Rabu, 25 Januari 2012

Utusan Online - Rencana

Utusan Online - Rencana


Homoseksualiti megah di Tel Aviv

Posted:

Homoseksualiti megah di Tel Aviv

Homoseksualiti megah di Tel Aviv

Susunan NURUL ANUAR KARI


Pengunjung bar menunggu majlis parti gay di sebuah kelab malam Tel Aviv pada 20 Januari lalu. Tel Aviv telah menjadi lokasi tumpuan pelancong gay di Mediterranean. - REUTERS


TEL Aviv telah lama menjadi syurga golongan gay dan merupakan antara sebilangan kecil kawasan di Asia Barat di mana individu homoseksual berasa bebas berjalan berpegangan tangan dan bercumbuan di khalayak ramai.

Kini, iklim nyaman, hiburan waktu malam dan kempen penjenamaan kreatif yang disokong kerajaan Israel telah mengangkat bandar Tel Aviv sebagai antara destinasi utama pelancong gay dari seluruh dunia.

Pentadbiran bandar Tel Aviv telah memperuntukkan kira-kira AS$100,000 (RM307,850) atau lebih daripada satu pertiga bajet pemasaran antarabangsa mereka untuk menarik kedatangan pelancong homoseksual.

Walaupun tiada perangkaan khusus direkodkan, pegawai kerajaan menjangkakan puluhan ribu pelancong gay dari luar negara datang ke Tel Aviv setiap tahun.

Datuk Bandar Tel Aviv, Ron Huldai menegaskan, pihaknya sedang cuba membentuk sebuah model untuk keterbukaan, pluralisme dan toleransi.

Hotel pertama yang dimiliki golongan gay secara terbuka di bandar tersebut dibuka baru-baru ini dan banyak tapak pelancongan yang disokong kerajaan Tel Aviv membawa pelancong homoseksual terus ke kelab-kelab malam terhangat, bar dan resort ternama di sana.

Seorang pegawai Kementerian Pelancongan Israel, Pini Shani yang terlibat dalam kempen tersebut menjelaskan, pihaknya telah lama mengiktiraf potensi ekonomi komuniti gay dunia.

"Pelancong gay adalah pelancong berkualiti yang membelanjakan wang dan menetapkan trend semasa.

"Tanpa rasa ragu, pelancong yang mempunyai pengalaman positif di sini juga mempunyai nilai PR tersendiri. Jika mereka pulang dengan rasa puas, mereka akan menjadi duta muhibah untuk Israel," katanya.

Bandar itu juga mengadakan pesta perarakan homoseksual tahunan yang meriah dan Tel Aviv juga mempunyai pusat komuniti sendiri untuk golongan gay.

Tel Aviv juga baru-baru ini memenangi anugerah Bandar Gay Terbaik Dunia 2011 daripada pelanggan American Airlines dan laman sesawang GayCities, menumpaskan New York, Toronto (Kanada) dan London.

Antara komen yang diterima daripada pelancong gay termasuk lelaki Israel amat eksotik dan Tel Aviv umpama buih keamanan untuk golongan homoseksual atau LGBT di Asia Barat.

Tel Aviv sebenarnya turut menjadi syurga bagi golongan homoseksual Palestin yang berhadapan dengan pemulauan atau penindasan di tanah air mereka sekitar Tebing Barat.

Perkara sama berlaku di kalangan Yahudi ultra ortodoks yang meninggalkan 'penjara' rumah mereka untuk kebebasan bandar besar di Tel Aviv.

Di sebalik imej sebuah masyarakat yang bergelut dengan paksaan agama dan ancaman peperangan yang berterusan, Israel merupakan antara negara paling progesif dari sudut hak golongan homoseksual.

Golongan gay berkhidmat secara terbuka dalam tentera dan Parlimen Israel, sementara Mahkamah Agung negara itu juga telah menganugerahkan bermacam hak kekeluargaan kepada individu homoseksual seperti hak warisan harta dan manfaat kepada individu gay yang pasangannya meninggal dunia.

Israel juga merupakan negara pertama di dunia yang memaparkan penyertaan pasangan sama jantina dalam versi pertandingan televisyen Dancing With the Stars mereka.

Selain itu, golongan gay, lesbian mahupun transeksual merupakan antara ahli muzik dan pelakon paling popular di Israel.

Secara rasmi, tiada perkahwinan gay di Israel terutamanya kerana tiada perkahwinan sivil di sana. Semua perkahwinan perlu melalui Rabai Yahudi yang menganggap homoseksualiti satu dosa besar dan melanggar undang-undang Yahudi.

Bagaimanapun, kerajaan Israel tetap mengiktiraf pasangan sama jantina yang berkahwin di luar negara.

Mengambil anak angkat di kalangan pasangan homoseksual juga secara rasminya diharamkan tetapi ini boleh diatasi kebanyakan pasangan sama jantina melalui kaedah ibu tumpang atau mengambil anak angkat di luar negara.

Pasangan kepada invidu homoseksual juga boleh mengambil anak kepada pasangan hidup mereka sebagai anak angkat.

Namun, situasi di bandar Baitulmuqaddis, sejam perjalanan dari Tel Aviv, jauh berbeza dengan dua pertiga daripada lebih 800,000 penduduknya terdiri daripada golongan Yahudi ultra Ortodoks atau bangsa Arab.

Pada 2005, seorang pembantah fahaman ultra Ortodoks menikam tiga orang yang menyertai perarakan gay di Baitulmuqaddis.

Beberapa tahun lalu pula, seorang wakil rakyat dari parti ultra Ortodoks, Shas, menyatakan di Parlimen bahawa gempa bumi merupakan satu hukuman Tuhan terhadap aktiviti homoseksual.

Tel Aviv juga sebenarnya tidak terlindung daripada keganasan apabila kejadian tembakan rambang dilakukan oleh seorang penyerang bertopeng di sebuah pusat khidmat bagi belia gay dan lesbian pada 2009.

Serangan paling ganas terhadap komuniti homoseksual di Israel itu menyebabkan seorang kaunselor lelaki berumur 26 tahun dan seorang gadis berumur 17 tahun terbunuh sementara penyerang tersebut masih gagal ditangkap.

Semua kebimbangan itu bagaimanapun nampak jauh daripada minda pelawat dan pelancong ke Tel Aviv.

Di sebalik semua keganasan itu, pemilik hotel butik Brown, Leon Avigad menganggap suasana di Tel Aviv kini secara umumnya 'sungguh liberal' sehinggakan sesetengah kelab telah melabelkan premis mereka sebagai 'ramah-heteroseksual' pula.

"Tel Aviv kini sungguh gay sehinggakan anda tidak perlu mengumumkan orientasi seksualiti diri untuk menarik minat golongan homoseksual.

"Walaupun Israel mungkin melakukan beberapa perkara yang saya secara peribadi tidak bersetuju, tidak bermakna negara ini tidak boleh menjadi satu destinasi gay yang menarik untuk pelancong luar. Ia nilai tambah kepada rencah di sini," katanya.

Avigad, 40, telah berkahwin dengan pasangannya, seorang lelaki gay dan mempunyai seorang anak perempuan tetapi menegaskan dia tidak bimbang dengan politik berbahaya rejim Zionis.

Seperti biasa di Asia Barat, sesetengah pengkritik telah menuduh Israel menggunakan toleransi terhadap golongan homoseksual untuk mengalih perhatian daripada dakwaan melanggar undang-undang terhadap penduduk Palestin.

Pembangkang di Israel mencemuh penerimaan budaya homoseksual sebagai satu usaha secara sedar untuk mengaburi pencabulan hak asasi manusia warga Palestin di sebalik imej toleransi.

Kumpulan-kumpulan hak asasi manusia juga menuduh Israel melakukan pelbagai bentuk pencabulan terhadap penduduk Palestin.

Ini termasuk penahanan remaja bawah umur, memusnahkan rumah warga Palestin yang dibina tanpa permit, merampas tanah Palestin di Tebing Barat, menahan rakyat Palestin berbulan-bulan lamanya tanpa pendakwaan dan gagal mengambil tindakan terhadap tentera yang melakukan kesalahan di wilayah Palestin.

Israel menyatakan mereka menghormati hak asasi manusia dan apa yang dilakukan di wilayah Palestin itu cuma atas kebimbangan keselamatan semata-mata.

Kempen pelancong gay di Tel Aviv juga telah menimbulkan perbezaan pendapat antara golongan gay sendiri.

Ini termasuk seorang aktivis lesbian dan profesor di Kolej Staten Island, Universiti Bandar New York, Sarah Schulman menulis dalam akhbar New York Time November lalu tetapi kemudian diselar seorang editor gay majalah The New Republic, James Kirchick.

"Meningkatkan hak golongan gay telah menyebabkan sebilangan individu yang berniat baik menyalah tafsir tahap kemajuan sesebuah negara berdasarkan tindakan mereka terhadap homoseksualiti," tulis Schulman.

Kirchick kemudian membalas tulisan Schulman dalam majalah dalam talian, Tablet, dengan menuduh aktivis lesbian itu serta rakan-rakannya mempunyai agenda tersembunyi.

"Kerana diselubungi kebencian terhadap Israel, mereka sanggup memesongkan kebenaran tentang penindasan kejam golongan homoseksual di Tebing Barat dan Semenanjung Gaza.

"Jika ada usaha mengaburi sesuatu di sini, ia Schulman yang mahu menyorokkan pahit getir golongan gay di Palestin," tegas Kirchick.

Seorang profesor undang-undang di Universiti Tel Aviv, Aeyal Gross pula mengakui banyak kemajuan telah dicapai dalam perjuangan hak golongan homoseksual di Israel tetapi turut berkongsi pendapat serupa dengan Schulman.

"Lebih lama Israel menjenamakan dirinya sebagai demokrasi liberal, semakin kurang tekanan diterimanya daripada masyarakat antarabangsa.

"Tetapi, jika kamu betul-betul mengambil berat tentang hak asasi golongan gay, maka kamu juga perlu mengambil berat apabila hak asasi golongan lain ditindas," ujarnya. - AP

Full content generated by Get Full RSS.

LGBT, agenda pinkwashing Israel

Posted:

LGBT, agenda pinkwashing Israel

LGBT, agenda pinkwashing Israel

Azmi Hassan

TIDAK pernah terfikir bahawa perjuangan kumpulan lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) menjalar ke Malaysia dan ironisnya telah ditakrifkan sebagai perjuangan hak kebebasan bersuara yang tidak sepatutnya disekat oleh kerajaan.

Sememangnya itu adalah fenomena global kerana di seluruh dunia kumpulan tersebut begitu lantang memperjuangkan hak mereka dan agak ironis sekali apabila ada antara mereka mengumpamakan kebangkitan LGBT selari dengan revolusi rakyat Arab yang cuba bebas daripada belenggu setelah ditindas oleh pemimpin diktator buat sekian lama.

Timbul kemusykilan mengapa dengan secara mendadak perjuangan LGBT mendapat simpati dan sokongan padu global bukan sahaja dalam kalangan individu atau pertubuhan malahan ada negara dengan secara rasminya menyokong dan memberi bantuan kepada aspirasi perjuangan LGBT.

Mungkin ada agenda tersirat atau pun sememangnya gerakan LGBT ini mempunyai matlamat yang sah, agak menarik untuk dibahaskan.

Tetapi satu perkara yang agak nyata adalah persepsi yang cuba digambarkan adalah bagi individu, pertubuhan atau negara yang menyokong perjuangan LGBT, mereka ini dianggap sebagai kumpulan yang menghormati proses demokrasi. Sebab itu dikaitkan perjuangan LGBT dengan hak asasi manusia dan revolusi rakyat Arab kerana kedua-duanya adalah sinonim dengan perjuangan demokrasi.

Paling membimbangkan adalah kayu ukuran yang digunakan untuk negara yang mempunyai undang-undang mesra LGBT dianggap sebagai sebuah negara yang mempunyai sistem demokrasi yang matang.

Sebaliknya pula negara yang mengekang golongan LGBT dilabelkan sebagai pemerintahan ala diktator yang langsung tidak mempunyai sifat tolak ansur. Begitu mengaibkan sekali wujud pula masyarakat antarabangsa yang akur dengan persepsi songsang tersebut dan terperangkap dengan agenda yang lebih popular dikenali sebagai pinkwashing.

Rejim Israel umpamanya telah mengamalkan strategi pinkwashing ini dengan mempergunakan agenda LGBT untuk menggambarkan bahawa sistem demokrasi mereka adalah yang terbaik di rantau Asia Barat.

Tel Aviv dianggap sebagai antara bandar paling mesra LGBT dan rejim tersebut tanpa segan silu mempromosikan gambaran tersebut sebagai benar dan bukannya persepsi semata-mata. Tentera Israel daripada golongan LGBT tidak perlu menyembunyikan kecenderungan mereka kerana hak mereka diiktiraf. Malah Mahkamah Agung Israel turut mengiktiraf hak seperti pewarisan harta keluarga LGBT sama seperti keluarga lain.

Datuk Bandar Tel Aviv Ron Huldai dengan megah menyatakan bahawa Israel cuba membentuk model masyarakat yang mempunyai sifat toleransi, keterbukaan dan pluralisme dengan lebih memahami kehendak LGBT.

Jika kota London, Toronto atau New York dianggap sinonim dengan ungkapan bandar mesra LGBT, tidak keterlaluan jika diandaikan Tel Aviv telah berada jauh di hadapan di antara ketiga-tiga bandar raya tersebut.

Malah Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu ketika memberi ucapan di hadapan perwakilan Kongres Amerika Syarikat pada Mei tahun lepas dengan megah mengisytiharkan Israel adalah sebuah negara demokrasi contoh terbaik di Asia Barat berbanding negara lain yang merejam wanita, kumpulan gay dihukum gantung dan penganut agama Kristian dikekang aktiviti mereka.

Begitu jelas sekali strategi Israel yang mengamalkan pinkwashing bukan sahaja untuk menggambarkan demokrasi Israel adalah yang terbaik tetapi dengan sekali gus memburukkan negara Islam.

Rejim Israel sebenarnya mempergunakan isu LGBT sebagai alat perhubungan awam untuk mengaburi persepsi masyarakat antarabangsa terhadap kekejaman yang telah diperlakukan terhadap rakyat Palestin terutama sekali di Tebing Barat dan Genting Gaza. Begitu pintarnya rejim tersebut mengamalkan pinkwashing walaupun undang-undang Yahudi itu sendiri tidak mengiktiraf hak kumpulan LGBT.

Strategi pinkwashing Israel telah diamalkan secara terancang sejak 2005 apabila rejim tersebut menilai isu LGBT boleh dipergunakan untuk menutup segala kekejaman terhadap rakyat Palestin.

Kempen yang pada asalnya dinamakan Brand Israel disasarkan khas kepada mereka yang berumur di antara 18 hingga 34 tahun untuk menggambarkan Israel sebagai sebuah negara yang moden dan relevan.

Setiap tahun kempen Brand Israel dengan strategi pinkwashing dijalankan dengan begitu agresif kerana mempunyai pembiayaan kewangan yang kukuh dan menerima sokongan daripada kepimpinan tertinggi kabinet Israel. Malah pada tahun lepas Lembaga Pelancongan Israel membelanjakan hampir AS$90 juta secara khusus untuk menonjolkan Tel Aviv sebagai destinasi terbaik untuk percutian golongan gay.

Amat menyedihkan jika ada rakyat Malaysia yang terbawa-bawa dengan isu LGBT dengan mengaitkan dengan faktor hak asasi manusia dan menuduh sesiapa yang menentang hak LGBT adalah berlaku kejam. Rakyat Malaysia perlu berhati-hati dan menilai dengan teliti sama ada tuduhan tersebut berasas atau pun mempunyai agenda tersirat.

Amat mengaibkan pula jika ada masyarakat antarabangsa yang termakan dengan pinkwashing Israel yang cuba menutup kekejaman rejim tersebut terhadap rakyat Palestin yang bukan sahaja menahan atau membunuh rakyat Palestin tanpa usul periksa, malah merampas hak dan kedaulatan Palestin tanpa mempedulikan undang-undang antarabangsa.

Sokongan terhadap kebangkitan LGBT tidak boleh disandarkan semata-mata kepada hak kebebasan bersuara kerana kemungkinan tetap ada ia melanggar hukum agama, adat susila dan kehidupan yang lazim.

Bukan itu sahaja kerana ia mungkin dipergunakan oleh pihak tertentu untuk agenda global tersirat seperti pinkwashing Israel.

PENULIS ialah GeoStrategis Institut

GeoSpatial UTM dan ahli bersekutu

Majlis Profesor Negara

Full content generated by Get Full RSS.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan