Selasa, 16 April 2013

Utusan Online - Utara

Utusan Online - Utara


JPN Perak selesai 59 kes lewat daftar kelahiran

Posted: 15 Apr 2013 01:05 PM PDT

PARIT 15 April - Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) Perak berjaya menyelesaikan sebanyak 59 kes kelewatan daftar kelahiran di negeri ini sejak 18 Februari hingga 2 Mac lalu.

Pengarahnya, Alias Mamat berkata, kejayaan yang dicapai di bawah program MyDaftar JPN itu turut melibatkan permohonan kewarganegaraan iaitu sebanyak 312 kes dan enam kes daftar lewat kad pengenalan.

''Melalui program MyDaftar JPN, kita mengambil inisiatif turun padang ke seluruh negeri bagi menjejak dan mengenal pasti golongan yang masih tidak mempunyai pengenalan diri.

''Kesemua permohonan yang diterima itu telah diproses berlandaskan peraturan sehingga dokumen tersebut berjaya dikeluarkan dan membolehkan setiap warganegara mendapat hak sewajarnya," katanya.

Beliau berkata demikian dalam sidang akhbar selepas majlis penyerahan sijil kelahiran untuk dua keluarga yang disampaikan Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Lee Chee Leong di JPN Daerah Perak Tengah di sini semalam.

Alias memberitahu, walaupun pihaknya melakukan beberapa siri program turun padang secara berkala, masih terdapat pemohon yang enggan bekerjasama bagi menyelesaikan masalah yang dihadapi.

Sementara itu, seorang penerima, Siti Zaleha Ahmad, 44, berkata, dia gembira apabila tujuh anaknya berjaya memperoleh sijil kelahiran selepas beberapa tahun berusaha mendapatkannya.

Menurutnya, dia tidak dapat mendaftar kelahiran kesemua anaknya sebelum ini disebabkan masalah suami, Kamal Abdullah, 48, yang tidak mempunyai dokumen pengenalan diri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan