Selasa, 26 Julai 2011

Kosmo Online - Negara

Kosmo Online - Negara


Penyelia feri maut ditembak

Posted:

Penyelia feri maut ditembak

Penyelia feri maut ditembak

Oleh NORLIDA AKMAR IDROS
norlida.idros@kosmo.com.my


ANGGOTA polis mengangkat motosikal ditunggang Zamzarmi yang mati ditembak dalam kejadian samun di Alor Setar kelmarin.


ALOR SETAR – Seorang penyelia sebuah syarikat feri maut selepas ditembak dalam kejadian samun melibatkan wang hasil jualan tiket sebanyak RM12,500 di Taman Seri Putra Fasa 3, Kuala Kedah di sini kelmarin.

Kejadian pukul 7.30 malam itu mengakibatkan Zamzarmi Ghazali, 36, (gambar) maut selepas ditembak sebanyak tiga kali dari jarak dekat masing-masing di dada dan perut ketika dalam perjalanan pulang ke rumahnya di Taman Desarina, Kuala Kedah.

Ketika itu, dia sedang menunggang motosikal jenis Yamaha Nuovo selepas mengambil wang hasil jualan tiket tersebut di Terminal Feri Kuala Kedah.

Sebaik tiba di satu deretan bangunan yang terletak kira-kira 200 meter dari rumahnya, mangsa telah didatangi dua individu menunggang motosikal dengan memakai topi keledar berpenutup penuh. Mereka dipercayai telah mengekori mangsa dari terminal feri.

Ketua Polis Daerah Kota Setar, Asisten Komisioner Adzaman Mohd Jan memberitahu, salah seorang suspek kemudian telah menembak mangsa sebanyak tiga kali dari jarak dekat sebelum melarikan wang RM12,500 yang dibawa lelaki itu.

Katanya, suspek masih diburu dan kes disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan kerana membunuh.

Sementara itu, Pengurus Ferryline Ventures, Hussin Hassan, 51, memberitahu, ketika kejadian, mangsa membawa hasil jualan tiket feri yang diperoleh sejak kelmarin.

"Saya dan Allahyarham bergilir-gilir membawa pulang hasil jualan tiket. Wang itu akan dimasukkan ke bank keesokan harinya," ceritanya.

Tambahnya, dia sepatutnya membawa pulang wang itu tetapi Zamzarmi mahu mengambilnya sendiri sebelum keluar pada pukul 7.10 petang.

Isteri mangsa, Faradina Ghazali, 32, berkata, sebaik tiba di tempat kejadian, dia mendapati suaminya sudah tidak sedarkan diri dan meninggal dunia di situ.

"Dia telah bekerja di situ sejak 15 tahun lalu dan pernah membawa pulang wang hasil jualan tiket sebanyak RM200,000 tetapi tidak pernah disamun," ceritanya yang mempunyai empat anak berusia di antara tiga dan 10 tahun.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Syukur keturunan diperakui

Posted:

Syukur keturunan diperakui

Syukur keturunan diperakui

Oleh KHAIRI MOHAMAD
khairi.mohamad@kosmo.com.my


TENGKU Anis (kanan) sewaktu pertemuan dengan wakil Pertubuhan Kerabat Raja Jembal Kelantan di Kota Bharu tahun lalu.


KOTA BHARU - Raja Tengku Putri Anis Raja Sazali, 24, bersyukur apabila statusnya sebagai pewaris ketujuh Puteri Saadong akhirnya mendapat perakuan pakar Jabatan Warisan Negara walaupun belum ada pengumuman rasmi dibuat setakat ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Tarikh lihat anak bulan Ramadan Ahad ini

Posted:

Tarikh lihat anak bulan Ramadan Ahad ini

Tarikh lihat anak bulan Ramadan Ahad ini

KUALA LUMPUR - Tarikh melihat anak bulan bagi menentukan permulaan puasa bagi umat Islam di seluruh Malaysia ialah pada petang Ahad ini, 31 Julai bersamaan 29 Syaaban 1432 Hijrah.

Menurut kenyataan Pejabat Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja, tempat melihat anak bulan adalah Pontian Kecil di Johor; Kompleks Falak Al-Khawarizmi, Tanjung Bidara (Melaka); Teluk Kemang (Negeri Sembilan); Bukit Melawati (Selangor); Pulau Angsa (Selangor); Bukit Jugra (Selangor), Balai Cerap Selangor, Sabak Bernam (Selangor); Pantai Pasir Panjang (Perak); Pusat Falak Sheikh Tahir, Pantai Aceh (Pulau Pinang); Kampung Pulau Sayak, Kuala Muda (Kedah); Pemandangan Indah, Pulau Langkawi (Kedah); Menara Alor Setar (Kedah).

Bukit Besar, Kuala Terengganu (Terengganu); Bukit Kemuning, Kemaman (Terengganu); Pulau Perhentian (Terengganu); Balai Cerap KUSZA, Setiu (Terengganu), Bukit Peraksi, Pasir Puteh (Kelantan); Bukit Kampung Tembeling, Kuala Krai (Kelantan); Menara Bangunan SEDC, Kota Bharu (Kelantan).

Tanjung Lubang, Miri (Sarawak); Teluk Bandung, Kuching (Sarawak), Tanjung Batu, Bintulu (Sarawak); Balai Cerap Al-Biruni, Putatan, Sabah; Bukit Tanjung Batu, Nenasi (Pahang); Gunung Berincang, Cameron Highlands (Pahang); Bukit Pelindong, Kuantan (Pahang).

Menara Universiti Malaysia Sabah (Labuan); Menara Kuala Lumpur (Kuala Lumpur); Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya, dan Kuala Sungai Baru, Simpang Empat (Perlis). Majlis Raja-Raja mempersetujui bahawa cara menetapkan tarikh permulaan puasa adalah berdasarkan rukyah dan hisab, dan pengisytiharan tarikh permulaan puasa akan dibuat oleh Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja melalui radio dan televisyen pada malam itu juga.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan