Khamis, 28 Julai 2011

Utusan Online - Pahang

Utusan Online - Pahang


Baiki segera paip bocor

Posted:

Baiki segera paip bocor

Baiki segera paip bocor


Soosai menunjukkan paip yang bocor berdekatan Ladang Bee Yong, Kerdau yang berlarutan hampir setahun lalu.


Saudara Pengarang,
JABATAN Bekalan Air (JBA) Pahang diminta membaiki segera paip bocor berdekatan Kampung Ladang BeeYong ke perkampungan Orang Asli Paya Pelong, dekat Kerdau, Temerloh.

Masalah itu berlaku hampir setahun dan keadaan itu menyebabkan berlakunya pembaziran air.

Walaupun tiada laporan rasmi dibuat kepada JBA, tetapi kami pernah menyuarakan kepada kakitangan jabatan itu yang berulang-alik melalui jalan itu menuju ke perkampungan Orang Asli berdekatan setiap hari.

Saya rasa terpanggil untuk melihat paip ini dibaiki.

Kita perlu mensyukuri nikmat air untuk kehidupan. Air banyak kegunaan dan masalah ini menyebabkan air bersih yang dirawat itu membazir begitu sahaja.

Jalan itu merupakan laluan utama penduduk terutama masyarakat Orang Asli untuk keluar masuk ke pekan Kerdau bagi mendapatkan barangan dapur.

Paip bocor itu menyebabkan berlaku tekanan rendah dan pengguna tidak dapat menggunakan kemudahan air dengan sebaiknya untuk kerja-kerja seharian.

Jika paip itu dibiarkan, kita bimbang ia akan menjadi lebih serius dan mengalami kebocoran yang lebih besar. Sebab itu kita harap masalah ini mendapat perhatian segera JBA.

Saya harap paip yang bocor itu dibaiki segera.

A. SOOSAI,

Ketua MIC Cawangan Ladang

BeeYong, Temerloh

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Rumah ‘cantik’ jadi tanda tanya

Posted:

[unable to retrieve full-text content]Saudara Pengarang, SAYA ingin menarik perhatian mengenai status sebuah rumah yang begitu cantik dibina di tengah-tengah Bandar Lama Jerantut yang masih belum diduduki atau digunakan untuk tujuan tertentu.

Terabai dan membazir!

Posted:

Terabai dan membazir!

Terabai dan membazir!

AHMAD SEMANTAN, Raub


Kemudahan sukan yang terbiar dan tidak diselenggarakan di persimpangan masuk Kampung Gesing berdekatan Jalan Raub ke Benta.


Saudara Pengarang,
BARU-BARU ini, saya pulang ke Kampung Gesing, Raub, untuk menziarahi keluarga dan bercuti.

Saya singgah di sebuah kedai makan berdekatan Jalan Raub ke Benta yang suatu ketika dahulu menjadi tempat saya bersantai bersama rakan pada waktu petang sebelum bermain bola sepak.

Kebetulan padang bola sepak di kompleks sukan terletak di persimpangan masuk ke Kampung Gesing yang turut dilengkapi sebuah astaka, gelanggang badminton dan bola jaring kebetulan terletak di belakang kedai makan berkenaan.

Di situlah penduduk kampung terutama belia beriadah pada waktu petang dan hujung minggu menyaksikan pertandingan dan permainan selain majlis keramaian.

Bagaimanapun, saya agak terkejut apabila melihat padang bola sepak dan gelanggang berkenaan terbiar apabila dilitupi rumput tebal dan semak samun setinggi 150 sentimeter.

Saya bertanyakan perkara itu kepada peniaga kedai makan itu dan dia memberitahu kemudahan di situ sudah tidak digunakan lagi sejak beberapa tahun lalu akibat tidak diselenggara dengan betul.

Sebagai penduduk asal Kampung Gesing, saya tertanya-tanya kenapa kemudahan permainan yang diwujudkan dengan peruntukan yang banyak terbiar begitu sahaja.

Tidak boleh dijadikan alasan kemudahan itu gagal diselenggarakan lantaran ia jarang digunakan oleh penduduk dan belia di Kampung Gesing dan kawasan berhampiran.

Semak samun dan rumput yang semakin meninggi mengundang pertanyaan dan rasa jengkel di kalangan pelawat dan pemandu yang melalui yang singgah berehat di kedai makan berkenaan.

Saya tidak tahu pihak mana yang sepatutnya menyelenggarakan kemudahan berkenaan.

Sehubungan itu, wakil rakyat, Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) dan pertubuhan belia wajar menangani segera dengan membersihkan semula kemudahan itu supaya dapat digunakan semula dengan selesa.

Menerusi ruangan Rakan Pahang ini, bukan saya mahu menyalahi mana-mana pihak, tetapi kemudahan sukan berkenaan jika diselenggarakan dengan baik, pastinya dapat memberi manfaat kepada penduduk untuk beriadah.

Ia bertepatan dengan usaha kerajaan negeri menggalakkan penyertaan penduduk dalam kegiatan riadah dan rekreasi selaras dengan amalan gaya hidup sihat.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan