Selasa, 26 Jun 2012

Kosmo Online - Negara

Kosmo Online - Negara


Sang Bedal lain termakan jerat

Posted:

Sang Bedal lain termakan jerat

Oleh FIRDAUS HASSAN
firdaus.hassan@kosmo.com.my

SANG BEDAL yang berjaya ditangkap dibawa ke rumah panjang bagi membolehkan Embol membunuhnya.


SARATOK – Peribahasa tidak dapat rotan akar pun berguna mungkin sesuai untuk menggambarkan nasib seorang tuai Rumah Panjang Nanga Sungai Anak, Embol Asum, apabila hasratnya untuk membalas dendam membunuh sang bedal bergelar Bujang Sebelak tidak kesampaian semalam.

Sebaliknya, Embol, 48, hanya dapat membunuh dua 'orang kanan' buaya tersebut yang dapat ditangkap selepas termakan umpan dipasang oleh pawang buaya tersohor di sini, Indet Sanabong, 49, di Sungai Anak dekat Pekan Kecil Roban di sini.

Difahamkan, buaya pertama merupakan buaya betina bergelar Dara Nanga berukuran 2.6 meter yang ditangkap pada pukul 9 pagi, kira-kira satu kilometer dari Kuala Sungai Anak manakala seekor lagi buaya jantan bergelar Bujang Muara sepanjang 1.6 meter ditangkap satu jam setengah kemudian.

Embol merupakan suami Siah Munsong, 42, yang mati selepas diserang seekor buaya berukuran lima meter panjang serta ukur lilit badan sebesar tong drum pada 19 Jun lalu. Buaya itu buta mata kirinya.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Nasib seniman di penghujung usia

Posted:

Nasib seniman di penghujung usia

Oleh RONI HIDAYAT RIDWAN
roni.ridwan@kosmo.com.my

KUALA LUMPUR - Sama ada disedari atau tidak, ketika kerajaan bersungguh-sungguh mahu membela kebajikan dan nasib artis tanah air, tiga seniman veteran termasuk seorang pelawak sedang bertarung dengan penyakit masing-masing.

Pelakon veteran, Datuk Aziz Satar, 87, sehingga kini masih dirawat di Unit Rawatan Jantung (CCU) Hospital Ampang, Pandan dekat sini kerana sakit jantung sejak kelmarin.

Pelawak Osman Kassim atau lebih dikenali sebagai Osman Kering, 58, yang menghidap penyakit batuk kering masih koma di Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia (HUKM), Cheras di sini sejak minggu lalu.

Lain pula ceritanya dengan pengarah filem tidak asing lagi, Tan Sri Jins Shamsuddin, 77, walaupun daya ingatannya semakin merosot namun beliau masih bersemangat untuk bekerja.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Isteri akui daya ingatan Jins merosot

Posted:

Isteri akui daya ingatan Jins merosot

Oleh MOHD. HAFIZI AHMAD dan IKHWAN HAZWAN HAMIDUN
berita@kosmo.com.my

WALAUPUN daya ingatan semakin kurang, Jins Shamsuddin tetap segak ketika ditemui di kediamannya di Hulu Klang, Selangor semalam.


HULU KLANG - Semangat bekerja yang masih kental dalam jiwa tokoh seniman negara, Tan Sri Dr. Jins Shamsuddin membuatkan dirinya tertekan sehingga menjejaskan memorinya sedikit demi sedikit.

Isterinya, Puan Sri Halijah Abdullah, 52, yang mengakui perkara itu berkata, walaupun suaminya sudah menamatkan perkhidmatannya sebagai Ahli Dewan Negara pada awal tahun lalu, keinginan suaminya itu untuk bekerja masih lagi tinggi.

Katanya, setiap pagi Jins, 77, berkeras untuk ke pejabat walaupun bekas senator itu sudah tidak lagi berkhidmat dengan mana-mana pihak.

"Walaupun begitu, kesihatan Jins masih lagi seperti biasa. Beliau tidak mempunyai penyakit yang kronik seperti kencing manis, darah tinggi atau sakit jantung," katanya ketika ditemui di kediamannya di Kampung Pasir dekat sini semalam.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan