Isnin, 18 Jun 2012

Harian Metro: Setempat

Harian Metro: Setempat


Malang kedua tiada ampun

Posted: 17 Jun 2012 11:59 AM PDT

KUALA LUMPUR: Sepasang kekasih bernasib malang apabila mereka bukan sahaja disamun lima lelaki berhampiran Puchong Prima, Puchong sehingga cedera di kepala, malah pasangan berkenaan turut dicekup polis 30 minit kemudian atas kesalahan menggunakan motosikal curi, kelmarin.

Difahamkan, pasangan itu yang masing-masing berusia 20 tahun dan 17 tahun itu dalam perjalanan menempah baju raya di kawasan Puchong, bagaimanapun dalam perjalanan itu, mereka bertembung dengan sekumpulan lima lelaki yang bertindak menyamun barangan berharga milik mereka.


Sumber polis berkata, disebabkan kehabisan wang, pasangan itu pulang ke rumah mereka di Wangsa Maju untuk mengambil duit.

Ketika dalam perjalanan balik, mereka yang ternampak sekatan jalan raya yang dijalankan Unit Kuatkuasa Khas Trafik Kuala Lumpur (U3K) di Jalan Raja Laut, cuba meloloskan diri dengan menunggang motosikal melawan arus.


Bagaimanapun, anggota U3K yang menyedari mereka cuba melarikan diri, mengekori mereka hingga ke Jalan Merpati dan menahan motosikal berkenaan.


Ketuanya, Asisten Superintendan Azmi Wahid berkata, selepas melakukan pemeriksaan, mereka mendapati motosikal Yamaha 125Z yang dinaiki pasangan berkenaan dilaporkan dicuri pada hujung Mei lalu di kawasan Wangsa Maju.

"Selepas disoal siasat, suspek mengaku motosikal berkenaan bukan miliknya, namun berdalih dengan mengatakan motor itu dicuri rakannya dan dia hanya meminjam sejak beberapa bulan lalu.


"Motosikal yang dicuri itu disita sebelum pasangan itu dibawa ke Balai Polis Trafik Jalan Bandar untuk diambil keterangan," katanya, di sini, semalam.

Menurut beliau, Beliau berkata, selepas melakukan pemeriksaan badan ke atas suspek lelaki itu mendapati dia cedera di bahagian kepala selepas dibelasah kumpulan penyamun di Puchong sebelum mereka tiba di lokasi sekatan jalan raya itu.


Menurut Azmi, suspek lelaki itu turut berada di bawah pengaruh alkohol ketika ditahan serta tidak memiliki lesen memandu.


"Pasangan kekasihnya dihantar ke lokap Jinjang untuk tahanan sementara. Kes berkenaan disiasat mengikut Seksyen 379a Kanun Keseksaan atas kesalahan mencuri," katanya.




Pemuda bergelut usir penyamun pukul ibu

Posted: 17 Jun 2012 11:57 AM PDT

KUALA LUMPUR: Tindakan berani seorang lelaki berusia 20-an bergelut dengan dua perompak ketika mempertahankan ibunya membuahkan hasil apabila usahanya itu berjaya mengusir suspek yang cuba memecah masuk kediaman mereka, kelmarin.

Dalam kejadian kira-kira jam 12 tengah malam di sebuah rumah di Kepong itu, mangsa bagaimanapun cedera di tangan kiri akibat ditetak seorang daripada suspek yang bersenjatakan parang.


Menurut sumber, semuanya bermula apabila ibu mangsa berusia 40-an hendak menutup pintu jeriji di rumahnya yang tiba-tiba didatangi dua lelaki bersenjatakan parang dan pisau.

"Dua suspek cuba memasuki kediaman mangsa, namun dihalang wanita berkenaan," katanya.


Sumber berkata, berang dengan tindakan wanita berkenaan, seorang daripada suspek memukul ibu mangsa.


"Anak mangsa yang berada di dalam bilik ketika kejadian bergegas keluar selepas mendengar jeritan ibunya sebelum berlaku pergelutan.

"Difahamkan, kumpulan itu panik selepas melihat jiran mangsa datang ke rumah dipercayai terdengar jeritan kuat dua beranak itu," katanya.


Katanya, dua suspek melarikan diri menggunakan sebuah kereta Proton Saga yang diletakkan berhampiran kawasan berkenaan.

Mangsa bergegas membuat laporan di Balai Polis Kepong, di sini.


Mangsa yang cedera di tangan kirinya bagaimanapun hanya dirawat sebagai pesakit luar di sebuah hospital berhampiran kawasan berkenaan.


Sementara itu, Ketua Polis Daerah Sentul, Asisten Komisioner Zakaria Pagan ketika dihubungi berkata, siasatan lanjut sedang dilakukan.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan