Khamis, 26 Januari 2012

Kosmo Online - Negara

Kosmo Online - Negara


Lepas pelukan setelah dipujuk

Posted:

Lepas pelukan setelah dipujuk

Lepas pelukan setelah dipujuk

Oleh NOOR HASLIZA NUSI
hasliza.nusi@kosmo.com.my

ANGGOTA polis memerhatikan seorang lelaki memeluk mayat Kah Kah selepas dia tidak dapat menerima hakikat wanita itu telah mati setelah terjatuh dari tingkat 17 Flat Taman Utara, Batu Uban, George Town semalam.


GEORGE TOWN - Penduduk di Flat Taman Utara di Batu Uban di sini semalam menyaksikan satu kejadian ngeri bercampur sayu apabila mendapati seorang lelaki bertindak memeluk mayat kekasihnya yang terbujur selepas terjatuh dari tingkat 17 selama satu jam sebelum dia mengalah dengan pujukan polis.

Sebelum itu, sepasukan polis telah bergegas ke tempat kejadian sebaik menerima laporan mengatakan terdapat dua mayat yang terjatuh dari flat tersebut pada pukul 1.20 pagi.

Bagaimanapun, selepas diteliti, polis kemudian mendapati hanya wanita itu sahaja yang mati manakala lelaki berusia 21 tahun itu berbaring di sebelah mangsa sambil memeluk mayat kekasihnya itu.

Dia yang enggan menerima hakikat kematian wanita itu bagaimanapun akur dengan pujukan polis supaya melepaskan mayat kekasihnya kira-kira sejam kemudian.

Difahamkan, wanita itu, Lau Kah Kah, 22, terjatuh selepas dia dikatakan telah berselisih faham dengan kekasihnya menerusi telefon dan khidmat pesanan ringkas (SMS) pada pukul 12.30 malam.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full content generated by Get Full RSS.

Pindaan sekat salah laku

Posted:

Pindaan sekat salah laku

Pindaan sekat salah laku

Oleh NASRUL FAIZ ABU AZAL
berita@kosmo.com.my


TREND mencarut dan memfitnah di Internet semakin berleluasa dengan antara yang terlibat adalah generasi muda yang menganggap ia satu ekspresi diri. - Gambar hiasan


KUALA LUMPUR - Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) akan meminda peraturan mengenai 'salah guna talian atau jaringan' dalam Akta Komunikasi Multimedia 1998 (AKM) bagi mencegah trend penyalahgunaan Internet sebagai medan maki hamun serta penyebaran fitnah dan ugutan daripada terus berleluasa.

Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim berkata, sudah tiba masa isu itu ditangani dengan lebih serius kerana ia bukan sahaja bertentangan dengan identiti masyarakat Malaysia malah satu bentuk jenayah.

"Berdasarkan undang-undang sedia ada, kita tidak boleh meletakkan kesalahan ini di bawah kategori saman malu kerana kriterianya masih tidak mencukupi, justeru akan berlaku pindaan terhadap undang-undang tersebut.

"Usaha ini dijalankan bagi memastikan penjenayah alam siber ini tidak terlepas daripada tindakan undang-undang," jelasnya sewaktu dihubungi di sini semalam.

Beliau mengulas laporan khas Kosmo! semalam yang memaparkan sikap segelintir masyarakat gemar menjadikan laman sosial dan sembang di Internet sebagai medan untuk melepaskan kemarahan dan komen dengan menggunakan bahasa provokasi dan lucah.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full content generated by Get Full RSS.

Rundingan gagal, pilih lembaga siasatan

Posted:

Rundingan gagal, pilih lembaga siasatan

Rundingan gagal, pilih lembaga siasatan

Oleh MOHD. AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my


UMI KALSUM mendukung Nur Amani Nasuha sambil diperhatikan oleh Mohd. Hasmadi selepas mengadakan pertemuan dengan pihak pengurusan Hospital Taiping semalam.


TAIPING - Bapa kepada bayi kudung, Nur Amani Nasuha mahu satu lembaga siasatan bebas ditubuhkan bagi mencari penyelesaian punca anaknya itu yang terpaksa dipotong pergelangan kaki kanannya sewaktu mendapat rawatan di Hospital Taiping pada 1 Disember tahun lalu.

Mohd. Hasmadi, 30, berkata, ia selaras dengan jaminan Pengarah Kesihatan Negeri Perak, Datuk Dr. Ahmad Razin Ahmad Mahir sebelum ini mengenai penubuhan lembaga berkenaan bagi mengenal pasti punca kaki bayi malang itu terpaksa dipotong.

"Demi keadilan kepada anak saya, lembaga siasatan itu perlu ditubuhkan. Saya hargai penjelasan pengurusan Hospital Taiping hari ini (semalam) namun ia tidak cukup memuaskan hati kami sekeluarga," katanya ketika ditemui selepas menghadiri perjumpaan tertutup dengan pengurusan hospital itu di bilik mesyuarat hospital berkenaan di sini semalam.

Perjumpaan yang turut dihadiri ibu bayi itu, Umi Kalsum Baharuddin, 24, bertujuan menjelaskan insiden yang membawa kepada tindakan memotong kaki Nur Amani Nasuha.

Ia dipengerusikan oleh Pengarah Hospital Taiping, Dr. Mohd. Yassin Abdul Rahman.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full content generated by Get Full RSS.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan