Selasa, 27 September 2011

Utusan Online - Mahkamah

Utusan Online - Mahkamah


Khir nafi tentukan harga pasaran

Posted:

[unable to retrieve full-text content]SHAH ALAM 27 Sept. – Bekas Menteri Besar Selangor, Dr. Mohamad Khir Toyo hari ini menafikan bahawa beliau yang menentukan nilai pasaran hartanah di Seksyen 7 di sini pada harga RM3.5 juta.

Darah, rambut pada kayu kriket dari ladang

Posted:

Darah, rambut pada kayu kriket dari ladang

Darah, rambut pada kayu kriket dari ladang

SHAH ALAM 27 Sept. - Kesan titisan darah dan sehelai rambut ditemui pada kayu kriket yang dijumpai di bilik ketiga dalam bangunan satu tingkat di Ladang Gadong, lokasi Datuk Sosilawati Lawiya dan tiga lagi didakwa diikat dan dipukul sebelum dibunuh pada Ogos tahun lalu.

Ketua Bahagian Kimia, Makmal Forensik Polis Diraja Malaysia (PDRM), Supritendan Soo Me Tong semasa memberi keterangan di Mahkamah Tinggi di sini hari ini berkata, kayu yang diperoleh hasil pemeriksaan pada 12 September 2010 diambil untuk ujian perbandingan asid deoksiribonukleik (DNA).

"Kayu pemukul (kriket) itu dijumpai dalam kedudukan sebagaimana dalam foto. Saya ambil kayu pemukul itu berdasarkan taklimat untuk perbandingan DNA. Atas kayu pemukul itu ada titisan darah dan sehelai rambut," katanya semasa disoal oleh Timbalan Pendakwa Raya, Ishak Mohd. Yusoff.

Dalam kes ini, N. Pathmanabhan, 42, bersama tiga pekerja ladangnya, T. Thilaiyalagan, 20, R. Matan, 21, dan R. Kathavarayan, 31, didakwa membunuh Sosilawati, 47, pemandunya, Kamaruddin Shamsuddin, 47, peguam, Ahmad Kamil Abd. Karim, 32, dan pegawai bank CIMB, Noorhisham Mohammad, 38.

Kejadian didakwa berlaku di Lot No. 2001, Jalan Tanjung Layang, Tanjung Sepat, Banting dekat sini antara pukul 8.30 malam dan 9.45 malam, 30 Ogos tahun lalu.

Ishak semasa membuka tirai pendakwaan pada 4 Julai lalu berkata, kes pendakwaan akan diperkukuhkan oleh keterangan Ketua Seksyen DNA Forensik, Jabatan Kimia Malaysia, Lim Kong Boon berhubung penemuan DNA Noorhisham pada kayu kriket.

Sementara itu, semasa ditanya oleh peguam mewakili Pathmanabhan, Manjeet Singh Dhillon, Me Tong mengaku kenyataan Pengarah Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Seri Mohd. Bakri Mohd. Zinin kepada media sebelum ini bahawa kayu kriket ditemui dalam Sungai Panchau adalah tidak tepat.

Saksi pendakwaan ke-48 itu berkata, kesilapan itu berlaku mungkin kerana fakta yang diperoleh tidak tepat, selain tidak pasti jika ada sebarang pembetulan dibuat berhubung kenyataan tersebut.

Beliau juga menafikan memberi sebarang taklimat kepada enam pakar patologi forensik dari enam hospital serta kakitangan perubatan yang hadir untuk membantu melakukan pencarian di ladang kelapa sawit itu pada 14 September 2010.

Sebaliknya, jelas Me Tong, taklimat telah diberi oleh Dr. Nurliza Abdullah yang turut mengetuai pencarian di dalam satu daripada empat zon sebelum kerja-kerja dilakukan di tapak Sosilawati dikatakan dibunuh dan dibakar.

"Saya tidak beri arahan kepada kakitangan perubatan bagaimana hendak mencari bahan bukti. Peralatan untuk membuat pencarian dibawa oleh kenderaan siasatan tempat kejadian jenayah.

"Kakitangan perubatan daripada tiga hospital itu juga membawa peralatan seperti penggali, bakul, penyepit kecil, kasut getah dan lain-lain lagi," katanya.

Semasa disoal balas oleh peguam Amer Hamzah Arshad yang mewakili Matan, saksi itu mengakui bahawa kesan-kesan darah yang ditemui di ladang tersebut tidak dipastikan sama ada ia adalah darah manusia atau haiwan.

Ia berikutan ujian mengenal pasti darah milik haiwan atau manusia tidak dilakukan di situ, sebaliknya hanya ujian untuk mengenal pasti positif atau negatif darah dibuat.

Begitu juga cebisan-cebisan tulang yang dijumpai tidak disahkan sama ada ia milik manusia atau haiwan selain tidak diuji usianya semasa pemeriksaan di ladang kelapa sawit itu.

"Selepas pencarian pada 12 September, kami terpaksa membuat temujanji dengan pakar-pakar patologi. Kami buat pencarian pada 14 September kerana itu adalah tarikh paling cepat yang kami dapat," katanya sewaktu menjawab soalan Hakim Datuk Akhtar Tahir.

Perbicaraan yang masuk hari ke-35 bersambung esok.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan