Khamis, 28 Julai 2011

Utusan Online - Mahkamah

Utusan Online - Mahkamah


Bekas Ketua Pengarah Felcra kekal bebas

Posted:

Bekas Ketua Pengarah Felcra kekal bebas

Bekas Ketua Pengarah Felcra kekal bebas

Oleh NORLIZAH ABAS
pengarang@utusan.com.my

PUTRAJAYA 28 Julai – Setelah hampir 12 tahun 'terikat' dengan kes pecah amanah wang RM40 juta milik Lembaga Penyatuan dan Pemulihan Tanah Persekutuan (Felcra), bekas ketua pengarahnya lega apabila beliau akhirnya bebas daripada tuduhan itu.

Panel tiga hakim Mahkamah Rayuan diketuai Datuk Sulaiman Daud yang bersidang hari ini bersama Datuk Azhar Ma'ah dan Datuk Mohamed Apandi Ali sebulat suara memutuskan demikian terhadap Datuk Mustapa Juman (gambar), 64, setelah menolak rayuan akhir pendakwa raya.

Justeru, keputusan Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur yang membebaskannya daripada tiga tuduhan pecah amanah serta Mahkamah Tinggi yang mengekalkan keputusan itu, tidak berubah.

Hakim Sulaiman ketika membacakan keputusan ringkas itu menyatakan, panel tersebut tiada sebab untuk mengganggu fakta dan dapatan kes oleh mahkamah terdahulu berhubung penglibatannya dalam pindahan wang.

Mustapa selaku responden yang ditemani ahli keluarga dan sahabat handai, kelihatan merah mata menahan tangis kerana gembira dengan keputusan tersebut.

Beliau mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen atas tiga tuduhan melakukan pecah amanah wang Felcra berjumlah RM40 juta di Pejabat Felcra, Tingkat 3, Bangunan Lembaga Tabung Angkatan Tentera, Jalan Bukit Bintang, Kuala Lumpur pada 6, 7 dan 9 Mei, 1997.

Dia didakwa mengikut Seksyen 409 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara sehingga 20 tahun dan denda.

Pada 30 Mac 2006, Mahkamah Sesyen memerintahkan Mustapa dilepas dan dibebaskan daripada tuduhan itu setelah mendapati keterangan pembelaannya berjaya menimbulkan keraguan munasabah terhadap kes pendakwaan.

Seterusnya, pada 15 Mei 2009, Mahkamah Tinggi mengekalkan keputusan itu setelah menolak rayuan pendakwa raya yang menimbulkan alasan pembelaan responden adalah lemah dan sengaja dirancang.

Kedua-dua mahkamah terdahulu berpuas hati bahawa keterangan tiga saksi pendakwaan yang dipanggil adalah tidak benar kerana mereka merupakan rakan-rakan sejenayah yang telah memberi keterangan dengan motif untuk melepaskan diri daripada dikenakan tindakan undang-undang.

Selain itu, mahkamah sepakat bahawa responden tidak terlibat dalam transaksi pengeluaran cek dan tidak menandatangani cek-cek berjumlah RM40 juta yang dikeluarkan daripada akaun Felcra.

Mustapa diwakili oleh dua peguam, V. Rajadevan dan Mohd. Fozi Md. Zain manakala rayuan dikemukakan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Mohamad Abazafree Mohd. Abbas.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Kes memperdagangkan bayi pada 19 September ini

Posted:

Kes memperdagangkan bayi pada 19 September ini

Kes memperdagangkan bayi pada 19 September ini


GULAB Jan Abdul Jabir (kanan) keluar dari Mahkamah Seksyen selepas sebutan kes memperdagangkan seorang bayi di Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur, Jalan Duta, semalam.


KUALA LUMPUR 28 Julai - Mahkamah Sesyen di sini menetapkan 19 September ini untuk perbicaraan kes seorang bekas pembantu jururawat yang dituduh memperdagangkan seorang bayi berusia lapan bulan di sebuah hospital swasta, tahun lalu.

Hakim Ahmad Zamzani Mohd. Zain menetapkan tarikh tersebut selepas Timbalan Pendakwa Raya, Nor Amalina Ismail menyerahkan ikatan dokumen kepada peguam bela, Gerald Lazarus yang mewakili tertuduh, Gulab Jan Abdul Jabir di hadapannya hari ini.

Gulab Jan, 49, yang bertudung hitam dan berbaju kurung merah hadir di mahkamah dengan ditemani dua ahli saudara terdekatnya.

Pada 16 Jun lalu, wanita terbabit yang masih bujang mengaku tidak bersalah atas tuduhan memperdagangkan bayi bagi maksud eksploitasi di Hospital Taj, No. 462, Batu 3, Jalan Ipoh di sini pada pukul 2.10 petang, 1 November tahun lalu.

Tertuduh yang dibebaskan dengan ikat jamin RM10,000 menghadapi tuduhan mengikut Seksyen 14 Akta Pemerdagangan Orang 2007 yang membawa hukuman penjara sehingga 20 tahun dan boleh didenda.

Sebuah akhbar tempatan tahun lalu mendedahkan mengenai serbuan Unit Pemerdagangan Orang Ibu Pejabat Polis Bukit Aman terhadap sebuah hospital swasta di ibu negara yang disyaki terlibat dalam sindiket penjualan bayi.

Dalam serbuan itu, polis berjaya menahan enam individu selepas mereka selesai menjalankan urusan jual beli seorang bayi perempuan berharga RM21,000.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan