Sabtu, 28 Januari 2012

Kosmo Online - Negara

Kosmo Online - Negara


26 motosikal, teksi hangus dibakar

Posted:

26 motosikal, teksi hangus dibakar

26 motosikal, teksi hangus dibakar

Oleh NUR AISHAH AMIN
nuraishah.amin@kosmo.com.my

ANGGOTA bomba memeriksa sebahagian daripada 26 buah motosikal yang dibakar di kawasan letak kereta Apartmen Desa Mentari, Petaling Jaya semalam.


PETALING JAYA – Angkara dendam, sebanyak 26 motosikal dan sebuah teksi dibakar dalam satu kejadian di kawasan letak kereta Apartmen Desa Mentari di sini pada pukul 4 pagi semalam.

Seorang mangsa yang ditemui, K. Elumalai, 44, berkata, dia menyedari kejadian itu selepas terdengar jeritan penduduk yang ternampak api di kawasan tempat letak motosikal.

Katanya, dia terus berlari ke arah tempat kejadian dan terkejut melihat dua motosikal miliknya dan isteri sedang terbakar.

"Seorang penduduk kemudiannya menghubungi bomba dan polis memaklumkan kejadian berkenaan," katanya.

Difahamkan, sebelum kebakaran itu, terdapat sebuah kenderaan yang dinaiki beberapa lelaki dilihat melontarkan sesuatu yang dipercayai botol berisi petrol ke kawasan itu.

Seorang lagi mangsa, M. Guru, 40, berkata, dia hanya mampu melihat teksi miliknya yang turut disambar api dalam kejadian tersebut kerana api merebak dengan cepat,

"Saya tidak tahu siapa yang melakukan perbuatan ini, mungkin orang luar yang sakit hati dengan penduduk di sini.

"Kebakaran ini menyebabkan saya hilang mata pencarian kerana teksi saya musnah dalam kebakaran itu," katanya yang mahu pihak berkuasa memantau kawasan tersebut kerana sering berlaku kejadian curi kereta, motosikal dan pergaduhan.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full content generated by Get Full RSS.

Ibu maut ketika mahu jemput anak

Posted:

Ibu maut ketika mahu jemput anak

Ibu maut ketika mahu jemput anak

Oleh ROSLI HASSAN
rosli.hassan@kosmo.com.my


MAYAT Rosmariah ditemui tercampak di dalam longkang kira-kira lima meter dari jalan di Cheng, Melaka semalam.


MELAKA - Tindakan seorang ibu keluar berjalan kaki bersendirian ke sebuah gelanggang futsal setelah risau terhadap dua orang anaknya yang belum pulang berakhir dengan tragedi apabila dia maut dilanggar lari di Jalan Tun Teja, Cheng di sini awal pagi semalam.

Mangsa, Rosmariah Mohamad, 34, maut setelah mengalami kecederaan parah di kepala selepas tercampak kira-kira lima meter ke dalam longkang bersebelahan jalan setelah dilanggar sebuah kenderaan yang masih belum dapat di kenal pasti.

Suami mangsa, Samad Saliman (gambar kecil), 38, berkata, sebelum kejadian, dua anak lelaki mereka, Mohamad Shazurin Farhan, 15, dan Mohamad Shazrul Fahmi, 12, keluar dari rumah di Rumah Pangsa Cheng Mutiara pada pukul 10.30 malam untuk bermain futsal di sebuah gelanggang serbaguna yang terletak kira-kira 500 meter dari rumahnya.

"Namun sehingga pukul 12.30 tengah malam, dua anak saya masih belum balik menyebabkan isteri bimbang dan keluar rumah dan berjalan kaki ke gelanggang futsal untuk memanggil anak-anak saya pulang.

"Saya tidak menyedari isteri tidak pulang ke rumah kerana tertidur selepas dia keluar mencari anak.

"Namun, saya terjaga pada pukul 4 pagi, saya dapati isteri tiada di rumah sedangkan dua anak saya sudahpun pulang," katanya ketika ditemui pemberita di tempat kejadian di sini semalam.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full content generated by Get Full RSS.

Skim khas beli rumah sekitar KL 1 Mac

Posted:

Skim khas beli rumah sekitar KL 1 Mac

Skim khas beli rumah sekitar KL 1 Mac


ANGGOTA Dewan Bandaraya Kuala Lumpur berarak masuk sambil membawa bendera Wilayah Persekutuan.


KUALA LUMPUR - Skim Pembiayaan Khas bagi perumahan awam akan mula beroperasi 1 Mac ini bagi membantu mereka yang berminat memiliki rumah di kawasan ibu negara.

Skim itu dilaksanakan di bawah Program Perumahan Rakyat Majlis Tindakan Ekonomi Negara (PPR-MTEN) dan juga Perumahan Awam DBKL.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, Jemaah Menteri pada 18 Januari lepas bersetuju dengan skim itu yang dicadangkan Kementerian Wilayah Persekutuan Dan Kesejahteraan Bandar.

Beliau berkata, ia akan dikendalikan Syarikat Perumahan Wilayah Persekutuan yang ditubuhkan di bawah Yayasan Wilayah Persekutuan dengan dana pembiayaan daripada Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP).

"Melalui skim khas ini, masalah memperoleh pinjaman diyakini dapat diatasi dan membantu keluarga yang berpendapatan rendah dan sederhana untuk memiliki rumah.

"Saya yakin melalui skim ini, bakal pembeli akan lebih mudah membeli dan memiliki rumah serta dapat mengatasi pelbagai kerenah dalam memperoleh pinjaman yang dihadapi selama ini," katanya pada majlis pelancaran Sambutan Hari Wilayah Persekutuan 2012 di Dataran Merdeka di sini semalam.

Turut hadir isteri beliau, Datin Seri Rosmah Mansor dan Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar, Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin.

Najib berkata, Wilayah Persekutuan adalah cerminan wajah masa depan Malaysia dan ia perlu menjadi contoh terbaik kepada bentuk perancangan pembangunan yang menyeluruh dan bertanggungjawab serta pelaksanaan pembangunan dengan amalan terbaik.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full content generated by Get Full RSS.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan