Isnin, 4 Jun 2012

Kosmo Online - Negara

Kosmo Online - Negara


Sukar dapat amah Indonesia

Posted:

Sukar dapat amah Indonesia

Sukar dapat amah Indonesia

Oleh NOR IDAYU BOSRO dan NORHIDAYAH ISHAK
berita@kosmo.com.my

JEFFREY


KUALA LUMPUR – Majikan di negara ini perlu menerima hakikat bahawa mereka kini tidak boleh terlalu bergantung kepada pembantu rumah dari Indonesia walaupun pembekuan penghantaran mereka ke Malaysia telah ditarik balik pada 1 Disember lalu.

Ini berikutan prosedur ketat yang ditetapkan oleh republik berkenaan sehingga menyukarkan agensi-agensi pembantu rumah asing di negara ini membawa masuk amah dari negara itu dalam jumlah yang banyak.

Presiden Persatuan Agensi Pembantu Rumah Asing Malaysia (Papa), Jeffrey Foo berkata, walaupun permohonan untuk mendapatkan pembantu rumah Indonesia ketika ini mencecah 100,000 orang tetapi penghantaran amah ke negara ini adalah dalam jumlah yang sedikit.

Menurutnya, selain terpaksa berhadapan dengan kerenah birokrasi negara itu, pihaknya juga terpaksa berhadapan dengan pelbagai masalah lain seperti kos dan pemilihan calon pembantu rumah yang sesuai.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Sri Wani saman peguam RM10 juta

Posted:

Sri Wani saman peguam RM10 juta

Sri Wani saman peguam RM10 juta

Oleh WAZIHA WAHID
waziha@kosmo.com.my


SRI WANI (kanan) berbincang dengan peguamnya, Ahmad Izuddin Fakharullah di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur semalam.


KUALA LUMPUR – Isteri ketiga bekas dekan, Sri Wani Choo Abdullah yang disyaki sebagai lelaki oleh suaminya menuntut ganti rugi sebanyak RM10 juta daripada seorang peguam syarie kerana didakwa memberi kenyataan berbaur fitnah kepada media berhubung kes pengesahan nikah dan faraq yang sedang dibicarakan secara tertutup di Mahkamah Tinggi Syariah di sini.

Sri Wani, 37, memfailkan tuntutan saman terhadap Muhammad Hafiz Abdul Rashid menerusi firma guaman Tetuan Ahmad Boestamam Ahmad & Co. di Kompleks Mahkamah Tinggi Jalan Duta di sini semalam.

Pengusaha butik kecantikan itu selaku plaintif menamakan Muhammad Hafiz iaitu peguam yang mewakili suami Sri Wani, bekas Dekan Universiti Sains Islam Malaysia (USIM), Prof. Dr. Bahrom Sanugi (gambar kecil), 61, sebagai defendan pertama dan firma Tetuan Irsamuddin Hafiz & Associates defendan kedua.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Orang luar kagumi Malaysia

Posted:

Orang luar kagumi Malaysia

Orang luar kagumi Malaysia


NAJIB (kanan) menyampaikan ucapan pada Perhimpunan Bulanan Jabatan Perdana Menteri di Putrajaya semalam.


PUTRAJAYA - Ramai orang luar yang melawat Malaysia kagum dengan pelbagai kejayaan yang dicapai negara dan mereka dilihat seolah-olah memiliki persepsi yang sama sekali berbeza dengan realiti dalam negara, kata Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Beliau berkata, banyak petunjuk dalam negara yang memberikan gambaran jelas mengenai kejayaan yang dicapai negara selaras dengan pelbagai inisiatif kerajaan.

"Rupa-rupanya wujud jurang antara persepsi dan realiti di Malaysia, bagi sesetengah negara, realiti itu lebih buruk daripada persepsi tapi bagi Malaysia persepsi nampak lebih buruk daripada realiti," katanya.

Beliau berkata demikian semasa berucap pada majlis perhimpunan bulanan Jabatan Perdana Menteri di Dataran Perdana di sini semalam.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan