Ahad, 31 Julai 2011

Berita Harian: MukaDepan

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Berita Harian: MukaDepan


Usah hina Ashraf

Posted: 31 Jul 2011 12:22 AM PDT

KUALA LUMPUR: Masya­­rakat diingatkan supaya tidak melemparkan hinaan, cercaan serta mengaibkan jena­zah Mohd Ashraf Hafiz Abdul Aziz, pemuda berusia 26 tahun yang mencetuskan kontroversi, baru-baru ini selepas memohon menukar namanya kepada Aleesha Farhana tetapi ditolak mahkamah.

Penasihat Majlis Agama Islam Johor (MAIJ), Datuk Nooh Gadut, berkata orang ramai juga tidak wajar menghina keluarga pemuda terbabit yang meninggal dunia semalam kerana segala yang berlaku ada hikmah tersendiri dan secara tidak langsung memberikan pengajaran cukup besar kepada masyarakat.

Urusan memandikan jenazah yang sudah berubah fizikal kepada wanita dengan perubahan alat kelamin dan buah dada, saya berpandangan sebaik-baiknya jenazah diuruskan perempuan kerana bimbang apabila ia diuruskan lelaki, akan timbul fitnah dan prasangka negatif. Hassan Din Al-Hafiz Pendakwah bebas

Mengenai urusan pengebumian jenazah, beliau berkata, jenazah umat Islam perlu disempurnakan dan diuruskan mengikut jantina ketika mereka dilahirkan walaupun kemudian sudah berubah keadaan fizikal, sama ada lelaki mengubah fizikal menjadi wanita atau sebaliknya.

Komen Anda

Terima kasih diatas penyertaan anda. Berita Harian berhak untuk tidak memaparkan sebarang komen yang menyentuh isu-isu sensitif dan yang berbentuk iklan komersil. Alamat IP anda akan direkodkan dan mungkin digunakan untuk menghalang penghantaran komen seterusnya jika melanggar peraturan yang ditetapkan.

Senarai komen

abibunnajar bin ishak

Rujuk kepada Al-Quran dan hadis

fadhil

ape2 pun semua perlu ambil iktibar, jgn hanya pndai menilai... ape2 pun smoga smua slamat di dunia dan akhirat

nickysylviatan

sy bersetuju dgn pandangan Jamal Jamil & jg Adnan Idris, pd pandangan sy, hukum lelaki berpakaian wanita & sebaliknya yg diharanmkan syariat ada hikmahnya, pd pdgan sy hal ini bg mengelak berlakunya perkara yg tdk diingini yg akn terjadi jk lelaki pakai pakaian perempuan & sebaliknya. namun dalam hal ini sy berpendapat bhw mmg wujud dlm dunia ini bhw kejadian Tuhan itu adalah utk dijdkan iktibar & jg utk memberi peluang kpd ahli bijak pandai utk membahaskannya. dlm dunia moden, dgn kecanggihan ilmu kedoktoran & kajian yg blh djlnkan bg menentukan sifat manusia sehinggakan menipupun tlh blh diketahui melalui teknologi terkini, mengapakah pihak tertentu tdk mengesahkan naluri Allahyarham. Setelah doktor mengesahkan sifat & keinginan seseorang yg bercelaru jantinanya, mk pihak tertentu sepatutnya tlh dpt memberi penilaian. Dalam Islam, AlQuran adalah sumber rujukan utama, hadis Rasulullah adalah yg kedua & Ijmak Ulama adalah rujukan yg ketiga. rujukan yg ketiga ini perlu diambil perhatian olih phk tertentu. dalam kes Allahyarham, pihak ulama sepatutnya tlh bermusyawarah & berijtihad utk mencari penyelesaian terhadap Allahyarham, mungkin Allahyarham dijadikan Tuhan utk kt menggunakan rujukan ketiga bg menyelesaikan kemelut ini. Phk bijak pandai seharusnya menjalankan kajian, berbincang dan berijtidad kerana dengan berijtihad itu, mereka akn mendapat pahala, sekiranya apa yang diputuskan itu betul, mereka akn mendapat dua pahala, namun jika salah mereka masih lg mendapat satu pahala krn berijtihad. ttp dlm kes Allahyarham, apakah pihak tertentu yg bijak pandai tlh menjalankan ijtihad tersebut sehingga Allahyarham kemurungan & membawa maut. Mmg ajal maut itu di tangan yg Berkuasa namun ianya adalah berpunca dr kt jg, ada sbb musababnya. kepada keluarga Allahyarham, diucapkan takziah & banyakkan bersabar, ianya adalah ujian utk kt yg hidup dlm dunia ini dan Al fatihah kpd Allahyarham, semoga Tuhan ampunkan dosanya & dgn kejadian ini akn membuka mata phk tertentu. AlFatihah.

selinang

Asalamualaikom dan salam sejahtera,
barang yang lepas biarlah berlalu dengan RahmatNya teguhkan Iman jangan sekali-kali coba dan mempersendakan diri sendiri Syukur dengan Takdir Illahi.Salamat

Arm Enrique Azman

takziah buat keluarga allahyarham Mohd Ashraf Hafiz Abdul Aziz....

mohd roslan bin ramli

SEMOGANYA ROHNYA DICUCURI RAHMAT, AL FATIHAH

ASKU

al-fatihah buat kluarga arwah semoga allah mengampunkan segala perbuatan yg dilakukannya...kita sebagai manusia biasa hanya mampu berkata yg tentukan adalah dia yg satu...biarlah itu urusan dia dgn allah..yg sdah pegi biarlah pegi..kita yg masi hidup...harus teruskan kehidupan...jgn dok mengata org...sbb satu hari nanti kita jg akan mati...fikir2kanlah dan renung2kan....

nasoha

walau apapun yg berlaku,arwah tetap saudara seagama dgn kita semua yg beragama islam.. alfatihah

ASKU

al-fatihah buat kluarga arwah semoga allah mengampunkan segala perbuatan yg dilakukannya...kita sebagai manusia biasa hanya mampu berkata yg tentukan adalah dia yg satu...biarlah itu urusan dia dgn allah..yg sdah pegi biarlah pegi..kita yg masi hidup...harus teruskan kehidupan...jgn dok mengata org...sbb satu hari nanti kita jg akan mati...fikir2kanlah dan renung2kan....

khairi

Saya sangat simpati dgn arwah yang berjuang untuk dirinya. Islam agama pentingkan kasih sayang. Allah lebih menyayanginya dari kita semua. memang lumrah manusia tidak kira agama apapon suka mencaci dan menghina jika seseorang itu lain sifatnya. Allah lebih menyayangi umatnya. semoga Arwah ditempatkan ditempatkan dikalangan orang beriman..Amiinn

siddiq

akan ada lagi generasi mcm dia akan sambung perjuangan tukar jantina. sila ambil tindakan tegas dari mula, jangan asyik kesian bagi muka je. banyak pihak dah pijak kepala bila lembut sangat

idlan

Alfatihah buat arwah..barangkali pemergiannya ada hikmah yg tersembunyi..bygkan kalau dia masih hidup dan terus berjuang utk menukar nama kpd perempuan, then permohonannya berjaya..mesti lepas tu beratur mak nyah buat pembedahan tukar jantina mohon tukar nama kpd
perempuan atau perempuan tukar kpd lelaki. Wallahualam..hanya Dia lebih mengetahui.

norul

assalamualaikum..kte sbagai umat harus ambil iktibar dgn apa yg berlaku...anggap itu sbagai peringatan allah kpd umatnya.

syafiezul

dunia dh terbalik....yang haram jdi halal, dan yang halal jadi haram

wallahu'alam..kta yg msi idUp,,kNa la amek pNgajaraN...hm..

roslan

Assalamualaikum..berkenaan isu berkenaan arwah yang telahpun di dunia, Kita hendaklah berfikir sejenak dan bershukur ke hadrat illahi kerana kita dilahirkan sempurna sihat walafiat...tiada seorangpun di kalangan kita inginkan hidup dalam bermasaalah, tetapi sesuatu yg terjadi sudah ditakdirkan..dan ada hikmah disebaliknya.oleh yang demikian diri kita sendiripun belum tahu diakhir hayatkita nanti...moga akal dan fikiran yang dianugerahkankepada kita yang tak ternilai ini dan dianugerahkan sebagai makhluk manusia yang mulia dipergunakan sebaik-baiknya untuk bekalan ke alam yang kekal abadi.Selamat menyambut Ramadhan al Mubarak.

kamairuzaman razak

Takziah...kepada ahli keluarganya.Redalah pemergian mengadap Ilahi kerana dia adalah hak Tuhan Yang Maha Esa.Ibubapa hanyalah diamanahkan untuk menjaganya sahaja.Al Fatihah untuk arwah.Kita manusia yang jahil janganlah memfitnah dan menghukum.Kita tidak layak untuk mengadili nasib arwah.Hanya Tuhan sahaja yang layak mengadilinya kerana arwah itu makhluk ciptaanNya.Allah S.W.T yang menjadikan dan menghidupkan arwah selama ini dan dilahirkan seperti itu.Al-Fatihah sekali lagi kepada arwah.Semoga dia berada dalam rahmat Allah S.W.T.Amin.

jiji

mmm....bising sungguh dgn perkara yg kecil2 mcm ni...ini lah rakyat M'sia suka bisik2..

MUHAMAD HASHIM AHMAD

SEMOGANYA ROHNYA DICUCURI RAHMAT, AL FATIHAH.

adnan idris

Saya masih teringat pesanan Tok Guru Fekah yang hebat di Kedah iaitu Allahyarham Dato' Sheikh Zakaria Wan Besar yang juga Ahli Jawatankuasa Fatwa Kedah yang telah kembali ke rahmuatullah minggu lalu bahawa pembedahan menukar jantina boleh dilakukan dengan syarat ianya mematuhi hukum syariah, kerana perkara ini sememangnya pernah pun berlaku di Kedah sebelum ini, cuma ianya harus mendapatkan panduan serta rujukan terlebih dahulu melalui Majlis Fatwa serta Pakar Perubatan yang berwibawa, cuma dalam kes Aleesha Farhana ini dia telah terlebih dahulu menjalani pembedahan tanpa merujuk kepada Majlis Fatwa yang berkuasa berkaitan hal-hal dalam bidang hukum-hukum syariah. Kita juga jangan terkeliru dengan keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Trengganu, yang menolak permohonan kerana Mahkamah itu sendiri menolak permohonannya kerana tidak mempunyai kuasa disebabkan bidangkuasa tersebut adalah terletak kepada Mahkamah Tinggi Syariah, keputusan Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Trengganu adalah tepat kerana Aleesha Farhana masih berpeluang membawa kesnya ke Mahkamah Tinggi Syariah untuk diperhalusi berdasar hukum-hukum Fekah, oleh itu masyarakat tidak wajar mencemuh Allahyarham mahupun keluarganya dalam perkara ini, oleh itu marilah kita semua mengambil iktibar atas perkara ini, wassalam.

zaharibb

Urusan dunia Allahyarham sudah selesai. Kini terserahlah kepada Allah Yang Maha Kuasa. Hanya sebagai manusia kita hanya mampu berdoa

اللهم اغفر له وارحمه وعافه واعف عنه~

Tiara

dia sdh pun pergi, yg msh hidup dan telah menghinanya haruslah menyedari, kita adalah sama menuju ke sana. Fikir2 kan lah, adakah diri kita lebih baik?

Pydd AL-Farabi

setiap kejadian yang berlaku ada hikmahnya..jadikan perkara ini pengajaran terbaik buat kita yang masih hidup...kita tidak tahu, mungkin arwah sempat bertaubat sebelum menghembuskan nafas terakhir..kita yang masih hidup ni jangan terpedaya dengan hasutan iblis & syaitan..jangan salahkan takdir atas semua perkara jahat yang kita lakukan..salahkan diri sendiri kerana sudi di perhambakan oleh syaitan...ingat janji syaitan kepada Tuhan:"aku akan menyesatkan umat manusia"...TUHAN TAHU TAPI TAKUT KITA YANG TAK TAHU...

wan shahbi bini azizan

Assalammualaikum...sesungguhnya manusia tidak lepas dari melakukan kesilapan harap manusia yg masih hidup & sewaktu dengannya segeralah bertaubat kerana pintu taubat masih terbuka utk kita semua..bagi yg menghina @ di hina juga amin.

shukor

penangan pil perangsang hormon la tu...

irischa suriehoney

mgkin paling baik klu mak& bpk dia yg mandikan..

nurul langkawi

yang satu nie ckap urus cra laki yg satu lg ckp urus cra pompuan sb tkot timbul fitnah??so mne satu yg diorng buat untuk mnguruskan jnzah asrf nie??

Nor AD

Kita tiada hak untuk menghina sesiapapun kerana Allah lebih mengetahui akan perihal setiap dari kita.. semoga dosa kita semua diampuni Allah,.. begitu juga dengan arwah Ashraf..Amin

wan shahbi bini azizan

Assalammualaikum...sesungguhnya manusia tidak lepas dari melakukan kesilapan harap manusia yg masih hidup & sewaktu dengannya segeralah bertaubat kerana pintu taubat masih terbuka utk kita semua..bagi yg menghina @ di hina juga amin.

Que Harwick

semoge dosa yg dilakukan diampunkan Tuhan, insyaAllah.. kpd umat islam yg lain jgn lah mengaibkan si mati..

Far Lee

Assalamualaikum, walaupun berubah fizikal mengikut jantina, tapi kulit masih lagi mengikut jantina asal. Mungkin akan ada perbalahan pendapat dimana jenazah diuruskan kaum hawa atas sebab perubahan fizikal, manakala kaum adam pula atas sebab kulitnya. Harapan agar para arif agama bincang elok-elok tentang hal ini. Apapun takziah buat keluarga arwah. Daripada Allah kita datang, dan kepada Allah jua kita kembali.

muslimah

al fatihah buat allahyarham..smoga roh beliau d cucuri rahmat..qada dan qadar adalah urusan allah...

hamba allah

daripada tanah kita dijadikan, kepada tanah kita kembali... pandangan saya, jika dimulakan lelaki, seharusnya dikembalikan lelaki.. allahualam..

Masyantie Mohamad

Semoga menjadi iktibar.... jenazah sepatutnya diuruskan mengikut panduan d dlm al-Quran bkn pendapat semata2. Jika xnk menimbulkan fitnah, biarlah diuruskan oleh kaum keluarga c arwah sj. Sebelum menukar ciptaan Allah, fikirlah kesan spt ini kpd org2 yg dtinggalkan yg akan menguruskan jenazah anda. Bkn niat menghina ye.. takziah utk keluarga arwah.

hizra

apa-apa pun semua sudah di tentukan oleh Allah...siapa la kite hendak menghukum dan menentukan dosa pahala seseorang..semoga keluarga arwah tabah,dan kepada masyrakat kte bukan boleh menidakkan apa yang terjadi..dan jangan sekali-kali mencemuh,kerana kita x kan tahu apa yang terjadi pada masa hadapan kite atau keluarga kite...AL-FATIHAH

rosli

semuga rohnya dicucuri rahmat

madi utara

kepada maknya di luar sana jadikan peringatan anda di sana,kerna ajal pada bila2 masa,jika x sempat beginilah jadinya melawan hukum allah,tidak besyukur apa yg ada,dan sepanjang kehidupan di laknat allah dan para malaikat,renung2kan

rol

smga mjd pengajaran kpd saya.Ada hikmah kpd saya.Ingat,bhw saya ada musuh(iblis).Ya Allah lindungi hamba yg amat lemah ini.

rohudah

Semoga Allah memberikan keampunan ke atah ruh, mari kita bersangka baik...

atok

Adalah lebih baik kita doakan agar Allah mengampuni segala dosanya

Jamal Jamil

Saya rasa arwah adalah wanita sejati yang terperangkap dalam tubuh lelaki. Susah sangatkah memahaminya. Saya ingat di Malaysia ini rakyat terpelajar, kan Kalau para Ulama kita tidak memahaminya ,Kasihan!!! amat tertutup minda. Dengan ini saya istiharkan dalam hati saya negara kita kurang toleransi...Bless Arwah tu...

mie

apa yg telah berlaku kita ambik pengajaran dan iktibar, kita sedekah kan al-fatihah untuk arwah...

red apple

Ada hikmah disebalik apa yg berlaku dh telah terjadi....semoga roh beliau dicucuri rahmat dn mendapat keampunan dr yg Allah S.W.T.AMIN

budak2

dh mcm filem 2 alam pulak....

arda

semoga allah mengampunkan dosanya dan seluruh umat islam termasuk saya . amin .

fuaadsaid

assalamualaikum...semoga perkara sedemikian menjadi iktibar untuk seluruh umat islam di muka bumi ini...yang pergi kita sedekahkan al-fatiah...amin.

mahi

Mengapa bila dah diperingkat ini baru nak bising.Apakah masyarakat buta dengan kecil2lan dulu...

kholil

kita perlu ambil pengajaran dan iktibar bersama supaya perkara sebegini mennjadi pengajaran bagi mereka yang belum insaf.

redzuan

Sebagai seorang ayah kepada tiga anak remaja lelaki aku amat sedih dan bersimpati kepada keluarga simati....dan kepada masyarakat kita sama sama medoakan kebaikan kepada roh simati....wallah hualam.....

Ex~Gaban

Assalamualaikum....sudah2 la.jangan di hina arwah.hukum dunia beliau dh lalui.saya bersetuju jika jenazah diuruskan sepertimana beliau lahir dan di uruskan oleh saudara mara dan ahli keluarga terdekat.hanya sebab ingin mengelakkan fitnah prasangka ......

nanpakleh

yang harak tetap haram... hidup jangan bermain dengan hukum nafsu... islam agama yang cukup sempurna mengatur hidup manusia,kenapa al quran yang jadikan pedoman

Hamdan Casablanca

Semoga Allah memberi keampunan ke atas arwah..Sedekah Al-Fatihah kepada arwah

rozaidi

semoga roh allahyarham dirahmati allah amin ya rabbalalamin

Hamas Asy-Syuja'iy

اللهم اغفر له وارحمه وعافه واعف عنه~

Nolly Are'meet

Yang baik dtg drpd Allah SWT....... yg buruk dtg drd kita... semoga rohnya d cucuri rahmat.. biarlah yg kejadiaan tersebut menjadi iktibar bt semua..

liza farizaa

semoga..roh beliau..sentiasa d cucuri Rahmat..n mendapt keampunan dr ALLAH S.W.T. semoga dengan ini..dapt memberi..pengajan n iktbar wat kita ..semua.u keluarga..arwah..salm takziah

ibrahim

Iktibar buat kita umat islam agar jangan kufur terhadap nikmat yang telah diberikan sebaik2 kejadian, wallahu'alam...... Al-fatihah.... moga roh beliau dirahmatinya

pojie kechik

semoga allah menempatkan arwah di tempat orang2 yang beriman amin2..

mahohany syiriza

Semoga Allah memberi keampunan ke atas arawah. semua ini menjadi iktibar kepada yang kita yang serba berubah ini.Wassalam

Khai

Sy lbih brstuju dgn pndpt penasihat maij agr diuruskn jnazah sbg jnazah llaki since islam tak mengiktiraf penukaran jantina..klu uruskn sbg jnazah wanita seolah2 mengiktiraf penukaran jantina..hnya pndapat..wallahu A'lam...

Musa jab

Alfatihah kepada Ashraf Hafiz. Semoga roh Nya sentiasa dicucuri rahmat dari Allah SWT. Serahkan kepada Allah akan segala nya tidak perlu terlalu berkomentar. Amin

rose aida

setiap umat yg hidup allah dah tentukan qadak & qadar.Cuma ianya terjadi pada anak2 kita atau adek beradik kita & org tak henti2 menghina apakah kita mampu utk tersenyum???. Kita yg hidup ni pun belum pasti cara kematian kita bagaimana oleh itu saudara2 yg suka menghina org lain lihat2lah & cerminlah diri sendiri.

MJJ

Assalamualaikum. Saya berpendapat bahawa adalah lebih elok jika jenazah dimandikan oleh kerabat keluarga terdekat. Ini adalah lebih afdal dan sangat dituntut oleh agama. Wallahualam...

zirul

salam takziah buat keluarga arwah. yang baik dtgnya dari tuhan dan yg buruk semuanya atas khilaf kita sendiri

yusof

Ass....kum. Sesungguhnya apa yg berlaku ada maksudnya sebagai panduan kepada yang masih hidup. Tentang mandi mayat berubah bentuk fizikal eloklah dirujuk kepada pihak2 yang lebih arif dan faham..Insyaallah

azman

saya setuju dengan pandangan ustaz Hassan Alhafiz,walau dasarnya arwar tu seorang lelaki,tetapi fizikal nya telah di ubah menjadi perempuan,seelok-eloknya biarlah yg memandikan jenazah itu biarlah dari kalangan kaum hawa,sebb di khuatiriandai orang lelaki yang menadikan akan timbul fitnah dan mengaibkan..

liana

semua yang ditetapkan oleh ALLAH SWT mmpunyai hikmah yang tersendiri

IZZUDDIN ALI

Moga jadi iktibar. Buat golongan yang masih leka, ingatlah, ajal maut itu menjengah bila-bila masa.

aab

innalillahiwainnalillahirojiunn...daripadanyakita datang kepadanya kita kembali. Allah yang maha mengetahui. Imbas kembali doa seorang ibu itu amat makbul. Jika saya tidak silap dalam artikel terdahulu pernah keluar permintaan keluarganya berhubung arwah adik Ashraf ini. Ambillah iktibar alfatihah amin.

Moktar bin Sulong

kita boleh cuba mengubah nasib kita tetapi ketentuannya tetap dari Allah yang Maha Mencipta

nazri

saya tertarik pada artikel kecil oleh Hassan Din Al hafiz mengenai pandangannya berkaitan urusan memandikan jenazah. Saya cuma ingin bertanya jika sekiranya simati sudah berubah fizikal kepada wanita sedangkan dia dilahirkan sebagai lelaki, jika dimandikan oleh wanita dimana perlu menyentuh jasad tersebut adakah hukumnya haram . Dan sekiranya menggunakan sarung tangan sekalipun mungkin juga timbul fitnah dan prasangka negatif oleh wanita yang memandikan jenazah tersebut

azihan

apa pun keputusan kita sebagai umat islam mestilah berpandukan kitab suci alquran, bukan main ikut pendapat sendiri saja

mawi

kita tidak akan mendapat melawan ciptaan tuhan biarpun di ubah,apa pun kita sedekahkan al-fatihah buat arwah,moga2 rohnya di cucuri rahmat..

Dayanara Alwastri Baraza

ALLAH MENENTUKAN SEGALA...BUKAN MANUSIA

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

0 ulasan:

Catat Komen