Khamis, 29 September 2011

Utusan Online - Selatan

Utusan Online - Selatan


Dua lokasi dipasang penggera khas

Posted:

Dua lokasi dipasang penggera khas

Dua lokasi dipasang penggera khas

Oleh MOHAMMAD YASIR JAAFAR
utusanN9@utusan.com.my

SEREMBAN 28 Sept. - Dua lokasi di negeri ini yang dikenal pasti berisiko tinggi dilanda banjir akan dilengkapi dengan sistem penggera khas yang mampu memberi amaran awal kepada penduduk setempat apabila berlakunya bencana tersebut.

Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan berkata, kawasan yang dikenal pasti itu adalah sekitar kawasan Taman Sungai Gemas dan Taman Pinggiran berhampiran Sungai Kelamah di Tampin. Ini berikutan struktur geografinya terletak di kawasan tanah rendah.

''Usaha untuk memasang sistem penggera ini adalah sebahagian daripada inisiatif mempersiapkan Bilik Gerakan Bencana di seluruh negeri ini yang dipengerusikan oleh setiap Pegawai Daerah masing-masing.

''Menerusi sistem ini, penduduk akan dapat dipindahkan dengan cepat selain menyelamatkan harta benda masing-masing kerana berdasarkan pengalaman yang lalu, banjir yang melanda kawasan tersebut mengakibatkan penduduk tidak sempat menyelamatkan barang mereka berikutan air naik dengan pantas dan mendadak," katanya selepas mempengerusikan mesyuarat Exco di Wisma Negeri di sini, hari ini.

Mohamad berkata demikian bagi mengulas persediaan kerajaan negeri dalam menghadapi bencana tersebut berikutan ketibaan musim tengkujuh.

Jelasnya lagi, sistem berkenaan secara efektif akan membunyikan siren dan menggerakkan lampu amaran sebagai tanda air sungai naik secara mendadak dan berada di paras bahaya.

''Selain itu, setiap Bilik Gerakan Bencana turut dipersiapkan termasuklah dari segi petugas dan peralatan seperti bot.

''Saya juga telah mengarahkan pusat perpindahan seperti dewan dan sekolah turut dilengkapi dengan segala keperluan yang diperlukan seperti bantal, selimut dan tuala.

''Saya tidak mahu apabila berlaku banjir seperti tahun lalu, semua keperluan tersebut tidak ada kerana kita tidak bersedia, kalau boleh saya mahu makanan seperti biskut, kopi serta makanan lain sudah disediakan," tegasnya.

Kata Mohamad, untuk tujuan itu, kerajaan negeri akan mengeluarkan surat inden kepada pihak tertentu bagi membeli barangan keperluan tersebut.

''Inden ini adalah surat jaminan yang dikeluarkan oleh kerajaan negeri, di mana pihak terbabit boleh membeli barang yang diperlukan bagi tujuan tersebut sebelum kita membayar semula kos terbabit,"

''Kita tidak mahu bila bencana berlaku, masa itulah baru hendak beli macam-macam, sehinggakan petrol untuk mengerakkan bot penyelamat pun lupa dibeli," ujarnya.

Penduduk, pelajar rayu baiki pondok tunggu bas depan SMK Tebong

Posted:

Penduduk, pelajar rayu baiki pondok tunggu bas depan SMK Tebong

Penduduk, pelajar rayu baiki pondok tunggu bas depan SMK Tebong

ALOR GAJAH 28 Sept. - Penduduk dan pelajar merayu Majlis Perbandaran Alor Gajah (MPAG) membaiki pondok menunggu bas berhadapan Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Tebong kerana keadaannya yang semakin uzur.

Salah seorang penduduk, Md. Zin Ayut, 45, berkata, keadaan itu sudah berlarutan sejak kira-kira setahun lalu dan kesal tiada tindakan diambil walaupun beberapa aduan telah dibuat sebelum ini.

"Saya bimbang kalau-kalau kepingan bumbung pondok bas yang rosak ini tercabut dan menimpa pelajar sekolah yang menunggu di pondok itu.

"MPAG pula seolah-olah tidak mengambil sebarang tindakan walaupun beberapa aduan telah dibuat oleh penduduk di sini," katanya ketika ditemui di sini, hari ini.

Bagi pelajar, Mohd. Nor Alif Abu Bakar, 16, berkata, dia berharap pihak berkuasa tempatan (PBT) dapat membina pondok bas yang lebih besar demi keselesaan pelajar dan penduduk di kawasan tersebut.

Jika tidak katanya, pelajar sekolah itu terpaksa menggunakan pondok berkenaan walaupun ia tidak selamat untuk digunakan.

"Apabila tiba musim hujan, bumbung pondok menunggu bas ini bocor sekali gus menyusahkan orang ramai dan pelajar," katanya.

Seorang penduduk lagi, Redzuan Chandran Abdullah, 53, berkata, senario itu menyebabkan pelajar yang menggunakan perkhidmatan bas untuk berulang-alik ke rumah masing-masing terpaksa menunggu di bawah panas terik selain basah kuyup ketika hujan.

Menurutnya, sudah lebih setahun bumbung pondok bas ini rosak dan bocor menyebabkan pengguna perkhidmatan bas terpaksa berteduh di rumah-rumah penduduk berhampiran bagi mengelakkan basah semasa hujan.

"Saya juga kasihan melihat pelajar menunggu bas dalam cuaca panas terik kerana kebanyakan bumbung di pondok telah tercabut," katanya.

Kaunter daftar pengundi di jamuan hari raya ADUN Pilah

Posted:

Kaunter daftar pengundi di jamuan hari raya ADUN Pilah

Kaunter daftar pengundi di jamuan hari raya ADUN Pilah


Adnan Abu Hassan (bersongkok) membantu seorang tetamu Rumah Terbuka Aidilfitri ADUN Pilah membuat semakan di kaunter Suruhanjaya Pilihan Raya pada majlis tersebut di Kampung Batang Pilah, Senaling. Kuala Pilah, kelmarin.


KUALA PILAH 28 Sept. - Lazimnya rumah terbuka hari raya hanya menyajikan pelbagai juadah dan hidangan untuk dinikmati oleh orang ramai.

Bagaimanapun, Rumah Terbuka Hari Raya Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pilah, Adnan Abu Hassan bersama Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Kuala Pilah di sini, semalam menampilkan kelainan apabila kaunter pendaftaran pengundi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) turut dibuka untuk kemudahan tetamu yang berkunjung.

Majlis itu diadakan di Kampung Batang Pilah di Senaling dekat sini mulai pukul 2 petang hingga 5 petang.

Adnan berkata, pembukaan kaunter itu adalah sebahagian daripada usaha memudahkan rakyat yang belum mendaftar sebagai pengundi berbuat demikian.

"Kita mahu berikan seluas-luas peluang kepada rakyat mendaftar walaupun semasa majlis yang biasanya dianggap hanya untuk menikmati makan dan minum seperti jamuan hari raya ini," katanya kepada Utusan Malaysia di sini, semalam.

Beliau memberitahu, sebanyak 25 tetamu yang hadir telah menggunakan kesempatan itu untuk mendaftar sebagai pengundi baru manakala sebahagian daripada lebih 5,000 tetamu membuat semakan di kaunter tersebut.

Turut mengunjungi rumah terbuka itu ialah Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan; Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Mat Ali Hassan; Speaker Dewan Undangan Negeri, Datuk Abdul Razak Mansor dan ADUN Senaling, Datuk Ismail Lasim.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan