Sabtu, 30 Jun 2012

Harian Metro: Mutakhir

Harian Metro: Mutakhir


200 terputus bekalan air

Posted: 29 Jun 2012 02:21 PM PDT

KANGAR: Lebih 200 penduduk Taman Hijrah mendakwa hidup dalam kegelisahan berikutan sering terputus bekalan air berikutan tekanan rendah akibat kerja penggantian paip hampir dua minggu lalu.

Lebih mengecewakan apabila pihak berkuasa berkaitan didakwa gagal memaklumkan perkara itu menerusi notis awal bagi membolehkan penduduk menadah air untuk kegunaan harian.


Seorang penduduk, Syed Farid Syed Mustafa, 25, berkata, dia kecewa dengan masalah itu kerana terpaksa berdepan dengan kesulitan akibat terputus bekalan air, sekali gus menyukarkannya melakukan aktiviti harian.

Menurutnya, masalah itu bermula sejak dua minggu lalu dan menjadi bertambah pada Isnin lalu apabila tekanan air rendah.


"Air hanya keluar dari paip sinki dapur menyebabkan saya bersama isteri terpaksa menadah air sepanjang hari.


"Setiap hari saya terpaksa membuang masa hingga mengganggu kerja kerana menadah air. Kami menadah air pada waktu malam kerana tekanan air agak kuat berbanding siang hari," katanya, semalam.

Penduduk lain hanya dikenali sebagai Zulkhairi, 26, berkata, pada mulanya dia menyangka bekalan air di rumahnya dipotong.


Sementara itu, Harian Metro cuba menghubungi pihak Jabatan Kerja Raya (JKR) untuk mendapat maklum balas tetapi gagal.


Pengunjung buang sampah di bangku awam

Posted: 29 Jun 2012 02:21 PM PDT

KUALA TERENGGANU: Sikap pengunjung yang tidak bertanggungjawab membuang sampah di bangku tempat duduk awam di Pasar Besar Kedai Payang, mencemarkan pemandangan kawasan tumpuan pelancong itu.

Lebih mengecewakan apabila ada peniaga menyalahgunakan kemudahan itu dengan meletakkan barangan jualan mereka di tempat duduk terbabit.


Tinjauan Harian Metro mendapati ramai pengunjung yang duduk di tiga bangku disediakan itu kebanyakannya membuang bekas minuman serta plastik selepas menggunakannya.

Seorang kakitangan swasta, Mohd Syahir Ismail, 24, mendakwa jijik untuk menggunakan bangku di luar pasar terbabit kerana kebanyakannya dikotori dengan pelbagai sampah-sarap.


Menurutnya, ramai pengunjung yang membeli minuman dan makanan ringan membuang sampah di kawasan bangku itu.


"Banyak tong sampah disediakan, tetapi pengunjung lebih rela mengambil jalan mudah dengan membuang sampah merata-rata sehingga mengotorkan bangku itu.

''Mereka tidak sedar kepentingan menjaga kebersihan terutama di tempat tumpuan awam," katanya ketika ditemui di pasar berkenaan, semalam.


Sementara itu, Setiausaha Majlis Bandaraya Kuala Terengganu (MBKT), Samiun Salleh yang dihubungi turut kesal dengan sikap pengunjung tidak bertanggungjawab mencemarkan kebersihan Pasar Besar Kedai Payang.

Menurutnya, MBKT menyediakan beberapa tong sampah berhampiran bangku berkenaan untuk memudahkan pengunjung menjaga kebersihan persekitaran kawasan itu.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan