Ahad, 17 Jun 2012

Harian Metro: Setempat

Harian Metro: Setempat


Bayi RM17,000

Posted: 16 Jun 2012 12:28 PM PDT

KUCHING: Seorang bayi perempuan berusia tiga hari yang dipercayai dalam proses untuk dijual dengan harga RM17,000 oleh seorang lelaki tempatan diselamatkan polis dalam serbuan di sebuah rumah di Batu Kawa, di sini, semalam.

Susulan serbuan jam 6.50 pagi itu, polis menahan ibu bayi berkenaan, seorang warga Indonesia berusia 27 tahun dan seorang lelaki berusia lingkungan 40-an bagi membantu siasatan.


Ketua Jabatan Siasatan Jenayah negeri, Datuk Zulkifli Hassan berkata, sebelum serbuan ke rumah itu, polis menerima maklumat mengenai suspek yang sedang mencari pembeli bayi itu dengan harga yang ditetapkan.

Susulan itu, katanya, sepasukan anggota daripada Unit Anti Pemerdagangan Orang dan Bahagian Siasatan Jenayah, Maksiat, Perjudian dan Kongsi Gelap (D7), Ibu Pejabat Kontinjen (IPK) Sarawak melakukan serbuan ke rumah berkenaan pada waktu urus niaga dirancang jam 6.30 pagi.


"Sebaik tiba di tempat kejadian, polis menemui seorang warga Indonesia mendukung seorang bayi perempuan berusia tiga hari dan sedang berunding dengan seorang lelaki warga tempatan.


"Ketika disoal siasat, bayi perempuan itu baru tiga hari dilahirkan di sebuah hospital kerajaan di sini dan meminta bantuan lelaki itu untuk mencari pembeli yang berminat.

"Siasatan lanjut mendapati wanita itu menetapkan harga RM17,000 untuk menjual bayi berkenaan kepada mana-mana individu yang berminat di sekitar negeri ini," katanya ketika dihubungi semalam.


Suspek dibawa ke IPK untuk siasatan lanjut dan ditahan reman atas kesalahan cubaan menjual anak, manakala bayi malang berkenaan dihantar ke pusat perlindungan sementara.

Zulkifli berkata, status bayi berkenaan masih belum diketahui dan polis masih menyiasat sebab dia dijual serta kaitannya dengan suspek lelaki warga tempatan.


Kes disiasat mengikut Seksyen 14, Akta Anti Perdagangan Orang dan Anti Penyeludupan Migran 2007.


Sementara itu, Ketua Polis Sarawak, Datuk Acryl Sani Abdullah Sani, berkata pihaknya sedang berusaha untuk mengenal pasti sejauh mana aktiviti penjualan bayi di negeri ini sama ada ia dijalankan secara individu atau ada sindiket di sebaliknya.


Katanya, orang awam yang mempunyai maklumat mengenai kegiatan ini diminta menghubungi balai polis berhampiran.




Mati ditolak pesakit ginjal

Posted: 16 Jun 2012 12:23 PM PDT

KLANG: Gara-gara salah faham ketika menjalani rawatan dialisis buah pinggang Taman Desa Utama, di sini, seorang lelaki maut selepas ditolak seorang lagi pesakit yang turut datang bagi mendapatkan rawatan di tempat sama, Selasa lalu.

Kejadian jam 8 malam itu bermula apabila Leow Peng Seng, 56, datang ke pusat dialisis untuk mendapatkan rawatan sakit buah pinggang.


Namun ketika menjalankan rawatan, berlaku pertengkaran di antara Leow dan suspek sebelum mangsa ditolak sehingga jatuh dan dipukul dengan beg di luar premis.

Ketua Polis Daerah Klang Selatan, Asisten Komisioner Mohamad Mat Yusop berkata, berikutan kejadian itu, mangsa cedera di kepala dan dikejarkan ke Hospital Tengku Ampuan Rahimah (HTAR) untuk rawatan lanjut, kelmarin.


Mangsa kemudian dihantar ke Hospital Sungai Buloh (HSB) untuk rawatan lanjut kerana doktor mendapati wujud darah beku kepalanya sebelum disahkan meninggal dunia jam 12.50 tengah malam, semalam.


Mohamad berkata, hasil siasatan lanjut, polis berjaya menahan seorang lelaki berusia 34 tahun di sekitar Klang yang juga pesakit di pusat berkenaan sejak 2009.

Katanya, polis turut menerima laporan daripada pihak pusat dialisis itu mengenai kejadian itu.


"Suspek kini ditahan reman untuk polis menjalankan siasatan lanjut mengenai kejadian itu.

"Kes akan disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan (KK) kerana membunuh dan sabit kesalahan akan membawa hukuman mati," katanya.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan