Ahad, 29 Januari 2012

Berita Harian: Nasional

Berita Harian: Nasional


Pemimpin, anggota BN diminta bekerja keras

Posted: 29 Jan 2012 01:16 PM PST

Nasional

PERDANA Menteri, Datuk Seri Najib Razak (tengah) diiringi Datuk Dr Mah Hang Soon, Datuk Lee Chee Leong, Datuk Kong Co Ha, Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir, Datuk Chua Soi Lek dan Datuk R Ganesan menggaul "Yee Sang" pada Majlis Sambutan Tahun Baru Cina MCA Negeri Perak di Ipoh, pagi ini. - Foto Ikhwan Munir

PERDANA Menteri, Datuk Seri Najib Razak (tengah) diiringi Datuk Dr Mah Hang Soon, Datuk Lee Chee Leong, Datuk Kong Co Ha, Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir, Datuk Chua Soi Lek dan Datuk R Ganesan menggaul "Yee Sang" pada Majlis Sambutan Tahun Baru Cina MCA Negeri Perak di Ipoh, pagi ini. - Foto Ikhwan Munir

IPOH: Datuk Seri Najib Razak meminta pemimpin dan anggota parti Barisan Nasional (BN) supaya sentiasa bekerja keras dan merapatkan barisan bagi mendapatkan keyakinan serta mengekalkan mandat daripada rakyat.

Perdana Menteri berkata, hanya pasukan yang bersatu dan kuat mampu berdepan dengan cabaran serta ujian pada pilihan raya umum akan datang.

Sambil memetik ungkapan Inggeris 'rumah yang retak akan runtuh', beliau mengingatkan semua parti komponen bahawa parti itu akan tumbang jika mereka berpecah-belah. "Untuk kita mendapatkan mandat yang sepenuhnya daripada rakyat, dua perkara amat penting yang perlu dilakukan, iaitu pertama, bekerja kuat dan menggunakan strategi yang betul... (tetapi) bekerja kuat itu adalah keperluan utama.

"Sebab itu, apabila ada majlis sambutan Tahun Baru Cina (peringkat Kebangsaan) di Sitiawan malam tadi (kelmarin), kehadiran hampir 60,000 orang itu adalah (salah satu) ukuran kerja kuat yang kita buat untuk menambahkan keyakinan rakyat kepada BN," katanya berucap pada majlis sambutan Tahun Baru Cina MCA Perak di sini, semalam.

Hadir sama, Presiden MCA yang juga Pengerusi Badan Perhubungan MCA Perak, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek; Menteri Pengangkutan yang juga Setiausaha Agung MCA, Datuk Seri Kong Cho Ha serta Menteri Besar, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir.

Najib yang juga Pengerusi BN berkata, perkara kedua yang perlu dilakukan bukan saja kepada parti komponen tetapi juga negara ialah mereka mesti mengutamakan perpaduan pada semua peringkat dan percaya jika ia dapat dilaksanakan, parti akan menang dan berjaya pada masa depan.
Beliau juga berkata, apa yang penting bagi parti dan rakyat ialah berasa yakin kepada kerajaan di bawah pimpinan BN yang bukan saja mempunyai wawasan jelas untuk masa depan tetapi sudah terbukti menjadi sebuah kerajaan cekap yang boleh mencapai cita-cita dan impian besar untuk negara.

Katanya, ia tidak sama seperti agenda yang dibawa pembangkang kerana terlalu banyak janji yang sebenarnya tidak realistik dan tidak berpijak di bumi nyata kerana mereka menjadikan janji kepada rakyat sebagai senjata utama untuk meraih sokongan.

"Satu perkara yang kita mesti sedar bahawa apabila menjadi pembangkang, senjata utama yang ada pada mereka ialah untuk membuat janji... tidak kisah sama ada janji itu boleh ditunaikan atau tidak, apa yang diutamakan ialah mereka membuat janji bulan, bintang dan langit.. bagi mereka itu senjata penting yang mereka ada.

"Jadi, sebagai pengundi, kita jangan kena tipu dengan kaedah atau pendekatan demikian. Apa yang kita mahu bukan janji kosong tetapi kerajaan yang cekap dan boleh menunaikan serta menjanjikan masa depan semua rakyat Malaysia.

"Saya memberi komitmen kepada rakyat bahawa itulah yang BN boleh dan akan buat sekiranya (terus) mendapat mandat daripada rakyat," katanya.

Najib juga mahu semua parti komponen BN di Perak bekerja keras dan memberi kerjasama kepada Zambry selaku Pengerusi BN negeri supaya Perak terus kekal sebagai negeri BN pada Pilihan Raya Umum akan datang.

Dalam lawatan singkatnya ke Perak, Perdana Menteri berkesempatan mengunjungi tiga rumah penduduk miskin di Sitiawan serta merasmikan sambutan Majlis Rumah Terbuka Malaysia Tahun Baru Cina 2012 malam kelmarin dan pagi semalam meluangkan masa 30 minit pada majlis di sini sebelum beredar untuk menghadap Sultan Perak, Sultan Azlan Shah di Istana Kinta.

Full content generated by Get Full RSS.

PAS Kedah pertahan Azizan

Posted: 29 Jan 2012 01:15 PM PST

Nasional

ALOR SETAR: PAS Kedah mempertahankan tindakan Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak yang enggan tunduk terhadap desakan pihak tertentu yang mahu Menteri Besar itu dipecat kerana tidak mahu campur tangan bagi menyelesaikan penggantungan lima pelajar Kolej Universiti Insaniah (KUIN) mengikut Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) 1971.

Mereka juga berpendapat pihak luar tidak sewajarnya campur tangan dalam soal pentadbiran negeri itu dan KUIN.

Timbalan Pesuruhjaya I PAS Kedah, Datuk Phahrolrazi Zawawi, berkata pihak terbabit sepatutnya memberi peluang dan kepercayaan kepada Azizan dalam melaksanakan tanggungjawabnya dan memahami kedudukan masing-masing dalam Pakatan Rakyat. Beliau yang juga Pengerusi Jawatankuasa Perumahan dan Kerajaan Tempatan negeri berkata, adalah tidak wajar rakan dalam pakatan rakyat sendiri membuat teguran secara terbuka melalui media massa kerana ia boleh disalah erti oleh pihak lain.

"Pada saya tidak wajar ada pihak lain campur tangan dan jika hendak menegur pun, gunakan saluran yang betul dalam pakatan rakyat untuk memberi pandangan kerana tidak elok jika dibuat melalui media.

"Perlu ada rasa hormat-menghormati kerana masing-masing mempunyai tanggungjawab untuk dilaksanakan," katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Beliau mengulas desakan pelbagai pihak, termasuk Pengarah Komunikasi Parti Keadilan Rakyat (PKR) Nik Nazmi Nik Ahmad dan bekas pensyarah Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Prof Dr Abdul Aziz Bari supaya Pakatan Rakyat mengambil tindakan ke atas Azizan yang juga Pengerusi KUIN berhubung penggantungan lima pelajar universiti itu pada April lalu kerana memprotes tindakan universiti mengosongkan asramanya di kediaman Ar-Razi, di sini.
Nik Nazmi dan Dr Abdul Aziz mahu tindakan itu dikenakan ke atas Azizan kerana mendakwa Menteri Besar itu menyokong kewujudan AUKU, sedangkan manifesto Pakatan Rakyat dalam Buku Jingga menjanjikan mereka akan menghapuskan akta berkenaan.

Bagaimanapun, empat daripada pelajar terbabit sudah dibenarkan menyambung semula pengajian baru-baru ini, manakala seorang lagi masih dalam penggantungan.

Azizan dalam laporan akhbar semalam juga mempertahankan tindakannya untuk tidak campur tangan dalam keputusan KUIN mengambil tindakan ke atas pelajar terbabit dan dia sedia dipecat.

Selain itu, Azizan juga menjelaskan sebagai sebuah universiti, KUIN tertakluk kepada syarat yang ditetapkan oleh Kementerian Pengajian Tinggi, selain terikat dengan peraturan menguatkuasakan AUKU.

Full content generated by Get Full RSS.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan