Sabtu, 28 Januari 2012

Utusan Online - Jenayah

Utusan Online - Jenayah


26 motosikal musnah dibakar

Posted:

26 motosikal musnah dibakar

26 motosikal musnah dibakar

Oleh ROZIANAH RISMAN
pengarng@utusan.com.my


SEBANYAK 26 buah motosikal dan sebuah teksi dibakar dalam satu kejadian di Apartmen Desa Mentari, Petaling Jaya, semalam. - IHSAN SINAR HARIAN


PETALING JAYA 28 Jan. - Angkara membalas dendam antara dua kumpulan, penduduk di Apartmen Desa Mentari di sini menjadi mangsa apabila 26 motosikal dan sebuah teksi milik mereka musnah dibakar sekumpulan lelaki.

Ketua Polis Daerah, Asisten Komisioner Arjunaidi Mohamed berkata, siasatan awal mendapati kebakaran berpunca daripada tindakan sekumpulan lelaki membaling botol berisi petrol.

Dalam kejadian pukul 4 pagi itu, katanya, kesemua suspek datang ke perumahan tersebut dengan menaiki sebuah kenderaan dan disedari penduduk.

"Sebaik sahaja api dipadamkan oleh sepasukan anggota Bomba dan Penyelamat, Unit Penyiasat Kebakaran dan Forensik dipanggil bagi menyiasat punca kebakaran.

"Siasatan awal mendapati punca kejadian bermotifkan balas dendam dan pergaduhan di antara dua kumpulan," katanya di sini hari ini.

Tambah Arjunadi, pihaknya telah mengenal pasti kumpulan disyaki terlibat dalam kejadian itu dan siasatan mendapati ada antaranya mempunyai rekod jenayah.

"Kes itu disiasat mengikut Seksyen 435 Kanun Keseksaan," katanya.

Mangsa, K. Elumalai, 44, berkata, ketika kejadian dia dan keluarga sedang nyenyak tidur namun tiba-tiba dikejutkan dengan jeritan penduduk.

"Penghuni lain yang tidur ketika itu juga terjaga apabila mendengar jeritan orang ramai. Mereka kemudian turun untuk melihat apa yang berlaku.

"Namun, sebaik sahaja tiba mereka terkejut apabila menyedari terdapat kenderaan terbakar lalu memaklumkan kepada pihak polis serta pasukan Bomba dan Penyelamat.

"Dalam kejadian itu, dua buah motosikal milik saya dan isteri hangus terbakar," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

Polis tahan 10 lelaki

Posted:

Polis tahan 10 lelaki

Polis tahan 10 lelaki

Oleh AMRAN MULUP
pengarang@utusan.com.my

MELAKA 28 Jan. - Polis menahan 10 lelaki yang disyaki menyerang lima anggota penguat kuasa Majlis Bandaraya Melaka Bersejarah (MBMB) dalam operasi besar-besaran yang dilancarkan sejak semalam.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah negeri, Asisten Komisioner Raja Shahrom Raja Abdullah berkata, kesemua suspek berusia dalam lingkungan 19 hingga 42 tahun itu ditahan di beberapa kawasan di negeri ini.

"Kesemua mereka kini ditahan reman selama empat hari bermula hari ini. Mereka yang ditahan dipercayai dapat membantu polis menyelesaikan kes serangan ke atas lima anggota penguat kuasa MBMB malam Khamis lalu," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Menurutnya, polis juga memburu saki baki kumpulan itu termasuk seorang lelaki, Loh Swee Beng, 49, dengan nombor kad pengenalan 620819-04-5301 yang dipercayai dapat membantu polis menyelesaikan kes tersebut.

"Kesemua suspek dipercayai kini menyembunyikan diri selepas kejadian," ujarnya.

Dalam kejadian pukul 11.45 malam Khamis lalu, lima anggota penguat kuasa MBMB cedera diserang lebih 30 lelaki di Taman Seri Duyong di sini.

Selain seorang anggota yang terkoyak di lengan kanan, empat lagi rakannya pula cedera akibat dipukul hingga lebam-lebam dan bengkak-bengkak di beberapa anggota badan oleh sekumpulan lelaki yang bersenjatakan batang besi, rotan serta kayu.

Cermin sebuah van yang digunakan dalam operasi MBMB itu turut dipecahkan dalam serangan tersebut.

Sementara itu, dalam satu lagi operasi lain, kata Raja Shahrom, seramai 24 pengunjung dan pengusaha kafe siber perjudian haram ditahan di bandar ini.

Hasil operasi yang dijalankan atas maklumat orang ramai itu, katanya, sebanyak 54 buat komputer telah dirampas.

Full content generated by Get Full RSS.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan