Jumaat, 1 Jun 2012

Kosmo Online - Negara

Kosmo Online - Negara


Balasan hina Sultan Perak

Posted:

Balasan hina Sultan Perak

Balasan hina Sultan Perak

Oleh RIZAM ZAKARIYA
rizam.zakariya@kosmo.com.my

HON KEONG (kiri) bersama peguamnya selepas dijatuhi hukuman penjara setahun dan denda RM50,000 oleh Mahkamah Sesyen Butterworth, Pulau Pinang semalam.


BUTTERWORTH – Seorang jurutera dijatuhi hukuman penjara setahun dan denda RM50,000 oleh Mahkamah Sesyen di sini semalam selepas dia didapati bersalah terhadap pertuduhan menghina Sultan Perak, Sultan Azlan Shah tiga tahun lalu.

Hakim Ikmal Hishan Mohd. Tajuddin menjatuhkan hukuman itu ke atas Chan Hon Keong, 29, selepas meneliti fakta dan hujah yang dikemukakan oleh pihak pendakwaan dan pembelaan.

Menurut Ikmal Hishan, kesalahan yang dilakukan oleh tertuduh adalah serius kerana ia turut melibatkan kepentingan awam.

"Ini (kes tersebut) satu-satunya kes menghina Sultan Perak yang dibicarakan secara penuh di mahkamah.

"Selepas meneliti, mahkamah menjatuhkan hukuman penjara setahun bermula hari ini (semalam) dan denda RM50,000. Jika tidak bayar, penjara lagi enam bulan," katanya.

Ahli keluarga tertuduh termasuk isterinya, Khoo Hui Suang, 28, dilihat menitiskan air mata selepas mendengar keputusan hukuman. Pada 15 April lalu, Hon Keong mengaku tidak bersalah selepas didakwa bersama isterinya, Hui Suang kerana mengedar komen lucah menghina Sultan Perak melalui ruang siber.

Kedua-duanya didakwa melakukan perbuatan itu melalui laman web http:// books.dreambook.com/duli/ duli.html yang mempunyai pautan kepada laman web pejabat Sultan Perak iaitu www.sultan.perak.gov.my. Laman web tersebut kini telah disekat daripada dilayari.

Komen itu berunsurkan lucah dan menghina institusi diraja Perak.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Penaja bayar artis K-Pop bukan kerajaan

Posted:

Penaja bayar artis K-Pop bukan kerajaan

Penaja bayar artis K-Pop bukan kerajaan


PERSEMBAHAN kumpulan Teen Top ketika konsert sempena Himpunan Jutaan Belia 2012 di Putrajaya pada 26 Mei lalu.


PUTRAJAYA - Kementerian Belia dan Sukan (KBS) semalam menjelaskan bahawa pihaknya tidak menggunakan wang kerajaan untuk membayar tiga kumpulan K-Pop dari Korea Selatan untuk persembahan mereka sempena program Himpunan Jutaan Belia dari 23 hingga 27 Mei lalu.

Ketua Setiausaha KBS, Datuk Mohid Mohamed berkata, kos membawa tiga kumpulan K-Pop itu, U Kiss, Teen Top dan Dal Shabet ke Malaysia oleh penganjur, Stadium First yang bernilai RM900,000 sebenarnya akan ditanggung oleh penaja-penaja.

"Bagaimanapun sehingga hari ini (semalam), KBS masih belum membuat sebarang pembayaran kepada Stadium First kerana ia masih dalam proses perincian.

"Kos RM900,000 ini telah ditanggung oleh Stadium First selaku pembekal program kepada KBS dan kita akan menggunakan wang daripada tajaan pihak swasta untuk menyelesaikannya," jelas beliau dalam kenyataannya yang dikeluarkan di sini semalam.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Seniman cadang penetapan gaji minimum untuk penggiat seni

Posted:

Seniman cadang penetapan gaji minimum untuk penggiat seni

Seniman cadang penetapan gaji minimum untuk penggiat seni

KUALA LUMPUR - Persatuan Seniman Malaysia (Seniman) akan mengemukakan usul kepada kerajaan agar pelaksanaan gaji minimum dapat diperkenalkan kepada penggiat seni di negara ini.

Presiden Seniman, Rozaidi Jami, yang lebih dikenali sebagai Zed Zaidi berkata, persatuan itu bercadang mewujudkan satu sistem mengikut gred supaya penetapan gaji berkenaan dapat dilakukan mengikut standard tertentu dan tidak berat sebelah.

Katanya, perbincangan lanjut akan diadakan bersama Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan dan persatuan yang lain untuk melihat mekanisme atau formula yang sesuai dalam menentukan gred berkenaan.

"Mereka akan dinilai dari pelbagai sudut termasuk pendidikan akademik, pengalaman serta kelayakan tertentu, dan ini sekali gus dapat menyelesaikan masalah pembayaran gaji kepada artis muda yang dikatakan lebih tinggi berbanding artis veteran," katanya ketika ditemubual dalam program "Dalam Radar" terbitan Bernama Radio24.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan