Rabu, 28 September 2011

Kosmo Online

Kosmo Online


Hutan hujan Malaysia di National Geographic

Posted:

Hutan hujan Malaysia di National Geographic

Hutan hujan Malaysia di National Geographic

28/09/2011 9:23pm

PUTRAJAYA — Hutan hujan Malaysia yang terkenal seperti di pusat perlindungan gajah Kuala Gandah di Pahang, Taman Negara dan Tasik Kenyir akan ditunjukkan kepada dunia menerusi saluran National Geographic tahun depan.

Menteri Pelancongan, Datuk Seri Dr. Ng Yen Yen berkata filem dokumentari 'The Malaysian Journey: Hutan' itu yang akan diulas oleh pelakon aksi Hollywood, Jason Scott Lee akan berperanan utama dalam usaha Malaysia mempromosikan sektor ekopelancongan.

"Kita memiliki hutan hujan tertua di dunia dan ramai pelancong terbang ke negara ini kerana kita ada banyak rimba sama ada di bahagian timur atau barat Malaysia," katanya di majlis pelancaran dokumentari tersebut bersama Lee, di sini hari ini.

Pembikinan filem dokumentari selama satu jam itu yang diterbitkan bersama saluran FOX International dengan Pelancongan Malaysia siap pada penghujung minggu lepas.

Kedua-dua pihak telah bekerjasama sejak lapan tahun lalu dan menerbitkan beberapa program yang berjaya dengan dibantu oleh Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas).

Sementara itu, Lee berkata, beliau sangat teruja untuk menerokai hutan hujan Malaysia yang terkenal itu dengan memberi keutamaan pentingnya memelihara ekopelancongan.

"Saya juga telah berpengalaman tinggal di sebuah kampung dan belajar mengenai kepelbagaian budaya di sini," katanya.

Pada tahun 2007, Lee yang menjadi pendokong kuat terhadap alam sekitar dan pemeliharaannya menjadi pengulas dan mempersembahkan bahagian pertama dokumentari 'Malaysian Journey' mengenai seni silat oleh seorang juru silat tempatan, kehidupan kaum Rungus di Sabah dan tinggal bersama nelayan di Langkawi. — Bernama

Gangguan KTM Intercity sektor selatan

Posted:

Gangguan KTM Intercity sektor selatan

Gangguan KTM Intercity sektor selatan

28/09/2011 9:22pm

KUALA LUMPUR - Perkhidmatan KTM Intercity di sektor selatan mengalami gangguan disebabkan insiden kegelinciran di Stesen Genuang, Johor di KM596.75-KM597 hari ini.

Dalam satu kenyataan, Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) berkata, kerja membaikpulih landasan sedang dijalankan dan dijangka siap tengah malam ini.

Ia berkata, insiden pukul 11.50 pagi itu melibatkan tren kargo membawa muatan simen yang dalam perjalanan dari Padang Rengas, Perak ke Pasir Gudang, Johor.

Tiada kemalangan jiwa dilaporkan. - Bernama

Mahkamah kekal pembebasan doktor

Posted:


Ruang

Infiniti

Tonton drama Korea percuma tanpa batas

DAHULU, dua orang remaja yang meminati drama Korea sering kali bergegas ke rumah. Tujuannya adalah untuk menonton drama Korea kesukaan mereka yang ke udara di kaca televisyen pada pukul 8.30 malam. Lagi...

Kesihatan

Sakit perut bukan remeh

PADA satu hari selepas Hari Raya Aidilfitri baru-baru ini, penulis yang kebetulan berada di sebuah penempatan Felda dekat Triang diminta menemani dua anak saudara untuk mendapatkan rawatan di klinik kerana masalah sakit perut. Lagi...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan