Selasa, 27 September 2011

Kosmo Online

Kosmo Online


Banjir: Perlis perlukan peruntukan tambahan

Posted:

Banjir: Perlis perlukan peruntukan tambahan

Banjir: Perlis perlukan peruntukan tambahan

27/09/2011 11:20pm

KANGAR — Kerajaan negeri Perlis memohon peruntukan tambahan sebanyak RM30 juta daripada kerajaan pusat bagi menangani masalah banjir yang kerap berlaku di negeri itu.

Menteri Besar, Datuk Seri Dr. Md. Isa Sabu berkata, sebelum ini, kerajaan negeri telah memohon sebanyak RM40 juta bagi kerja-kerja jangka pendek mengawal banjir tetapi yang diluluskan hanya RM10 juta.

Bercakap dalam sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat persiapan banjir di sini hari ini, beliau berkata, peruntukan tambahan itu adalah bagi kerja-kerja meluas dan mendalam Sungai Perlis di samping sungai-sungai lain yang menjadi penyebab masalah banjir.

Mengenai peruntukan RM10 juta yang telah diluluskan, Md. Isa berkata, ia akan digunakan bagi membaiki beberapa batang sungai utama termasuk Sungai Biak dan Sungai Beseri selain sungai-sungai di kawasan Bintong, Arau, Kayang serta Kangar.

Md. Isa berkata, kerajaan negeri juga merangka program jangka panjang bagi mengatasi banjir termasuk rancangan membina projek Lencongan Barat dan Lencongan Timur.

Menurutnya projek Lencongan Barat yang dianggarkan bernilai RM260 juta dijangka boleh dimulakan tahun depan apabila urusan pengambilan tanah dapat diselesaikan dan tempoh siap projek itu adalah dua tahun. — Bernama

Pemuda ditemui lemas dalam tali air

Posted:

Jutaan muzik di hujung jari

IRAMA dan lagu bagaikan sudah sinonim menjadi teman setia apabila kita mengembara di dalam ataupun luar negara. Tatkala berada dalam mood bosan apabila melaksanakan tugasan, beriadah ataupun bersantai, muzik dapat membantu menghilangkan perasaan tersebut sekali gus menceriakan semula keadaan. Lagi...

Akta Geospatial sedang dirangka

Posted:

Akta Geospatial sedang dirangka

Akta Geospatial sedang dirangka

27/09/2011 11:13pm

SHAH ALAM — Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar sedang merangka Akta Geospatial Kebangsaan bertujuan meningkatkan tadbir urus aktiviti berkaitan permohonan data geografi.

Menterinya, Datuk Seri Douglas Unggah Embas berkata akta itu akan membantu membangunkan kerajaan dan masyarakat secara lebih menyeluruh dan teratur.

Selain akta itu, agensi di bawah kementeriannya telah merumus strategi penyelarasan lebih baik dan penggunaan efektif data geospatial, katanya pada majlis pembukaan, 'International Symposium and Exhibition on Geoinformation 2011' yang ke-10 di sini hari ini.

Beliau berkata, Sistem Maklumat Geografi (GIS) dapat membantu penggubal dasar untuk mencapai pengurusan mampan sumber asli dan alam sekitar Malaysia. — Bernama

Tiada ulasan:

Catat Ulasan