Sabtu, 30 Julai 2011

Utusan Online - Jenayah

Utusan Online - Jenayah


23 kru cemas kapal karam

Posted:

23 kru cemas kapal karam

23 kru cemas kapal karam

Oleh NURUL HUDA HASSAN
huda.hassan@utusan.com.my


Kapal MV Oceania sebelum karam (kiri) dan mula tenggelam selepas berlanggar dengan kapal MV Xin Tai Hai di kedudukan lapan batu nautika (14.4 kilometer) Barat Daya Pulau Pisang, Pontian, Johor, kelmarin. - IHSAN APMM


JOHOR BAHRU 30 Julai - Seramai 23 kru kapal MV Oceania terpaksa mengharungi detik-detik cemas apabila karam setelah berlanggar dengan kapal MV Xin Tai Hai di kedudukan lapan batu nautika (14.4 kilometer) Barat Daya Pulau Pisang, Pontian di sini, malam tadi.

Dalam kejadian pukul 10.45 malam itu, semua mangsa terpaksa menyelamatkan diri dengan berhimpit-himpit menaiki dua rakit penyelamat selama dua jam.

Mereka kemudian diselamatkan oleh sebuah kapal dagang MV Ikaruga yang kebetulan melalui laluan tersebut sebelum kesemuanya dibawa ke Singapura.

Ketua Penguat Kuasa Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (Maritim Malaysia) Wilayah Selatan, Laksamana Pertama Maritim Zulkifili Abu Bakar berkata, kedua-dua kapal itu didaftarkan di Malta dan Panama dan dalam perjalanan ke Singapura.

"Berdasarkan maklumat diterima, kapal MV Oceania berada di hadapan MV Xin Tai Hai. Bagaimanapun MV Oceania dikatakan tiba-tiba memperlahankan kelajuan dan menyebabkan MV Xin Tai Hai tidak dapat mengelak lalu melanggar MV Oceania.

"Difahamkan, MV Xin Tai Hai meneruskan pelayaran selepas pelanggaran dan bersauh di kedudukan 1.5 batu nautika (2.7 kilometer) di selatan Tanjung Piai dan kapal MV Oceania pula tenggelam pada pukul 12.30 tengah malam tadi," katanya dalam satu kenyataan di sini, hari ini.

Zulkifli berkata, pihaknya menerima maklumat mengenai insiden itu pukul 11.50 malam sebelum menggerakkan dua bot Maritim Malaysia iaitu Petir 51 dan Kilat 18 ke lokasi terbabit.

Tambahnya, siasatan berhubung kejadian itu masih dijalankan dan sebuah bot Maritim Malaysia ditempatkan di lokasi bagi memantau keselamatan kapal-kapal lain yang melalui kawasan berkenaan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Bengkel terbakar, 7 kereta mewah musnah

Posted:

Bengkel terbakar, 7 kereta mewah musnah

Bengkel terbakar, 7 kereta mewah musnah

KUALA LUMPUR 30 Julai - Tujuh buah kereta mewah yang ditinggalkan di sebuah bengkel di Jalan Batu 9 di sini untuk dibaiki antara yang musnah dalam kebakaran di sebuah bengkel kereta di sini hari ini.

Antara kereta yang hangus pada pukul 9 pagi itu adalah dua jenis BMW dan dua jenis Volvo.

Ketua Operasi Balai Bomba dan Penyelamat Kajang, Syed Lotfi Syed Abdullah berkata, pihaknya yang tiba selepas mendapat panggilan kecemasan daripada orang awam mengambil masa selama 30 minit untuk memadam keseluruhan api.

"Tiada kemalangan jiwa dilaporkan berlaku kerana premis berkenaan tidak beroperasi hari ini.

"Bagaimanapun bomba gagal menyelamatkan kenderaan yang berada di dalam bengkel tersebut kerana api marak begitu cepat," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Beliau menambah, pihaknya kini masih menyiasat punca kejadian dan jumlah kerugian yang dialami pemilik premis.

Difahamkan, kereta-kereta yang musnah dalam kebakaran berkenaan dianggarkan bernilai hampir RM1 juta.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan