Sabtu, 30 Julai 2011

Kosmo Online - Negara

Kosmo Online - Negara


Dikebumi sebagai seorang lelaki

Posted:

Dikebumi sebagai seorang lelaki

Dikebumi sebagai seorang lelaki

Oleh MUSTAPA LAKAWA dan FAUZI MOHD.


ABDUL AZIZ Ahmad memerhatikan isterinya yang hanya mahu di kenali sebagai Mak Yah menyiram air mawar ke atas pusara Mohd. Ashraf di Tanah Perkuburan Islam Kampung Seberang Takir, Kuala Terengganu semalam.


KUALA TERENGGANU – Kisah kontroversi yang menyelubungi seorang lelaki, Mohd. Ashraf Hafiz Abdul Aziz selepas permohonannya untuk menukar nama kepada Aleesha Farhana ditolak Mahkamah Tinggi di sini dua minggu lalu berakhir apabila dia menghembuskan nafas terakhir pagi semalam.

Lelaki berusia 26 tahun itu disahkan meninggal dunia di Unit Rawatan Rapi (ICU) Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) di sini pada pukul 4.55 pagi, iaitu hanya sehari selepas mendapatkan rawatan.

Bapa mangsa, Abdul Aziz Ahmad, 60, ketika mengesahkan kematian Ashraf menjelaskan, anaknya itu dimasukkan ke HSNZ pukul 3 pagi kelmarin selepas mengalami muntah yang teruk.

Jelasnya, pihak keluarga juga akur dengan keputusan mahkamah dan telah bersetuju untuk menguruskan serta mengebumikan jasad arwah sebagai Ashraf dan bukannya Aleesya Farhana.

"Semua keluarga terdekat berada di sisi arwah pada saat-saat terakhirnya. Pemergian Ashraf merupakan satu kehilangan besar buat keluarga," katanya ketika ditemui di pekarangan Bilik Mayat HSNZ di sini semalam.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Kapal MV Oceania karam

Posted:

Kapal MV Oceania karam

Kapal MV Oceania karam


KEADAAN kapal MV Oceania yang cuma kelihatan tiang menara selepas karam dekat Pulau Pisang, Johor Bahru semalam.


JOHOR BAHRU - Seramai 23 kru MV Oceania melalui detik-detik cemas apabila kapal yang mereka naiki karam setelah dilanggar kapal MV Xin Tai Hai pada kedudukan lapan batu nautika ke barat daya Pulau Pisang, Pontian dekat sini kelmarin.

Dalam kejadian pukul 10.45 malam itu, kesemua kru kapal terpaksa menggunakan dua buah rakit penyelamat selama dua jam sebelum diselamatkan oleh sebuah kapal, MV Ikaruga dan dibawa ke Singapura.

Ketua Penguat Kuasa Maritim Malaysia (APMM) Wilayah Selatan, Laksamana Pertama Maritim, Zulkifili Abu Bakar berkata, pihaknya menerima maklumat tentang kejadian itu pada pukul 11.50 malam sebelum mengarahkan dua buah bot ke tempat kejadian.

"Kapal itu kemudian tenggelam pada pukul 12.30 pagi menyebabkan kesemua kru terpaksa menyela- matkan diri menggunakan dua but rakit penyelamat yang terdapat pada kapal berkenaan.

"Selepas perlanggaran, MV Xin Tai Hai meneruskan pelayaran dan bersauh di kedudukan 1.5 batu nautika ke selatan Tanjung Piai," katanya dalam satu kenyataan di sini semalam.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Shuhardi nafi bersembunyi

Posted:

Shuhardi nafi bersembunyi

Shuhardi nafi bersembunyi

KUALA LUMPUR - Selepas 20 hari berdiam diri, Shuhardi Md. Isa (gambar) yang didakwa berlakon sebagai Allahyarham Baharudin Ahmad yang meninggal dunia dalam perhimpunan haram di ibu negara pada 9 Julai lalu tampil memberi penjelasan semalam.

Suhardi ketika ditemui menafikan dirinya bersembunyi, melarikan diri dan enggan bekerjasama dengan polis, sebaliknya mendakwa tidak pernah menerima sebarang surat rasmi meminta dia hadir bagi membantu siasatan di mana-mana balai polis.

"Bukankah polis lebih profesional dan tahu segala prosedur jika mahu seseorang itu memberi keterangan berhubung apa-apa kes? Saya tidak bersembunyi, datanglah ke rumah saya dengan tertib.

"Saya akan bekerjasama dengan mereka (polis).

"Bila saya lihat komen Timbalan Ketua Polis Negara (Datuk Seri Khalid Abu Bakar) yang berkata saya dipercayai menyembunyikan diri, saya terpaksa mendedahkan perkara ini," katanya di sini semalam. - Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan