Sabtu, 9 Jun 2012

Kosmo Online - Negara

Kosmo Online - Negara


Cuti malang tujuh sekeluarga

Posted:

Cuti malang tujuh sekeluarga

Cuti malang tujuh sekeluarga

Oleh ADNAN MOHAMAD
berita@kosmo.com.my

DUA anggota polis melihat Toyota Avanza yang remuk dalam kemalangan yang mengorbankan tiga mangsa di Setiu kelmarin.


KUALA TERENGGANU - Jurutera di Lapangan Terbang Sultan Mahmud di sini, Shairyzal Mohamad Azizan, 30, begitu seronok dengan berita kunjungan keluarga bapa saudaranya dari Permatang Pauh, Pulau Pinang ke rumahnya di sini sehingga dia membuat beberapa panggilan telefon untuk mengetahui keadaan perjalanan mereka.

Namun, tanpa diduga, panggilan yang dibuatnya pada pukul 4.25 petang kelmarin untuk bertanyakan mengenai perjalanan bapa saudaranya itu, Abdul Razak Othman, 49, atau Pak Su bersama enam lagi ahli keluarga mereka rupa-rupanya perbualan yang terakhir.

Lima minit kemudian, sebuah kenderaan pacuan empat roda jenis Toyota Hilux dikatakan terbabas memasuki laluan Toyota Avanza yang dipandu oleh Abdul Razak sebelum kedua-duanya bergesel dan berpusing di Kilometer 62 Jalan Kuala Terengganu-Kota Bharu.

Lokasi kejadian itu hanya kira-kira 40 kilometer dari rumah Shairyzal.

"Ketika dalam perjalanan, saya beberapa kali menghubungi mereka untuk bertanyakan keadaan dan kali terakhir saya menghubungi mereka lima minit sebelum kejadian.

"Selepas itu, saya cuba hubungi mereka sekali lagi tetapi tidak dijawab sehinggalah ada orang telefon saya memberitahu bapa saudara saya terlibat dalam kemalangan," ceritanya ketika ditemui di Balai Polis Setiu sejurus selepas kejadian.

Insiden yang berlaku dalam hujan lebat itu menyebabkan anak Abdul Razak iaitu Siti Suraya, 14, dan kakak Abdul Razak, Fathilah Othman, 53, tercampak keluar dari kenderaan dan meninggal dunia di tempat kejadian.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Gempar kubur kena gali

Posted:

Gempar kubur kena gali

Gempar kubur kena gali

Oleh RAFIDAH YAAKOB
berita@kosmo.com.my


JUSLIE (tiga dari kiri) dan penduduk Kampung Tanjung Pisau-Lalason meninjau keadaan kubur yang berlubang akibat digali di Sandakan semalam.


SANDAKAN - Penduduk Kampung Tanjung Pisau-Lalason dekat sini semalam gempar apabila mendapati tiga kubur lama di kampung tersebut berlubang akibat diceroboh dan digali oleh pihak tidak bertanggungjawab.

Kubur yang telah berusia lebih 50 tahun dan terletak berhampiran kawasan sungai itu ditemui dalam keadaan baru sahaja digali. Ia disedari oleh beberapa penduduk yang kebetulan menjalankan aktiviti memukat ikan di situ.

Difahamkan, ketiga-tiga kubur itu digali sedalam lebih satu meter dengan beberapa batu nisan dibiarkan berselerak.

Bagaimanapun, pemeriksaan awal mendapati tulang-tulang si mati tidak hilang.

Seorang penduduk, Abdul Kifli Ghani, 45, berkata, tiga kubur yang digali itu ialah pusara Allahyarham kakaknya dan dua anak saudaranya yang disemadikan sejak tahun 1963.

"Kuburan ini telah lama, namun kami sentiasa datang untuk membersihkannya.

"Tidak sangka pula ada pihak lain sanggup menggali kubur ini," kata Abdul Kifli ketika ditemui di sini semalam.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Penyanyi D'Lloyd, Syamsuar Hasyim meninggal dunia di Jakarta

Posted:

Penyanyi D'Lloyd, Syamsuar Hasyim meninggal dunia di Jakarta

Penyanyi D'Lloyd, Syamsuar Hasyim meninggal dunia di Jakarta


ALLAHYARHAM Syamsuar (tiga dari kiri) bersama anggota kumpulan D'Lloyd.


KUALA LUMPUR - Vokalis utama kumpulan D'Lloyd dari Indonesia yang terkenal di Malaysia sekitar tahun 1970-an, Syamsuar Hasyim, meninggal dunia di Hospital Islam Cempaka Putih, Jakarta, Indonesia semalam akibat penyakit barah paru-paru.

Kematian Syamsuar, 65, disahkan anak saudaranya, Isfriansyah Putra yang kini berada di Malaysia untuk mengunjungi sanak saudara.

Isfriansyah, 37, yang menetap di Aceh, Sumatera berkata, bapa saudaranya meninggal dunia di Hospital Husada Utama, Jakarta akibat sesak nafas pada pukul 7.15 pagi waktu Indonesia.

Beliau berkata, jenazah bapa saudaranya dibawa ke rumah kakaknya di Kalibaru, Jakarta untuk urusan pengebumian di Taman Pemakaman Umum Tanah Kusir, Jakarta selepas solat Asar.

Isfriansyah berkata, bapa saudaranya yang hidup membujang dimasukkan ke hospital yang sama setelah mengadu sesak nafas pada Khamis lepas sebelum disahkan meninggal dunia.

"Kami berasa sungguh sedih dengan pemergiannya kerana beliau seorang yang sangat mengambil berat terhadap kami," katanya.

Syamsuar mula menganggotai kumpulan D'lloyd pada tahun 1974 dan telah merakamkan album pertama pada tahun itu serta mengeluarkan beberapa lagu popular seperti Cinta Hampa, Mengapa Harus Jumpa, Oh Di Mana, Keagungan Tuhan dan Sendiri.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan