Khamis, 29 September 2011

Utusan Online - Dalam Negeri

Utusan Online - Dalam Negeri


Pasangan melambung sangka letupan bom

Posted:

Pasangan melambung sangka letupan bom

Pasangan melambung sangka letupan bom

SUBANG JAYA 28 Sept. - Sepasang kekasih yang melambung dan tercampak beberapa meter dalam kejadian letupan paip gas di pusat beli-belah Empire Gallery di sini, awal pagi ini menganggap mereka telah mati.

Malah sejurus selepas letupan itu, mereka juga percaya pusat membeli-belah itu telah dibom oleh pihak tertentu berikutan bunyi yang kuat dan kebanyakan premis rosak teruk.

Chua Chin Hong, 27, berkata, ketika kejadian dia dan kekasihnya Tan Wern Fang, 24, sedang berjalan ke kereta selepas minum di sebuah restoran di situ.

"Tiba-tiba letupan kuat kedengaran dan kami pula melambung dan tercampak. Saya tidak tahu berapa jauh tercampak kerana tidak ingat di mana tempat terakhir kami berjalan.

"Pada mulanya saya percaya letupan itu daripada sebutir bom, tetapi selepas pemeriksaan, pihak berkuasa mendapati ia disebabkan letupan paip gas," katanya ketika ditemui pemberita di lokasi kejadian.

Chin Hong berkata, kereta Volkswagen GT miliknya yang diletakkan di hadapan restoran berkenaan rosak teruk.

Sementara itu Bernama melaporkan, Penolong Pengarah Operasi Bomba dan Penyelamat Selangor, Mohd. Sani Harul berkata, bomba menerima panggilan mengenai kejadian itu pada pukul 3.45 pagi dan 50 anggota dihantar ke tempat kejadian.

Beliau berkata, letupan itu dipercayai berpunca daripada kebocoran saluran gas dari aras bawah yang menempatkan kedai-kedai makan dalam pasar raya itu.

"Kami sedang menjalankan siasatan bagi mengenal pasti punca sebenar kejadian. Buat masa ini, kami tidak benarkan orang ramai memasuki pasar raya ini," katanya ketika ditemui di tempat kejadian.

Kira-kira 300 orang awam yang menginap di hotel di kompleks beli-belah itu dikeluarkan sebagai langkah berjaga-jaga dan sehingga pukul 4 petang ini, kesemua mereka belum dibenar memasuki hotel itu.

Empire Gallery ditutup sementara

Posted:

Empire Gallery ditutup sementara

Empire Gallery ditutup sementara

KUALA LUMPUR 28 Sept. - Pusat beli-belah Empire Gallery menghentikan sementara operasinya berikutan kejadian letupan yang berlaku awal pagi ini.

Bertindak atas nasihat pihak berkuasa, pusat beli-belah itu akan ditutup sementara kepada orang ramai sehingga tarikh yang ditentukan kelak.

Menurut satu kenyataan yang dikeluarkan oleh pihak pengurusan pusat beli-belah itu hari ini, langkah itu dibuat demi keselamatan para pelanggan dan memberi ruang kepada pihak bomba untuk menyiasat punca kejadian.

"Sebagai langkah keselamatan tambahan, kami juga telah memindahkan pelanggan yang menginap di Hotel Empire dan Soho.

"Keutamaan kami sekarang adalah untuk menjamin keselamatan semua pelanggan dan mengambil tindakan positif dalam memastikan kejadian itu tidak memberi kesan kepada persekitaran dan bangunan sekitar," jelas kenyataan itu.

Pihak pengurusan pusat beli-belah itu juga akan memberi kerjasama kepada pihak bomba dan polis yang menyiasat kejadian letupan itu.

Menurut kenyataan berkenaan, empat orang dilaporkan cedera dan lima buah kenderaan rosak dalam kejadian itu.

Tambah kenyataan itu lagi, kejadian berkenaan disedari oleh dua kakitangan penyelenggara yang terdengar bunyi letupan di tingkat bawah pusat beli-belah itu sebelum kebakaran dikesan berlaku pada pukul 3.45 pagi.

"Kebakaran yang berlaku berjaya dikawal oleh pihak bomba kira-kira pukul 4.10 pagi," jelas kenyataan itu lagi.

Ramai rakyat Malaysia terbabit

Posted:

Ramai rakyat Malaysia terbabit

Ramai rakyat Malaysia terbabit

Daripada SHARILFUDDIN SAARI
pengarang@utusan.com.my

HO CHIN MINH, Vietnam 28 Sept. – Kedutaan Malaysia di Vietnam bimbang peningkatan kes penipuan kad kredit membabitkan rakyat Malaysia dengan tujuh kes dilaporkan di negara itu sejak 2010.

Timbalan Konsul, Nor Azme Salleh berkata, kesemua kes itu kini sedang menunggu untuk dibicarakan di mahkamah negara ini dan mereka yang terbabit terpaksa meringkuk dalam pusat tahanan.

"Kita bimbang jika tiada langkah diambil semakin ramai akan menjadi mangsa (penipuan kad kredit)," katanya ketika ditemui di pejabatnya di sini, hari ini.

Menurut Nor Azme, pihaknya mendapati sindiket itu melibatkan rakyat Malaysia yang menggunakan bantuan orang tengah warga Vietnam.

Katanya, ahli sindiket di Malaysia akan mengenal pasti mangsa dan membawanya ke Vietnam untuk dipergunakan.

"Mangsa biasanya individu yang kurang pengetahuan dalam kegiatan penipuan dan mudah terpedaya kerana dijanjikan pelbagai tawaran seperti melancong dan sebagainya.

"Mangsa kemudian akan diberi kad kredit dan pasport palsu sebelum diarahkan membeli pelbagai barangan di Vietnam. Jika mangsa ditangkap orang tengah itu akan melarikan diri," ujarnya.

Beliau berkata, dalam kes-kes itu, pihaknya tidak mampu berbuat apa-apa kerana terikat dengan undang-undang di Vietnam.

Katanya, kes rakyat Malaysia yang menjadi 'keldai dadah' di negara itu dilaporkan hanya dua orang dengan yang terbaru berlaku awal bulan ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan