Jumaat, 29 Julai 2011

Utusan Online - Rencana

Utusan Online - Rencana


Pilih menang atau kalah

Posted:

Pilih menang atau kalah

Pilih menang atau kalah

Oleh ZULKIFLI JALILpengarang@utusan.com.my

PERAK - Negeri yang unik politiknya 'dengan cuma 11 bulan pembangkang berkuasa' berbanding tiga negeri lain iaitu Selangor, Pulau Pinang dan Selangor yang terlepas daripada tangan Barisan Nasional (BN) pada 2008 sering menarik perhatian para pemerhati.

Negeri itu mencatat 'banyak masa terbuang dek 'ribut politik' yang melanda sejak PRU ke-12. Pasti ingatan kita kembali kepada taufan yang membadai sidang Dewan Undangan Negeri Perak di peringkat awal gara-gara pembangkang yang tidak dapat menerima tiga wakil rakyat mereka - dua PKR dan satu DAP melompat.

Kini di bawah moto baru Perak Aman Jaya, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir, wakil rakyat DUN Pangkor yang dipertanggungjawabkan mengemudi negeri tersebut, sedar beliau memikul tugas yang sangat berat untuk memastikan negeri itu kekal di tangan BN pada PRU ke-13. Jadual kerja hariannya ketat membuatkan beliau ke hulu dan ke hilir sekitar negeri yang mempunyai 24 kerusi Parlimen dan 59 kerusi DUN itu.

Dengan Perak tidak pernah memasuki kategori 'negeri hitam' BN sebelum 2008, maka tidak hairanlah pertanyaan paling popular ialah mampukah BN menguasai kembali negeri itu setelah 'rasminya' tewas semasa pilihan raya umum itu. Begitupun, masih terdapat pelbagai andaian tentang peluang dan harapan itu. Ada meletakkan angka 50-50.

Pada satu pertemuan dengan Utusan Malaysia di Kuala Lumpur baru-baru ini, beliau telah diajukan persoalan tersebut.

Dalam nada ringkas Dr. Zambry menyebut 'Insya-Allah" dengan fokus jawapannya pada soalan itu ialah pada mindset ahli dan jentera BN itu sendiri. "Tidak harus timbul soal 'half-half' yakni 50-50," katanya.

Bagi beliau, sesiapa sahaja yang hendak masuk gelanggang untuk berperang yang menentukan hidup atau mati wajib ada semangat yakin boleh.

"Saya selalu memberi kaedah berperang iaitu apabila kita berada dalam gelanggang peperangan, apakah setiap orang mahu kalah? Maksudnya tentunya setiap kita yang berada di gelanggang, kita sudah mempersiapkan diri kita untuk berperang. Jadi untuk kata kita agak half-half, iaitu persoalan sama ada boleh menang atau tidak, tidak harus timbul.

"Setiap kali apabila kita berada dalam medan perang maka dengan sendirinya kita perlu mempunyai keyakinan, bahawa kita akan menang dalam perang. Tapi nanti orang kata kita over confident. Ini bukan soal over confident," katanya.

Dalam aspek ini, Dr. Zambry menegaskan, BN Perak kali ini tidak boleh buat silap langsung dalam penentuan calon yang akan diturunkan pada PRU ke-13. Ini perlu mencakupi 100 peratus garis panduan yang ditetapkan oleh Datuk Seri Najib Tun Razak iaitu winnable dan likeable candidate.

Bagi Dr. Zambry beliau tidak akan berkompromi dalam soal ini. "I will put my foot down," kata beliau tegas mengulas kemungkinan biasa setiap kali dalam pemilihan calon ada yang merajuk, protes dan sebagainya apabila tidak terpilih.

Dalam konteks ini Dr. Zambry sebagai Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri menjelaskan, soal pemilihan calon sudah pasti tidak akan lari daripada pertimbangan hierarki parti dan pandangan akar umbi mengenai seseorang calon.

Bagi beliau, winnable dan likeable candidate tidak dapat lari daripada mendapatkan pandangan parti kerana ia merupakan amalan UMNO sejak dahulu lagi. Tambahan pula rahsia kejayaan UMNO selama ini selain calon disenangi dan mempunyai rekod kerja yang baik, soal jentera yang mantap juga amat penting.

Di sinilah menurutnya, penting bagi pimpinan di peringkat akar umbi mempamerkan akhlak kepimpinan yang baik. Selain khidmat yang baik, prestasi kerja yang cemerlang, tingkah laku serta tutur kata harus dijaga kerana semua elemen ini akan menjelmakan winnable and likeable candidate,

Maka tidak hairanlah apabila persoalan calon ini diajukan kepada beliau, Dr. Zambry jelas dengan amanah yang harus dipikulnya. "Isu pokok di depan mata ialah 'nak menang atau kalah" tegas beliau.

Dalam memastikan tidak berlaku salah langkah kali ini, beliau turut mengakui ada kerusi kawasan tertentu di negeri itu yang mungkin kena swap iaitu dengan menukar calon yang bertanding antara parti-parti komponen BN.

"Sudah tentu. Umpamanya DUN Pasir Panjang. Selama ini kita letak calon MIC walaupun kita semua tahu 70 peratus pengundinya adalah Melayu," katanya sambil menegaskan akan tetap menghormati semangat kuota kerusi antara parti komponen.

Pada masa sama, beliau berharap calon-calon payung terjun tidak lagi didatangkan ke Perak menjelang untuk PRU ke-13 nanti.

"Sudahlah tu... saya yakin Pusat juga telah belajar daripada pengalaman yang lalu. Saya yakin Pusat tidak akan membuat sebarang keputusan yang boleh memberi kesan kepada kawasan-kawasan ini. Saya yakin dan saya harap tidak ada calon payung terjun," katanya.

Untuk rekod, pada PRU ke-12 tempoh hari, kepimpinan BN negeri ketika itu terpaksa berkompromi menerima tiga calon luar (UMNO) bertanding di tiga kawasan Parlimen melibatkan kawasan Larut, Bukit Gantang dan Gerik.

Mengenai cakap-cakap tentang wujudnya 'dendam kesumat' di kalangan para pengundi kaum Cina di negeri itu ekoran kejatuhan kerajaan pembangkang yang dipelopori oleh DAP di negeri itu apabila tiga wakil rakyat mereka melompat, Dr. Zambry ada jawapannya: "Saya tidak fikir itu pandangan keseluruhan masyarakat Cina sekalipun mungkin wujud golongan ekstrem yang merasa begitu.

"Sepertimana yang kita ketahui, masyarakat Cina juga adalah golongan yang agak kritikal... yang konstruktif. Mereka akan melihat dan buat perbandingan dan akhirnya walaupun sentimen-sentimen itu mungkin ada, ia hanyalah cuba dimainkan oleh pihak yang berkepentingan."

Sentimen berkenaan ketara ketika pilihan raya kecil Parlimen Bukit Gantang yang menyaksikan BN kalah teruk di peti undi Kuala Sepetang yang majoritinya pengundi kaum Cina.

Lagi pun, menurut Dr. Zambry, selama 11 bulan pakatan pembangkang mentadbir Perak tempoh hari sudah cukup untuk membuka mata rakyat negeri itu tentang tembelang mereka. Antara kisahnya wakil-wakil pakatan itu dari kalangan kaum India asyik bercakap kononnya mereka memperjuangkan kebajikan kaum India. Itu nak buat, ini nak buat.

Tetapi akhirnya apabila BN mengambil alih kerajaan negeri itu pada awal Februari 2009, banyak tanda tanya mula menerawang.

Dr. Zambry yang diberi amanah menggalas tugas Menteri Besar kemudian mencongak senarai satu persatu apa yang dikatakan sudah dilaksanakan oleh pakatan pembangkang.

"Saya bertanya kepada mereka apa yang mereka buat selama 11 bulan? Tapi mereka tak dapat buat apa pun. Mereka bermegah sepanjang tempoh itu telah mempertingkatkan pendapatan kerajaan sebanyak RM60 ke RM70 juta. Kita tertanya-tanya sama ada ini betul atau tidak?

"Rupa-rupanya setelah kita ambil alih, didapati ini tidak betul kerana pendapatan itu bukan daripada hasil usaha mereka tetapi perancangan kerajaan BN terdahulu sehingga mereka dapat menjana tambahan hasil luar jangka.

"Mereka juga bermegah kononnya sewaktu zaman mereka, hasil balak lebih hebat tetapi apabila diminta tunjukkan bukti pertambahan hasil yang mereka buat semasa sidang DUN, mereka kata tak payah... apa macam ni," kata Dr. Zambry.

Mengakhiri perbualan, Dr. Zambry menegaskan bahawa apa yang akhirnya akan dilihat oleh rakyat Perak ialah kewujudan sebuah kerajaan yang dapat menjaga kebajikan dan keamanan untuk semua kaum.

"Dan dalam konteks negeri Perak, seperti yang kita ketahui ia bukan merupakan sebuah negeri yang mempunyai dominasi satu kaum yang begitu tinggi," katanya.

Hakikatnya di Perak, komposisi kaumnya ialah 57 peratus Melayu manakala Cina 37 peratus. Selebihnya 12 peratus adalah India dan Orang Asli.

Jadi, kata Zambry: "Keseluruhannya apa yang diperlukan rakyat negara ini khususnya di Perak ialah sebuah kerajaan yang benar-benar dapat memerintah memimpin semua kaum."

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Murahkan lagi peralatan tenaga solar

Posted:

Murahkan lagi peralatan tenaga solar

Murahkan lagi peralatan tenaga solar

Oleh Mohd. Hazli Hassan

AKHIRNYA kerajaan yang kini mahu menuju pelaksanaan negara hijau telah membuka lembaran baru dengan memberikan rebat potongan bagi mereka yang membeli peralatan elektrik yang berkosepkan penjimatan atau cekap tenaga.

Rebat ini diberikan agar pengguna yang membeli peralatan sama ada penyaman udara atau peti sejuk dapat menerima diskaun RM100-RM200 jika ia dilabel sebagai peralatan cekap tenaga.

Program yang dilancarkan oleh Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air (KeTTHA) menerusi Program Kemapanan Yang Dicapai Melalui Keefisienan Tenaga (Save) diperkenalkan 7 Julai lalu.

Namun sehingga semalam, kira-kira 6,000 orang sudah menyertai program berkenaan dan dianggap sangat menggalakkan oleh KeTTHA.

Save diwujudkan bertujuan untuk dijadikan amalan oleh rakyat Malaysia dalam menggunakan tenaga secara cekap.

Namun adakah rakyat Malaysia akan berfikiran begitu? Atau mungkin rakyat Malaysia hanya mengejar rebat yang diberikan sahaja?

Namun saya tidak menganggap begitu kepada semua rakyat Malaysia kerana segelintir daripada kita memang menyedari kepentingan dalam menjimatkan penggunaan tenaga.

Kenapa saya berkata begitu? Ini disebabkan pada pengamatan saya, ada di kalangan kita sanggup menghabiskan ribuan ringgit untuk memasang sistem solar di rumah dalam menjimatkan penggunaan tenaga ketika negara masih mengintai apakah penggunaan sistem solar itu dahulu.

Pada saya, sistem solar merupakan antara jalan terbaik dalam menjimatkan tenaga secara total di rumah namun untuk memasangnya masih memerlukan kos yang tinggi sama seperti apa yang dilakukan oleh segelintir mereka yang saya sebutkan tadi.

Lebih memedihkan, walaupun peralatan sistem solar itu semakin mudah didapati dan dipasang, harganya masih mahal walaupun kerajaan pernah mengumumkan pengecualian duti import dan duti eksais untuk peralatan sistem solar fotovolta (solar photovoltaic).

Ada ura-ura kerajaan mahu mewujudkan kilang pemasangan panel solar fotovolta di negara ini dan usaha itu diharap dapat mengurangkan harga yang mahal akibat semua peralatan itu masih perlu diimport.

Bukan apa, bayangkan penggunaan tenaga solar sebagai bekalan tenaga alternatif di rumah mampu mengurangkan kos penggunaan bekalan tenaga tradisional dalam tempoh yang panjang.

Selain itu, ia juga akan mengurangkan jejak karbon anda di mana lebih banyak penggunaan tenaga solar, semakin kuranglah anda akan menggunakan tenaga elektrik tradisional yang dijana oleh bahan fosil, gas atau arang batu yang menyumbang kepada pemanasan global.

Jika diberi peluang, saya akan memilih untuk memasang tenaga solar di rumah. Bagaimana dengan anda?

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan