Rabu, 7 Mac 2012

Utusan Online - Selatan

Utusan Online - Selatan


Karnival Jom Masuk U meriah

Posted:

Karnival Jom Masuk U meriah

Karnival Jom Masuk U meriah

Oleh KHAIRUL NAJIB ASARULAH KHAN
utusanN9@utusan.com.my


Para pengunjung menikmati kemudahan jalur lebar yang disediakan pada Karnival Pengajian Tinggi Negara Jom Masuk U di Dataran Seri Kemang, Port Dickson, Teluk Kemang, Negeri Sembilan, baru-baru ini.


TELOK KEMANG 6 Mac - Karnival Pengajian Tinggi Negara Jom Masuk U yang berlangsung di Dataran Seri Kemang, Port Dickson dekat sini baru-baru ini menerima kejutan dengan kehadiran lebih 40,000 pengunjung dalam program yang berlangsung dua hari itu.

Ketua Penolong Pengarah Bahagian Pengurusan Kemasukan Pelajar di Kementerian Pengajian Tinggi, Ismail Nor Hassan Basri (gambar) berkata, pihaknya menyasarkan kehadiran pengunjung, di mana rata-ratanya lepasan sekolah sekadar 30,000 orang sahaja.

''Ini satu peningkatan dan amat dibanggakan kerana semakin ramai yang berminat melanjutkan pelajaran di institusi pengajian tinggi negara," katanya di sini baru-baru ini.

Katanya, karnival tahunan itu diadakan sejak tahun 2005 dengan beberapa lokasi menjadi pilihan di seluruh negara.

''Ia juga mendapat kerjasama Kementerian Pelajaran dan bagi kali yang kelapan ini, ia h diadakan untuk zon ketujuh di Dataran Seri Kemang, Port Dickson ini," ujarnya.

Kata Ismail, sebanyak 20 institut pengajian tinggi awam (IPTA), 60 dari swasta dan beberapa agensi kerajaan terlibat dalam karnival ini.

''Turut serta ialah institusi berkaitan kemahiran di bawah Majlis Amanah Rakyat (Mara), Jabatan Tenaga Manusia (JTM) serta Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani," katanya.

Sepanjang dua hari karnival itu berlangsung, beberapa gerai pembiayaan pelajar seperti Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) dan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) turut mengambil bahagian.

Ismail menambah, ini merupakan satu karnival 'masa hadapan', di mana menentukan hala tuju remaja lepasan sekolah untuk memilih kursus yang ditawarkan selain penempatan dalam universiti mahupun kolej universiti.

''Kita dapati mereka yang hadir terdiri daripada 60 peratus adalah pelajar, selebihnya guru dan ibu bapa," ujarnya.

Katanya, karnival ini akan diadakan di kawasan pedalaman dan kampung pada masa hadapan bagi menyuntik minat remaja desa menyertai pengajian di mana-mana institusi pengajian tinggi.

Pelajar mendapat maklumat terbaik

Posted:

Pelajar mendapat maklumat terbaik

Pelajar mendapat maklumat terbaik

TELOK KEMANG 6 Mac - Pelajar dan pengunjung Karnival Pengajian Tinggi Negara Jom Masuk U di Dataran Seri Kemang, Port Dickson di sini baru-baru ini gembira kerana mendapat penerangan mengenai kursus yang ditawarkan dengan baik.

Pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Ghafar Baba, Melaka, Nurul Huda Najihah, 16, berkata, biarpun masih bersekolah, impian memasuki universiti perlu ditanam dari sekarang.

''Karnival ini telah menunjukkan universiti dan kursus yang boleh saya pilih selepas peperiksaan kelak.

"Sekurang-kurangnya, saya tahu hala tuju untuk masa hadapan," katanya kepada Utusan Malaysia di sini baru-baru ini.

Katanya, pemilihan dalam kursus yang ditawarkan ini penting bagi mengelakkan tersalah dalam membuat perhitungan, di mana akhirnya nanti akan menyaksikan kekalutan.

Muhammad Zulfahmi Faizul, 17, pula berkata, dia memperoleh pelbagai maklumat untuk memasuki universiti.

''Saya mengetahui cara mana untuk mendapatkan biasiswa, tajaan dan pinjaman.

"Karnival ini benar-benar membantu golongan pelajar mencari lokasi pembelajaran paling sesuai untuk masa hadapan," katanya.

Tambahnya, dia turut mendapat penjelasan daripada petugas di gerai universiti dan kolej tentang kelayakan kemasukan, peluang selepas tamat belajar dan sebagainya.

Bagi Kok Hui Huang, 19, karnival itu merupakan medium terbaik untuk bertanyakan pelbagai soalan, sama ada kursus yang ditawarkan, bahkan tempat penginapan, kampusnya dan yuran pembelajaran.

''Saya diberi layanan yang baik dan jawapan yang diperoleh juga memuaskan. Kini saya boleh membuat pilihan universiti yang sesuai," katanya.

Sementara itu, Norliyana Mohd. Nor, 19, berkata, selain minat seseseorang itu perlu memenuhi syarat yang ditetapkan sebelum boleh memasuki universiti.

''Di karnival ini, saya mendapat maklumat tentang kelayakan masuk. Jadi dapatlah kami r membuat sasaran tertentu untuk memastikan impian belajar di universiti pilihan itu tercapai," katanya.

15 pelajar UTeM sertai Formula Varsity 2012

Posted:

15 pelajar UTeM sertai Formula Varsity 2012

15 pelajar UTeM sertai Formula Varsity 2012


SEBAHAGIAN pelajar Fakulti Kejuruteraan Mekanikal UTeM membuat persediaan bagi menghadapi cabaran perlumbaan Formula Varsity di Alor Gajah, Melaka, baru-baru ini.


MELAKA 6 Mac. - Seramai 15 pelajar dari Fakulti Kejuruteraan Mekanikal (FKM), Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTeM) menyahut cabaran apabila menyertai perlumbaan kereta antara institusi pengajian tinggi (IPT), Formula Varsity.

Pengarah Program, Dr. Musthafah Mohd. Tahir berkata, kesemua pelajar yang disenarai itu akan bertanding di Litar Lumba Antarabangsa Melaka (MIMC) Oktober ini.

Sebagai tuan rumah, katanya, UTeM akan membuat persiapan rapi bagi menyediakan sebuah pasukan paling mantap bersaing dengan pasukan-pasukan daripada IPT lain.

"Beberapa proses pemilihan telah dijalankan termasuk temuduga, ujian kemahiran teknikal dan komunikasi.

"Pemilihan ini penting bagi menyediakan sebuah pasukan yang berwibawa kerana pembangunan kereta dan jentera untuk perlumbaan ini diselenggara sepenuhnya oleh pelajar," katanya baru-baru ini.

Dr. Musthafah berkata, prestasi akademik juga turut menjadi kriteria utama untuk memilih pelajar yang layak mewakili UTeM dalam perlumbaan Formula Varsity nanti.

Menurutnya, penyertaan kini masih dibuka kepada IPT yang berminat turut serta dalam perlumbaan tersebut. Borang penyertaan boleh didapati di laman sesawang formulavarsity.utem.edu.my.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan