Selasa, 13 Mac 2012

Utusan Online - Utara

Utusan Online - Utara


Fasa baru pelancongan Langkawi

Posted:

Fasa baru pelancongan Langkawi

Fasa baru pelancongan Langkawi

Oleh MOHD. SHARIZA ABDULLAHutusankedah@utusan.com.my


Keindahan Pulau Langkawi dari pandangan udara sungguh menakjubkan.


ALOR SETAR 12 Mac. - Industri pelancongan mampu menyumbang kepada sumber pendapatan utama negara jika potensi produk sedia ada seperti keindahan alam sekitar dieksploitasi sepenuhnya.

Kerajaan turut melihat sektor berkenaan sebagai komponen penting kepada Program Transformasi Ekonomi dan aspirasi negara untuk mencapai Wawasan 2020.

Salah satu produk pelancongan popular di negara ini adalah Pulau Langkawi yang menjadi destinasi peranginan tumpuan pelancong dari dalam dan luar negara.

Sejak awal pembangunannya pada penghujung 1980-an apabila bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad mengisytiharkan pulau legenda sumpahan Mahsuri itu sebagai pulau bebas cukai, Langkawi menjalani pertumbuhan yang pesat.

Pulau berkenaan berubah menjadi destinasi pelancongan popular dan kemuncaknya dengan penganugerahan status Langkawi Geopark oleh Pertubuhan Pendidikan, Sains dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO) pada 2007.

Justeru, untuk melonjakkan sektor pelancongan negara ke tahap yang lebih tinggi, potensi Langkawi sebagai salah satu destinasi pelancongan terbaik dunia perlu lebih diserlahkan.

Bagi tujuan itu, satu pelan tindakan rangka kerja terperinci direka untuk melonjakkan kedudukan Langkawi sebaris dengan destinasi pulau peranginan terkemuka dunia.

Blueprint Pelancongan Langkawi yang melibatkan anggaran pelaburan sebanyak RM5 bilion dalam tempoh lima tahun itu dilancarkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak di pulau lagenda itu pada 8 Disember lalu.

Menerusi pelan tindakan itu, kedudukan dan potensi Langkawi diberi nafas baru bagi mencapai aspirasi kerajaan untuk menjadikan pulau legenda berkenaan sebagai antara 10 pulau dan destinasi ekopelancongan terbaik dunia menjelang 2015.

Pelan induk berkenaan menggariskan 14 inisiatif meliputi tiga tema iaitu produk, infrastruktur dan pembolehdaya yang dijangka merancakkan lagi industri pelancongan di situ dalam tempoh tersebut.

Pelaksanaannya dijangka menggandakan pendapatan sektor pelancongan kepada RM3.8 bilion menerusi kedatangan tiga juta pelancong pada 2015 selain mewujudkan sebanyak 4,200 peluang pekerjaan baharu.

Menurut Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Nor Mohamed Yakcop, sasaran yang jelas, perancangan strategik dan pelaksanaan secara efektif merupakan ramuan penting bagi membolehkan Langkawi mencapai potensinya.

Kata beliau, selain pertumbuhan ekonomi, objektif lain seperti perlindungan alam sekitar, pembangunan mampan dan tenaga kerja juga diutamakan.

"Saya gembira melihat elemen-elemen ini diambil kira dalam rangka pelan dasar tersebut," katanya dalam perutusan terkandung di dalam Blueprint Pelancongan Langkawi 2011-2015 yang dilancarkan Perdana Menteri baru-baru ini.

Katanya, sebagai komitmen Kerajaan Persekutuan, pembiayaan yang signifikan telah diperuntukan untuk melaksanakan pelan tindakan itu.

"Agensi-agensi utama juga akan diperkukuh secara berterusan bagi memastikan keupayaan dalam melaksanakan inisiatif di bawah Bleuprint ini.

"Dengan komitmen bersama agensi Persekutuan dan negeri serta kerjasama sektor swasta, kedudukan Langkawi akan lebih terserlah di peta dunia," katanya.

Aspirasi yang dirangka dalam pelan dasar berkenaan bagaimanapun tidak akan terhasil secara tiba-tiba tetapi ia memerlukan kepimpinan, komitmen dan usaha gigih semua pihak bagi melaksanakannya.

Sokongan daripada penduduk Langkawi secara menyeluruh juga amat diperlukan kerana apabila transformasi yang bakal dilakukan itu berjaya, ia bukan sahaja akan menjadikan Langkawi lebih maju malah seluruh penduduk akan mendapat manfaat daripadanya.

Buka Tilapia Park di Hulu Perak

Posted:

Buka Tilapia Park di Hulu Perak

Buka Tilapia Park di Hulu Perak

Oleh KHAIRUL ABIDIN NUAR
khairul.nuar@utusan.com.my

IPOH 12 Mac - Perbadanan Pembangunan Pertanian Negeri Perak (PPPNP) bercadang membuka taman perusahaan ikan tilapia dikenali sebagai Tilapia Park di Hulu Perak dalam usaha merancakkan industri ternakan haiwan itu secara besar-besaran.

Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir berkata, cadangan membuka tapak perusahaan haiwan itu sedang diperincikan bersama sebuah syarikat rakan kongsi dari Norway.

Beliau yang juga Pengerusi PPPNP berkata, jika dibuka kelak, Tilapia Park turut menjalankan pelbagai aktiviti hiliran memproses ikan tilapia.

''Ia termasuk aktiviti seperti pelaksanaan perusahaan kilang pemprosesan dan pembungkusan tilapia yang akan diperincikan bersama rakan kongsi dari Norway.

''Selain itu, PPPNP juga bercadang untuk melaksanakan projek 'Set-Net' iaitu pemasangan jaring dan sangkar ikan di laut melibatkan keluasan dua hingga lima hektar bagi tujuan eko-pelancongan serta rekreasi perikanan laut di Pulau Pangkor," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Ahli Lembaga Pengarah PPPNP yang turut dihadiri oleh Ketua Pegawai Eksekutifnya, A. Rizal Abd Rahman.

Pada majlis itu, Zambry turut meraikan 151 kakitangan PPPNP yang bakal menunaikan umrah dalam masa terdekat berikutan peningkatan keuntungan PPPNP yang melonjak sebanyak RM16,509 berbanding tahun lalu.

Dalam perkembangan berkaitan, Zambry memberitahu, PPPNP bakal mengambil alih sebuah syarikat pengeluaran produk kesihatan berasaskan pertanian dalam usaha mempelbagaikan sumber pendapatannya.

Bagaimanapun kata beliau, usaha itu masih di peringkat cadangan dan ia bakal diumumkan apabila tiba masanya.

''Kita masih mengkaji beberapa syarikat dan ia bergantung kepada timbang tara yang dilakukan sebelum membuat sebarang keputusan muktamad," jelas beliau.

Mengenai prestasi PPPNP, beliau memberitahu, pihaknya mengunjurkan kenaikan keuntungan bersih sebanyak lima peratus iaitu sekitar RM80 juta berbanding RM75.14 juta yang dicatatkan pada tahun lalu," katanya.

Lapan Exco Perlis angkat sumpah kekalkan portfolio

Posted:

Lapan Exco Perlis angkat sumpah kekalkan portfolio

Lapan Exco Perlis angkat sumpah kekalkan portfolio

ARAU 12 Mac - Kesemua lapan anggota Exco kerajaan negeri hari ini mengekalkan jawatan dan portfolio masing-masing selepas mengangkat sumpah di hadapan Raja Perlis, Tuanku Syed Sirajuddin Putra Jamalullail di Istana Arau, di sini hari ini.

Upacara mengangkat sumpah itu dimulakan oleh Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pauh, Datuk Seri Diraja Syed Razlan Putra Jamalullail selaku Pengerusi Jawatankuasa Pelaburan, Perdagangan dan Industri, Sains dan Teknologi, Pembangunan Usahawan dan Hubungan Antarabangsa.

Ia diikuti ADUN Santan, Sabry Ahmad (Pertanian, Industri Asas Tani dan Pembangunan Koperasi) dan ADUN Kayang, Ahmad Bakri Datuk Ali (Pelancongan, Kesihatan dan Pembangunan Luar Bandar).

Turut mengangkat sumpah ialah ADUN Sena, Abdul Jamil Saad (Belia dan Sukan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan, Perpaduan, Pengangkutan), ADUN Beseri, Datuk Mat Rawi Kassim (Tanah, Perhutanan, Alam Sekitar & Sumber Asli, Penguatkuasaan dan Kepenggunaan).

Sementara itu, ADUN Guar Sanji, Jafperi Othman (Agama Islam, Jawatankuasa Hadhari, Pembangunan As-Sunnah), ADUN Chuping, Mansor Jusoh (Hal Ehwal Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Kebajikan, Ehwal Pengguna, Badan Bukan Kerajaan dan Tugas-Tugas Khas) dan ADUN Indera Kayangan, Dr. Por Choo Chor (Perumahan & Kerajaan Tempatan dan Pertumbuhan Bandar Baru) turut mengangkat sumpah sebagai Exco.

Pelantikan itu akan berkuat kuasa pada 19 Mac ini sehingga 18 Mac 2013.

Raja Muda Perlis, Tuanku Syed Faizuddin Syed Sirajuddin Putra Jamalullail turut berkenan berangkat ke majlis itu. Turut hadir Menteri Besar, Datuk Seri Dr. Md. Isa Sabu.

Sementara itu, Syed Sirajuddin bertitah, barisan Exco perlu menggalas tanggungjawab itu sebagai amanah dan bukannya bermatlamat untuk memenangi pilihan raya umum akan datang.

Titah baginda, barisan Exco yang dilantik semula itu adalah yang terbaik dan berharap supaya mereka dapat menjalankan amanah itu dengan sempurna.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan