Ahad, 31 Julai 2011

Utusan Online - Kota

Utusan Online - Kota


Penduduk Setiawangsa bantah

Posted:

Penduduk Setiawangsa bantah

Penduduk Setiawangsa bantah

Oleh MOHAMMED SOFIAN BAHAROMkota@utusan.com.my


Khemah tambahan Restoran Sekinchan Ikan Bakar yang sedang dalam proses pembinaan di tapak sebuah ibu pejabat polis di Setiawangsa. - Utusan Safrizal Azmi


KUALA LUMPUR 31 Julai - Penduduk sekitar Setiawangsa di sini membantah tindakan sebuah rangkaian Restoran Sekinchan Ikan Bakar membina khemah tambahan di tapak pembinaan Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) bersebelahan premis berkenaan kerana dikhuatiri ia akan mengakibatkan kesesakan yang melampau di kawasan tersebut.

Selain itu, penduduk turut bimbang berlakunya pencemaran udara dan bau busuk disebabkan percambahan gerai-gerai haram sekeliling kawasan tersebut yang mengikut jejak premis berkenaan.

Sehubungan itu, penduduk telah membuat laporan polis kelmarin dan meminta pihak berkuasa tempatan (PBT) menghalang kerja-kerja membina khemah tersebut yang kini giat dijalankan.

Pengerusi Majlis Permuafakatan Masjid dan Surau Parlimen Setiawangsa (Maeps), Abdullah Mohamed berkata, dikhuatiri pembukaan 'bazar' haram itu akan mendatangkan kesulitan kepada kehidupan harian penduduk, selain mengganggu operasi tiga buah sekolah dan masjid berdekatan.

"Keadaan ini pasti akan menyulitkan urusan penduduk yang melalui Jalan Setiawangsa 9 kerana ia bakal dipenuhi ratusan kenderaan milik pengunjung bazar haram itu yang diletakkan sesuka hati di bahu jalan.

"Jika jalan ini ditutup, maknanya ribuan pengguna jalan raya akan menghadapi kesukaran untuk tiba di rumah sebelum waktu berbuka puasa kelak," katanya kepada Utusan Malaysia di sini.

Pengerusi Majlis Permuafakatan Persatuan Penduduk dan Penghuni Parlimen Setiawangsa (M4P), Mohd. Bahgia Mamat berkata, penduduk juga pernah menghantar surat aduan kepada Ketua Pengarah Tanah dan Galian Wilayah Persekutuan, Datuk Azemi Kasim supaya beliau menarik balik kelulusan menduduki tanah bersebelahan premis restoran berkenaan dengan serta merta.

"Kami turut mendesak pihak polis supaya menyiasat kenapa restoran tersebut diberi keistimewaan untuk menjalankan operasi di atas tapak bakal IPD itu," ujarnya.

Sementara itu, wakil guru Sekolah Kebangsaan Setiawangsa, Sa'adiah Mohd. Nor berkata, pelajar sekolah di kawasan tersebut akan terpaksa berjalan kaki jauh untuk menunggu bas mereka jika bazar haram itu dibenarkan beroperasi.

Katanya, bas dan van yang sepatutnya mengambil pelajarnya pulang pasti akan terperangkap dengan kesesakan dan keadaan ini akan mengancam keselamatan pelajar.

"Saya merayu kepada pihak berkenaan untuk mengambil perhatian serius berkenaan kewujudan bazar ini demi melindungi kepentingan penduduk setempat dan kemuliaan bulan Ramadan," tambahnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

KWPKB lulus RM12.4j untuk tambah baik rumah

Posted:

KWPKB lulus RM12.4j untuk tambah baik rumah

KWPKB lulus RM12.4j untuk tambah baik rumah


Raja Nong Chik membersihkan papan tanda yang ditampal dengan iklan-iklan haram ketika program Gotong-royong Perdana Taman Sri Sentosa di Wangsa Maju, Kuala Lumpur, semalam.


KUALA LUMPUR 31 Julai - Sebanyak RM12.4 juta telah diluluskan oleh Kementerian Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar (KWPKB) untuk projek penambahbaikan rumah kos sederhana rendah.

Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar, Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin berkata, peruntukan itu disalurkan untuk program penambahbaikan rumah sekitar Kuala Lumpur di bawah Tabung Penyelenggaraan Satu Malaysia (TP 1Malaysia).

"Peruntukan ini adalah sebahagian daripada jumlah yang telah diluluskan dan digunakan untuk projek Taman Melati di Wanga Maju, flat kos rendah Jalan Tun Razak, dan flat kos rendah Jalan Desa Pandan," katanya ketika menghadiri program Gotong-royong Perdana Taman Sri Sentosa, Jalan Klang Lama di sini hari ini.

Program gotong-royong itu adalah sebahagian daripada Kempen Kebersihan Kuala Lumpur 2011 yang bertujuan mengukuhkan rasa tanggungjawab seluruh warga kota untuk menjaga kebersihan bandar raya.

"Objektif program ini adalah untuk membersih dan menceriakan kawasan persekitaran kediaman, memupuk semangat kejiranan dan kerjasama di kalangan penduduk," katanya.

Program itu turut disertai oleh penduduk Taman Sri Sentosa, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL), Alam Flora, Tenaga Nasional Berhad (TNB), Jabatan Bomba dan Penyelamat dan Universiti Putra Malaysia (UPM).

Exco Biro Kebajikan Persatuan Asasi Sains Pertanian UPM, Ahmad Fahmi Yusoff, 19, berkata, sebanyak 101 orang terdiri daripada pelajar dan kakitangan UPM telah menjayakan program itu.

Beliau berkata, program kali ini agak berlainan kerana mereka telah ditugaskan menanggalkan poster ah long selain mengutip sampah-sarap di kawasan itu.

Program gotong-royong itu juga merupakan majlis penutupan kerja-kerja membersih dan mengecat kawasan Sri Sentosa yang melibatkan pembersihan sembilan zon di kawasan tersebut.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Jumlah golongan merempat di ibu kota menurun

Posted:

Jumlah golongan merempat di ibu kota menurun

Jumlah golongan merempat di ibu kota menurun


Abdul Azim Mohd. Zabidi (kiri) mengagihkan biskut raya kepada kanak-kanak yang berada di Jalan Masjid India, Kuala Lumpur sempena program Pemuda UMNO Bahagian Bukit Bintang menyambut Ramadan, semalam.


KUALA LUMPUR 31 Julai - Jumlah masyarakat gelandangan di sekitar ibu negara semakin berkurangan disebabkan beberapa program yang dijalankan untuk kumpulan itu oleh kerajaan dan juga pertubuhan bukan kerajaan (NGO).

Pengerusi Sekretariat Hal Ehwal Bandar (SHEB) Pemuda UMNO, Tengku Azman Tengku Zainol Abidin berkata, maklumat itu diperoleh melalui pemerhatian yang dilakukan pihaknya.

"Kami memang tiada statistik tetapi berdasarkan pemerhatian kami dapat melihat ada trend pengurangan.

"Pada tahun lepas, jumlah golongan merempat di ibu negara telah mencecah sehingga 2,500 orang, tapi kini sudah tiada lagi orang gelandangan yang banyak di sesetengah tempat seperti sebelum ini," katanya selepas melakukan tinjauan mesra sempena kehadiran Ramadan ke atas peniaga di sekitar Jalan Masjid India hari ini.

Turut hadir bekas Bendahari Agung UMNO, Datuk Seri Abdul Azim Mohd. Zabidi yang turut mengagihkan hampir 1,000 bungkus kuih raya kepada peniaga Melayu sekitar kawasan itu.

Dalam pada itu Tengku Azman berkata, ketika ini terdapat 972 peniaga Melayu yang berniaga di kawasan itu dengan 800 daripadanya merupakan peniaga di arked manakala selebihnya penjaja makanan.

Beliau yang juga Ketua Pemuda UMNO Bahagian Bukit Bintang berkata, pihaknya akan meneruskan beberapa program sempena bulan Ramadan seperti tahun sebelumnya.

"Antaranya termasuk mengagihkan bungkusan makanan kepada mereka yang akan menaiki bas di Hentian Puduraya untuk pulang berhari raya di kampung halaman iaitu tiga atau empat hari sebelum Hari Raya Aidilfitri.

"Kami juga akan melawat peniaga Melayu yang berniaga di bazar Ramadan sekitar kawasan Bukit Bintang," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan