Ahad, 31 Julai 2011

Utusan Online - Jenayah

Utusan Online - Jenayah


Wanita Indonesia dibunuh kekasih

Posted:

Wanita Indonesia dibunuh kekasih

Wanita Indonesia dibunuh kekasih

Oleh HANIZA HASSAN
utusanjohor@utusan.com.my


Anggota polis mengangkat mayat wanita Indonesia yang dibunuh di Johor Bahru, semalam.


JOHOR BAHRU 31 Julai - Hasrat seorang wanita warga Indonesia untuk pulang berhari raya di kampung halaman tidak kesampaian apabila mati dibunuh kekasihnya di rumah mereka di Kampung Rumah 10, di sini hari ini.

Dalam insiden pukul 10.30 pagi itu, wanita berusia 28 tahun yang hanya dikenali sebagai Ana mati di tempat kejadian akibat cedera parah di bahagian kepala dipercayai dipukul oleh suspek juga berusia 28 tahun.

Timbalan Ketua Polis Daerah Seri Alam, Deputi Supritendan Saifi Abdul Hamid berkata, pasangan kekasih berkenaan baru sebulan menetap di kampung berkenaan.

"Hingga kini polis masih menyiasat punca kematian dan motif sebenar pembunuhan tersebut. Punca kematian Ana hanya akan diketahui selepas selesai bedah siasat.

"Mayat mangsa dibawa ke Hospital Sultan Ismail (HSI) dan kes disiasat di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan kerana membunuh," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau berkata, suspek yang juga warga Indonesia dan bekerja sebagai juruelektrik ditahan sejurus selepas pihak polis tiba di tempat kejadian.

Sementara itu, seorang jiran mangsa yang enggan dikenali memberitahu, sebelum kejadian mereka sekeluarga terdengar jeritan Ana yang tidak bekerja meminta tolong.

"Apabila kami keluar, kami dapati lelaki yang dikenali sebagai Edy itu sedang memukul mangsa dan apabila cuba ditenangkan dia memarahi dan minta kami jangan masuk campur urusan mereka.

"Saya dan jiran-jiran cuba pujuk dan menyuruhnya bertenang, namun tidak diendahkan. Tanpa berfikir panjang, anak saya dan beberapa orang lain memegang suspek dan menghubungi polis," katanya.

Katanya, sebelum kejadian, Ana sempat pergi ke rumah salah seorang jiran mereka dan menyatakan hasrat untuk pulang ke kampungnya di Indonesia sempena Aidilfitri nanti.

Malah, katanya, Ana juga sudah membeli beberapa barangan keperluan untuk dibawa pulang ke kampungnya.

"Walaupun baru sahaja berpindah ke sini, dia sudah mesra dengan masyarakat setempat kerana dia seorang yang ramah dan sepanjang berjiran saya tidak pernah mendengar mereka bertengkar," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Pembuat serunai maut ditikam anak tiri guna pisau lipat

Posted:

Pembuat serunai maut ditikam anak tiri guna pisau lipat

Pembuat serunai maut ditikam anak tiri guna pisau lipat

ALOR SETAR 31 Julai - Kedatangan Ramadan esok yang sepatutnya disambut dengan penuh rasa keinsafan, berlaku sebaliknya buat sebuah keluarga di sini, apabila seorang daripadanya maut ditikam ahli keluarga lain, hanya kerana perselisihan faham.

Dalam kejadian di Kampung Tebengau, Kuala Kedah, pukul 7.45 petang semalam, mangsa, Ismail Ahmad, 58, seorang pembuat serunai meninggal dunia di Hospital Sultanah Bahiyah (HSB) pukul 9.15 malam, akibat kecederaan parah di bahagian dada dan kepala.

Kejadian dikatakan bermula apabila suspek berusia 32 tahun dan merupakan anak tiri sulung Ismail, sedang membaiki kereta lalu tiba-tiba diserang dengan sebatang kayu oleh mangsa.

Menurut Ketua Polis Daerah Kota Setar, Asisten Komisioner Adzaman Mohd. Jan, berikutan itu berlaku pergelutan lalu suspek menyerang balas dengan pisau lipat mengakibatkan mangsa terkena tikaman di sebelah dada kiri selain kecederaan di kepala.

"Punca kejadian kerana masalah keluarga di sebuah rumah jiran di kampung itu. Suspek menyerah diri di Balai Polis Kuala Kedah pukul 10.10 malam kelmarin.

"Hasil bedah siasat mendapati punca kematian akibat kehilangan banyak darah kerana tikaman itu," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Beliau memberitahu, kes itu disiasat di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan.

Dalam pada itu, menurut isteri pertama mangsa, Rahimah Ramli, 49, berlaku perselisihan faham antara dua beranak itu, namun dia tidak menyangka berakhir dengan kematian.

"Saya terkejut dengan peristiwa itu lebih-lebih lagi ketika umat Islam sibuk menyediakan persiapan untuk menyambut Ramadan," katanya ketika ditemui pemberita di Jabatan Forensik HSB di sini malam tadi.

Tambahnya, dia dimaklumkan mengenai kejadian itu oleh anak tiri keduanya yang datang ke rumah sebelum bergegas ke rumah madunya yang terletak kira-kira 500 meter dari rumahnya.

"Ketika tiba, baju suami dipenuhi darah dan dia tidak sedarkan diri. Mangsa dengan bantuan jiran kemudian dibawa ke HSB," katanya.

Sementara itu, seorang saksi, Mohd. Jamil Ahmad, 27, berkata, ketika kejadian dia dan suspek berada di luar rumahnya bagi membaiki enjin bot yang rosak sebelum didatangi bapa tirinya.

Tambahnya, berlaku pergelutan dan insiden dua beranak itu berlangsung selama kira-kira 10 minit di pekarangan rumahnya.

"Ketika pergelutan itu, suspek yang memegang pisau lipat dipercayai tertikam dada bapa tirinya selain kepala mangsa terhantuk ke kolah di situ.

"Mangsa cuba mengambil cangkul dan saya cuba menghalangnya, namun tidak lama selepas itu dia rebah," katanya ketika ditemui pemberita di rumahnya di Kampung Tebengau di sini hari ini.

Menurut Jamil, anak tiri kedua Ismail yang datang selepas itu membawa mangsa pulang ke rumah sebelum dikejarkan ke HSB.

Tambahnya, dia tidak mengetahui punca pergelutan dua beranak itu kerana tiada pertengkaran.

"Sejurus kejadian, suspek pulang ke rumah sebelum pergi ke rumah sepupunya di kawasan berdekatan. Saya difahamkan suspek menyerah diri di Balai Polis Kuala Kedah," katanya.

Katanya, suspek seorang yang pendiam dan membuat kerja-kerja membaiki enjin kereta dan bot sejak 10 tahun lalu.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan