Sabtu, 28 Januari 2012

Utusan Online - Politik

Utusan Online - Politik


Sabotaj parti: Caratindakan akan dibincang

Posted:

Sabotaj parti: Caratindakan akan dibincang

Sabotaj parti: Caratindakan akan dibincang

LEDANG 28 Jan. - Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, definisi dan cara tindakan yang boleh diambil terhadap ahli yang mensabotaj parti pada pilihan raya umum akan dibincangkan dengan teliti supaya ia tidak menganiayai mana-mana pihak.

Timbalan Perdana Menteri berkata, definisi sabotaj dan cara tindakan itu akan dibincangkan semasa perjumpaan beliau dengan Lembaga Disiplin UMNO yang dipengerusikan Tan Sri Tengku Ahmad Rithaudeen Tengku Ismail nanti.

Beliau turut akan memberi taklimat kepada Lembaga Disiplin UMNO bahawa tugas tersebut berbeza kerana kebiasaannya kes disiplin dilaporkan selepas pilihan raya sedangkan tugas itu kini sebelum pilihan raya berlangsung.

"Jadi, jika ada yang dilaporkan melanggar disiplin, kita kena siasat dan tentukan betul-betul. Kita tak mahu nanti ada pihak yang menjadi mangsa fitnah. Dia nak jadi calon, dia fitnah orang lain.

"Jawatankuasa ini nanti kena teliti dan bersikap adil dan jangan bertindak supaya tindakan yang diambil nanti tidak merugikan parti," katanya diminta mengulas keputusan mesyuarat Majlis Tertinggi UMNO semalam yang akan mengambil tindakan awal terhadap ahli yang mensabotaj parti sebelum pilihan raya.

Muhyiddin yang diiringi isterinya, Puan Sri Noorainee Abdul Rahman ditemui selepas menghadiri Majlis Ramah Mesra Bersama Orang Ramai di rumah pegawai khasnya, Lim Pey Heng di Kampung Kebun Baru, Jementah dekat sini hari ini.

Full content generated by Get Full RSS.

Apa yang Anwar takutkan?

Posted:

Apa yang Anwar takutkan?

Apa yang Anwar takutkan?

Oleh MUZDALIFAH MUSTAPHA
pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 28 Jan. - Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim bukan sahaja takut untuk menyaman individu-individu yang pernah rapat dengannya, malah beliau tidak pernah menafikan setiap kenyataan yang dikeluarkan mereka mengenainya.

Ahli Parlimen Wangsa Maju, Wee Choo Keong (gambar) berkata, ia memperlihatkan bahawa kenyataan bekas Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK), Senator Ezam Mohd. Noor terbukti benar.

"Kita hairan apa perlunya Anwar takut untuk bertindak ke atas individu-individu terbabit. Anwar boleh sahaja menyaman mereka atas alasan memfitnah. Itu mudah sahaja untuk dirinya yang sememangnya suka mengkritik.

"Kalau kita fikirkan, semua dakwaan Datuk Shazryl Eskay Abdullah terhadapnya amat serius dan mengenali ketua pembangkang itu, beliau memang seorang yang suka failkan saman, tetapi apakah muslihatnya kali ini?" soalnya ketika dihubungi Mingguan Malaysia.

Beliau diminta mengulas kenyataan Ezam bahawa tindakan Anwar yang enggan menyaman beberapa individu termasuk dirinya merupakan bukti semua dakwaan yang dibuat terhadap ketua pembangkang itu adalah benar.

Choo Keong seterusnya berkata, orang awam sebenarnya boleh menilai tingkah laku Anwar, tetapi oleh kerana tiada bukti maka mereka terutama pengikutnya terus memberi sokongan kepada beliau.

Dalam pada itu, Ketua Pemuda Parti Kesejahteraan Insan Tanah Air (KITA), Mohd. Faizal Jaafar berkata, Anwar bukan seorang pemimpin yang perlu dicontohi kerana sifatnya yang lebih banyak buruk daripada baik.

Kata beliau, Anwar cukup berani untuk menyaman Utusan Malaysia yang pada dasarnya hanya medium pelapor dan bukan pendakwa sedangkan individu-individu yang rela disaman dan dengan sengaja membuat kenyataan terhadap dirinya tidak pula disaman.

"Suatu waktu dahulu, Utusan yang menjulang nama Anwar, malah beliau juga gemar ditemu bual oleh akhbar ini. Tetapi hari ini oleh kerana beliau pembangkang, maka Utusan (dijadikan) musuh utamanya.

"Justeru, harapan kami kepada anak-anak muda hari ini sekiranya kita ingin dihormati jangan kita lupa jasa orang lain walaupun perjalanan kita sudah tidak sehaluan," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan