Khamis, 29 September 2011

Harian Metro: BeritaUtama

Harian Metro: BeritaUtama


774 wanita kita gersang cinta cair

Posted: 28 Sep 2011 11:43 AM PDT

KUALA LUMPUR: Koleksi surat, skrip dan puisi cinta serta gambar lelaki berkulit putih kacak, antara bahan ditemui polis dalam komputer riba warga Nigeria yang digunakan mereka untuk mengaut RM24 juta daripada 774 wanita tempatan dalam tempoh lapan bulan pertama tahun ini.

Statistik Polis Diraja Malaysia (PDRM) juga mencatatkan sepanjang 2010 hingga Ogos lalu, seramai 232 warga Nigeria ditahan kerana terbabit penipuan Internet dengan menyasarkan wanita Malaysia sebagai mangsa.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Bukit Aman, Datuk Syed Ismail Syed Azizan, berkata siasatan polis mendapati sindiket penipuan warga Nigeria di negara ini mempunyai skrip atau ayat cinta yang dicipta khusus bagi memancing wanita tempatan terutama mereka yang kesepian dan ketandusan kasih sayang.

"Taktik atau cara yang mereka lakukan ialah menghantar e-mel atau mesej melalui laman sembang sosial di Internet seperti facebook, Tagged dan Wayn kepada ratusan mangsa dalam sehari," katanya.


Menurutnya, hasil siasatan pada komputer riba yang digunakan seorang ahli sindiket terbabit, pihaknya menemui skrip berkenaan bersama fail lain yang siap disusun atur dalam pelbagai versi bagi menjayakan rancangan mereka.

Dapatkan akhbar Harian Metro untuk berita selanjutnya.

Tiada kaitan pengganas

Posted: 28 Sep 2011 11:40 AM PDT

SUBANG JAYA: "Saya menafikan sekeras-kerasnya dakwaan segelintir pihak yang mengaitkan insiden ini dengan kumpulan pengganas atau bom C4," kata Timbalan Ketua Polis Selangor, Datuk A Thaiveegan yang melawat lokasi kejadian letupan bangunan pusat beli-belah Empire Shopping Gallery, di sini, awal pagi semalam.

Beliau berkata, siasatan awal mendapati kejadian itu hanyalah kemalangan yang berlaku berkemungkinan besar berpunca daripada kecuaian dan tiada sebarang bukti menunjukkan ia perbuatan khianat.


"Apapun, perkara ini masih dalam siasatan Jabatan Bomba dan Penyelamat Selangor serta Suruhanjaya Tenaga (ST)," katanya yang juga meminta orang ramai supaya tidak membuat sebarang spekulasi.

Dalam kejadian yang berlaku kira-kira jam 3.45 pagi itu, letupan kuat yang dipercayai berpunca daripada kebocoran paip gas di sebuah restoran di aras bawah tanah pusat beli-belah itu mencederakan empat orang selepas terkena serpihan kaca dan percikan api.


Letupan itu bukan saja memusnahkan sebahagian daripada bangunan berkenaan, malah turut mengakibatkan kerosakan di bangunan Wisma Consplant 2 yang terletak bertentangan pusat beli-belah itu.


Seorang daripada empat mangsa yang cedera, Daryl Chua, 27, berkata ketika kejadian dia dan teman wanitanya, Tan Wern Fang, 24, sedang berjalan ke mesin bayaran parkir untuk membuat bayaran.

"Kira-kira 10 meter sebelum tiba ke mesin berkenaan, tiba-tiba berlaku letupan kuat menyebabkan kami berdua terpelanting. Saya segera mendapatkan teman wanita yang sedang terbaring dan mengangkatnya ke seberang jalan," katanya yang ditemui di lokasi kejadian, semalam.


Menurutnya, dua kereta milik dia dan teman wanitanya rosak teruk akibat letupan berkenaan. Bagaimanapun, dia menyifatkan diri mereka bernasib baik kerana hanya mengalami cedera ringan. Pasangan kekasih itu dan dua pengawal keselamatan yang cedera kemudian dibawa ke Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) untuk rawatan lanjut.

Ketua Polis Daerah Subang Jaya, Asisten Komisioner Zainal Rashid Abu Bakar berkata, pihaknya menerima panggilan mengenai kejadian itu kira-kira jam 3.45 pagi sebelum bergegas ke lokasi kejadian.


"Hasil siasatan awal, letupan dipercayai bermula dari sebuah restoran di tingkat bawah," katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan