Selasa, 27 September 2011

Kosmo Online - Negara

Kosmo Online - Negara


Tinggal tiga hari lagi

Posted:

Tinggal tiga hari lagi

Tinggal tiga hari lagi

Oleh JUNHAIRI ALYASA
junhairi.alyasa@kosmo.com.my

SPAD mengingatkan bahawa pihaknya tidak akan melanjutkan tempoh pendaftaran semula
kenderaan perdagangan selepas tarikh akhir 30 September ini. - Gambar hiasan


KUALA LUMPUR – Tarikh akhir pendaftaran semula bagi semua kenderaan perdagangan hanya tinggal tiga hari sahaja lagi iaitu pada 30 September, namun masih terdapat 160,000 daripada 360,000 kenderaan seumpama itu belum lagi didaftar semula.

Pengerusi Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD), Tan Sri Syed Hamid Albar berkata, sejak proses pendaftaran dibuat enam bulan lepas, hanya 60 peratus sahaja syarikat kenderaan perdagangan mendaftar semula kenderaan masing-masing.

"Daripada 91,000 buah syarikat kenderaan perdagangan hanya 60 peratus atau sebanyak 54,600 syarikat sudah mendaftar dan baki 36,400 buah syarikat masih belum mendaftar.

"Selepas tamat sahaja tempoh ini, kita akan dapat gambaran sebenar syarikat mana yang halal atau beroperasi secara haram," ujarnya pada sidang akhbar selepas menyaksikan memorandum persefahaman di antara Touch n' Go Sdn. Bhd. (TNGSB) dan Express Rail Link Sdn. Bhd. (ERL) di sini semalam.

Perjanjian ditandatangani oleh Ketua Pegawai Eksekutif TNGSB, Abdul Karim Md. Lassim dan Ketua Pegawai Eksekutif ERL, Noormah Mohd. Nor.

Kerjasama tersebut membolehkan orang ramai termasuk pelancong asing yang menggunakan perkhidmatan koc ekspres ERL ke KLIA membayar tambang dengan menggunakan kad Touch n' Go.

Syed Hamid meminta pemilik kenderaan supaya tidak terpengaruh dengan sebarang spekulasi dan khabar angin yang mendakwa proses pendaftaran terlalu sukar dilakukan.

"Jangan dengar cerita orang, kalau tidak tahu kakitangan SPAD akan bantu untuk isi borang malah kalau tiada akaun bank atau cukai pendapatan juga tiada masalah dan ada ruangan khusus untuk kategori ini.

"Sebenarnya kita bukan mahu membuat permohonan baharu tetapi kita cuma mahu buat pendaftaran semula untuk kemas kini pangkalan data kita. Saya dapati banyak spekulasi khabar angin yang tidak menggambarkan keadaan sebenar," ujar beliau.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Persandingan 1Malaysia di R&R Pagoh

Posted:

Persandingan 1Malaysia di R&R Pagoh

Persandingan 1Malaysia di R&R Pagoh


PENGANTIN Lik Siang (tiga dari kiri) dan Bee Sin lengkap berpakaian Melayu diarak di kawasan Rehat dan Rawat Pagoh Selatan di Muar semalam.


PAGOH - Enam tahun lalu, Lim Bee Sin yang ketika itu berusia 19 tahun pernah meminta kerja di kedai nombor 8, Pagoh Kopitiam yang terletak di kawasan Rehat dan Rawat (R&R) Pagoh Selatan Lebuh Raya Utara-Selatan di sini.

Tanpa berfikir panjang, pemilik kedai tersebut, Tai Lik Siang yang ketika itu berusia 22 tahun mengambilnya bekerja.

Semasa bekerja mereka sering bergurau senda dan tanpa disangka hubungan mereka menjadi semakin rapat.

"Selepas empat tahun, dia berhenti kerja dan mulakan kerja baharu di sebuah kedai di Melaka.

"Saya mencari dia kembali dan selepas bercinta selama dua tahun, kami mengambil keputusan untuk mendirikan rumah tangga,'' cerita Lik Siang yang kini berusia 28 tahun.

Bagi Lik Siang, R&R Pagoh Selatan menyimpan terlalu banyak kenangan percintaan sehingga mendorong mereka mengambil keputusan untuk melangsungkan perkahwinan di R&R itu.

Dia berasa amat gembira kerana dapat mengadakan majlis perkahwinan itu yang dihadiri hampir 1,000 orang termasuk ahli keluarga, sahabat handai serta warga R&R tersebut.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

PM umum dana RM10 juta pelajar PhD

Posted:

PM umum dana RM10 juta pelajar PhD

PM umum dana RM10 juta pelajar PhD


NAJIB menunjukkan biografi Ainuddin Pejuang Degil Melayu pada majlis pelancaran buku tersebut di UTM, Kuala Lumpur semalam. Turut kelihatan, Fatini dan Zaini.


KUALA LUMPUR - Datuk Seri Najib Tun Razak semalam mengumumkan penubuhan Ainuddin Wahid Endowment Fund dengan dana RM10 juta bagi membiayai pelajar peringkat ijazah doktor falsafah (PhD) di Universiti Teknologi Malaysia (UTM).

Perdana Menteri berkata, dana berkenaan akan diagihkan secara berperingkat dengan peruntukan RM2 juta setahun untuk tempoh lima tahun.

Ketika melancarkan biografi Ainuddin Pejuang Degil Melayu di UTM, Jalan Semarak di sini, beliau berkata, dana itu akan digunakan untuk membiayai lima pelajar PhD setiap tahun yang daripada kumpulan 'creme de la creme' iaitu yang terbaik.

"Pelajar-pelajar PhD yang dibiayai oleh dana ini juga berpeluang untuk mengikuti sandaran selama enam bulan semasa pengajian di salah sebuah institusi akademik tersohor dunia iaitu Universiti Oxford, Cambridge, MIT atau Imperial College," katanya.

Dalam ucapannya, Najib juga mengingatkan rakyat supaya tidak sekali-kali melupakan sejarah dan perjuangan pemimpin terdahulu yang menyumbang kepada kemakmuran negara yang dinikmati hari ini.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan