Rabu, 7 Mac 2012

Utusan Online - Dalam Negeri

Utusan Online - Dalam Negeri


Tengku Mahkota nafi campur tangan siasatan Badrulamin

Posted:

Tengku Mahkota nafi campur tangan siasatan Badrulamin

Tengku Mahkota nafi campur tangan siasatan Badrulamin

KUANTAN 6 Mac - Tengku Mahkota Pahang, Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah menafikan terlibat dengan siasatan atau apa juga yang berkaitan kes tangkapan khalwat pemimpin Parti Keadilan Rakyat (PKR), Dr. Badrulamin Bahron.

Menurut Pengerusi Jawatankuasa Dakwah Islamiah, Perpaduan dan Badan-badan Bukan Kerajaan Pahang, Datuk Mohamad Sahfri Ab. Aziz, beliau dimaklumkan pihak istana bahawa baginda tidak tahu menahu mengenai perkara tersebut apatah lagi mencampuri siasatan yang dijalankan oleh Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP).

"Dakwaan Badrulamin bahawa Tengku Abdullah mengenalinya boleh dibuat oleh sesiapa sahaja kerana baginda sememangnya mengenali dan dikenali oleh semua orang.

"Bagaimanapun baginda hanya ingin tahu siapakah yang ditahan JAIP atas dakwaan berkhalwat sehari selepas kejadian tersebut. Itu sahaja dan tidak timbul baginda terlibat dalam siasatan JAIP," katanya kepada Utusan Malaysia di sini malam tadi.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas beberapa laman blog yang mengaitkan Tengku Abdullah dalam kes khalwat Badrulamin dan seorang wanita berstatus isteri orang minggu lalu di sebuah hotel di Balok di sini.

Menurut Mohamad Sahfri, siasatan ke atas Badrulamin masih diteruskan dengan beberapa orang saksi masih diambil keterangan mereka.

"JAIP perlu menjalankan siasatan terperinci dengan memerlukan sedikit masa kerana kes ini diperoleh daripada aduan dan bukannya daripada operasi seperti kebiasaan.

"Justeru, saya ingin menasihati Badrulamin agar tidak memberi sebarang kenyataan kepada akhbar kerana ia sedikitpun tidak akan membantu proses siasatan.

"Kenyataan demi kenyataan yang dikeluarkan hanya akan mengganggu proses di mahkamah kelak," jelasnya.

Mohamad Sahfri juga kecewa dengan sikap Badrulamin yang enggan membuat laporan polis sekiranya benar dia dipukul.

"Kita tidak halang dia untuk membuat laporan polis sekiranya benar dipukul ketika serbuan dilakukan. Namun, sehingga kini tiada sebarang laporan dibuat dan yang nyata tiada sebarang bukti menunjukkan dia dipukul penguat kuasa JAIP," ujarnya.

Anak saya nakal sangatkah?

Posted:

Anak saya nakal sangatkah?

Anak saya nakal sangatkah?


Suzianawati Mohamad bersama Faqrul Hakimi Mohd. Kamarulzaman di luar rumah anak yatim di Taman England, Seremban, semalam.


SEREMBAN 6 Mac - Ibu mangsa buli, Faqrul Hakimi Mohd. Kamarulzaman, 7, hanya inginkan keadilan untuk anaknya yang dibuli dengan teruk oleh rakan-rakan mangsa sehingga cedera dan lebam di sebuah sekolah kebangsaan di Sikamat dekat sini Jumaat lalu.

Suzianawati Mohamad, 33, berkata, sehingga kini dia tidak tahu kesalahan yang dilakukan oleh anaknya itu sehingga dia diperlakukan sedemikian rupa.

Dia tidak mahu menyalahkan mana-mana pihak kerana apa yang diinginkan adalah kebenaran dan keadilan.

"Saya tak mahu menyalahkan mana-mana pihak kerana saya hanya nak tahu kenapa dia dipukul begitu dahsyat.

"Adakah anak saya jahat atau dia nakal sangat atau orang yang memukulnya mengalami tekanan mental," katanya kepada Utusan Malaysia ketika ditemui di sini hari ini.

Dalam kejadian itu, Suzianawati yang bekerja sebagai operator di sebuah kilang terkejut apabila mendapati anaknya cedera selepas disyaki dibuli rakan-rakannya sehingga lebam-lebam di seluruh anggota badannya.

Mangsa, Faqrul Hakimi mengalami kesan lebam pada muka, badan, paha dan betis yang disyaki akibat dipukul dengan objek keras.

Hari ini, Suzianawati bersama Faqrul Hakimi pergi ke sekolah tempat murid itu belajar dekat sini untuk bertemu dengan pengurusan sekolah dan wakil Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG).

Dua beranak itu kemudian pergi ke rumah anak yatim di Taman England dan turut mengadakan perbincangan dengan warden rumah tersebut.

Suzianawati bagaimanapun enggan mendedahkan butiran pertemuan tersebut.

Ketua Polis Daerah, Asisten Komisioner Saiful Azly Kamaruddin berkata, siasatan akan dijalankan daripada segenap aspek mengenai punca dan mereka yang terlibat.

"Kita masih lagi menjalankan siasatan mengenai punca sebenar kes itu berlaku. Setakat ini kita masih menunggu laporan pihak hospital dan Jabatan Pelajaran negeri sebelum tindakan susulan diambil," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Sementara itu, Pengarah Pelajaran negeri, Datuk Abd. Halim Abd. Razak ketika diminta mengulas kes tersebut memaklumkan telah melawat ke sekolah berkenaan bagi mendapatkan maklumat.

Hasrat bertunang tidak kesampaian

Posted:

Hasrat bertunang tidak kesampaian

Hasrat bertunang tidak kesampaian

Oleh FARIK SALLEH
pengarang@utusan.com.my


Fazlina Othman berkerusi roda (patah tangan kiri) berada di luar Unit Forensik Hospital Kota Tinggi menunggu urusan bedah siasat ibu dan kakaknya yang maut dalam kemalangan di Km 28.5 Jalan Kulai-Kota Tinggi, Johor, kelmarin.


KOTA TINGGI 6 Mac - Hasrat seorang gadis mengikat tali pertunangannya pada 17 Mac ini tidak kesampaian apabila bakal tunangnya maut dalam kemalangan di Kampung Sri Jaya di Kilometer 28.5 Jalan Kulaijaya-Kota Tinggi di sini semalam.

Lebih menyayat hati, tragedi pukul 2.40 petang itu turut meragut nyawa ibu dan kakak gadis tersebut.

Mangsa yang terbunuh ialah bakal tunang Fazlina Othman, 25, iaitu Muhammad Hazwan Ahmad, 25, serta ibu dan kakak Fazlina, Saemah Mantu, 65, dan Fatimah, 35.

Ketiga-tiga mangsa termasuk Fazlina dan seorang anak saudaranya, Ahmad Razim Faizal, 3, dalam perjalanan pulang dari Kuala Lumpur ke kampung mereka di Felda Air Tawar 1, sebelum kereta dipandu Muhammad Hazwan bertembung dengan sebuah lori yang membawa muatan ikan.

Dalam kejadian itu, Fazlina cedera di tangan kiri, manakala Ahmad Razim yang cedera di kepala kini dirawat di Hospital Sultanah Aminah (HSA).

Pemandu lori berusia 33 tahun itu bagaimanapun hanya cedera ringan.

Jenazah Muhammad Hazwan yang berasal dari Kampung Pasir Kuala Dipang, Perak dikebumikan di kampungnya, manakala Saemah dan Fatimah dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Felda Air Tawar 1 , semalam.

Menceritakan kejadian itu, Fazlina yang merupakan anak bongsu daripada enam beradik berkata, mereka dalam perjalanan pulang dari Kuala Lumpur ke kampung setelah selesai urusan membeli barang keperluan persiapan pertunangan.

Menurutnya, ketika kejadian, dia yang duduk di bahagian penumpang depan tidur dan hanya tersedar selepas kereta Proton Saga BLM yang dipandu bakal tunangnya tiba-tiba bertembung dengan lori berkenaan.

"Saya terkejut dengan apa yang berlaku, namun reda dengan ketentuan ini.

"Apa yang lebih menyedihkan adalah hajat ibu untuk melihat majlis kami berlangsung tidak kesampaian," katanya ketika ditemui di Hospital Kota Tinggi di sini.

Fazlina memberitahu, kepulangan mereka memang dinanti-nantikan ahli keluarga yang lain kerana mahu membincangkan persiapan majlis pertunangannya yang akan diadakan serentak sempena pernikahan abangnya pada 17 Mac ini.

Katanya, mereka bertolak ke Kuala Lumpur beberapa hari sebelum kejadian dengan menaiki bas dan pulang menaiki kereta yang dipandu bakal tunangnya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kota Tinggi, Supritendan Che Mahazan Che Aik ketika dihubungi mengesahkan kejadian tersebut.

Katanya, siasatan awal mendapati, kejadian berlaku apabila kenderaan dipandu mangsa dari arah Kulaijaya ke Kota Tinggi hilang kawalan lalu masuk ke laluan bertentangan sebelum bertembung dengan sebuah lori.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan