Isnin, 30 Januari 2012

Harian Metro: Setempat

Harian Metro: Setempat


Flat nyamuk

Posted: 29 Jan 2012 09:48 AM PST

KUALA LUMPUR: "Kami ibarat berkongsi tempat tinggal dengan nyamuk apabila ia memenuhi ruang rumah terutama dinding dan semakin lama makin bertambah.

"Lebih teruk, serangga ini tidak berganjak dan melekat di dinding walaupun dihalau berulang kali," kata Pengerusi PPR Cempaka, Pantai Dalam, dekat sini, Tarmizi Mat Amin.


Menurutnya, difahamkan kejadian serangan nyamuk di flat berkenaan berlarutan dua bulan lalu dipercayai berpunca dari loji kumbahan berhampiran selepas pemaju menutup pam bagi meneruskan pembinaan projek landskap.

Katanya, pelbagai cara dilakukan penduduk untuk menghalau nyamuk berkenaan, namun ia semakin bertambah serta melekat di dinding dan kenderaan di sekitar flat berkenaan.


"Penduduk tidak tahan kerana sejak 'kehadiran' nyamuk, ramai penghuni mengalami deman berulang terutama kanak-kanak dan warga emas manakala kulit berbintik merah.


"Meskipun kawasan ini belum ada kes denggi, tetapi jika dibiarkan tidak mustahil berlaku dalam masa terdekat," katanya ketika ditemui.

Tinjauan Harian Metro mendapati serangga itu tidak hanya berterbangan sekitar flat, malah turut hinggap pada dinding dan siling seolah-olah tempat itu sarangnya.


Keadaan itu menimbulkan kerisauan penghuni kerana jumlahnya banyak dan tidak hanya muncul pada waktu malam, malah pada siang hari.

Penghuni, Abdul Razak Ili, 43, berkata sudah banyak kali aduan dikemukakan kepada pemaju namun hingga sekarang masih tiada tindakan dibuat menyebabkan penduduk buntu untuk menghalau serangga berkenaan.


"Sepanjang tiga tahun menetap di sini, masalah itu tidak pernah berlaku, ini kali pertama kami berdepan kehadiran nyamuk dan yakin ia berpunca dari loji terbabit.


"Sepatutnya pemaju meletakkan ubat pembunuh jentik-jentik dalam loji bagi mengelakkan ia membiak dan semburan asap (fogging) dilakukan secara berkala selepas loji itu ditutup sejak enam bulan lalu," katanya.


Sementara itu, Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif Syarikat Beijing Enterprises Water Group Limited China (BEWG), Amirul Rahman Abdul Rahim berkata, pihaknya menerima aduan berhubung masalah dihadapi penduduk dan langkah sewajarnya sudah diambil bagi mengatasi perkara berkenaan.


Katanya, BEWG akan meneliti perkara itu dan melakukan semburan asap dalam tempoh terdekat.



Full content generated by Get Full RSS.

KL Sentral ke Bangsar RM12

Posted: 29 Jan 2012 09:45 AM PST

KUALA LUMPUR: Secara luaran, teksi menggunakan sistem kupon untuk mengambil penumpang sekitar bandar raya ini kelihatan tiada beza dengan teksi bermeter, namun berdasarkan tinjauan, harga tambang dikenakan kepada penumpang lebih mahal berbanding teksi bermeter.

Tinjauan Harian Metro di KL Sentral, semalam, mendapati kadar tambang dikenakan mengikut kawasan tidak seperti teksi bermeter yang bergantung kepada jarak dan masa apabila lebih mahal.


Seperti contoh, tambang RM12 dikenakan bagi destinasi ke Bangsar tanpa mengira jarak walaupun hanya sekitar Jalan Telawi.

Selain itu, tinjauan mendapati majoriti penumpang menggunakan perkhidmatan teksi berkupon itu pelancong dan golongan berkerjaya.


Jurujual, Masjuwita Sabruddin, 22, berkata sedangkan tambang teksi bermeter mahal, apatah lagi teksi berkupon yang hanya dinaiki golongan berkemampuan dan pelancong asing.


Bagaimanapun, katanya, dia tidak menolak kewujudan perkhidmatan teksi itu memandangkan ia mengelakkan pengguna ditipu gara-gara pemandu meletakkan harga tambang sesuka hati.

"Seeloknya teksi bermeter juga perlu disediakan di sini supaya orang ramai mempunyai pilihan dan mengenai persaingan sesama mereka, ia pasti dapat diselesaikan pihak berkuasa," katanya.


Pemandu teksi bermeter, Abdul Razak Ili, 43, berkata dia tidak setuju dengan sistem kupon itu disebabkan pemandunya masih boleh mengambil penumpang lain selain di stesen kupon dikeluarkan.

"Mereka mempunyai meter sama seperti teksi lain dan boleh mengambil penumpang lain pada bila-bila masa, justeru teksi berkupon itu tidak sepatutnya dilaksanakan. Ia tak adil," katanya.



Full content generated by Get Full RSS.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan