam kepada negara kebajikan.

Menurut beliau sebaliknya, BN sentiasa mementingkan perancangan teliti untuk melaksanakan perubahan besar kepada rakyat dan negara.

Katanya, ini kerana kerajaan sentiasa berpegang kepada maqasid syariah iaitu untuk menjaga agama, nyawa dan harta benda agar kehidupan rakyat sentiasa terpelihara.

Namun tegas beliau, tindakan pihak pembangkang adalah sebaliknya kerana hanya suka memburuk-burukkan kerajaan dan negara serta berbohong kepada rakyat seperti perhimpunan haram Bersih pada 9 Julai lalu.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan