Jumaat, 9 Mac 2012

Utusan Online - Rencana

Utusan Online - Rencana


Pendirian tetap sama terhadap Israel

Posted:

Pendirian tetap sama terhadap Israel

- Surat Dr. Mahathir kepada Yitzhak Rabin.
- Surat Dr. Mahathir kepada Benjamin Nentanyahu.
- Surat Dr. Mahathir kepada Ehud Barak.
TAN SRI SYED HAMID ALBAR ialah bekas Menteri Luar. Kini Pengerusi Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD)

Sejak zaman Tunku Abdul Rahman, Malaysia tidak menjalin hubungan diplomatik dengan Israel kerana tindakannya menzalimi dan menafikan hak rakyat Palestin. Sehingga hari ini pendirian berprinsip dan konsisten terus menjadi asas dasar luar Malaysia.

Israel ditubuhkan dalam tahun 1948 oleh Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) dengan garis persempadanan yang ditetapkan. Palestin dijanjikan haknya oleh PBB untuk menubuhkan sebuah negara merdeka dan sehingga sekarang hasrat mereka belum lagi terlaksana.

Hari ini Israel terus memperluaskan wilayah negaranya, sedangkan Palestin terus mengecil dan terkepung disebabkan kekalahan dalam peperangan. Penaklukan Israel walaupun tidak diiktiraf oleh PBB dan masyarakat antarabangsa, ia tidak diendahkan.

Pada Malaysia, Israel telah menzalimi dan menindas masyarakat Palestin hingga menjadi pelarian serta tanah mereka turut dirampas. Namun demikian daripada pengamatan Malaysia, Israel tidak mungkin dikalahkan dengan pendekatan persenjataan. Setiap tindakan rakyat Palestin dibalas dengan tindakan ketenteraan melampau.

...

Sila dapatkan naskhah Utusan Malaysia hari ini atau ikuti Utusan Online selepas 6 petang untuk artikel penuh.

Rakyat Kelantan mesti berani buat perubahan politik

Posted:

Rakyat Kelantan mesti berani buat perubahan politik

Oleh YULPISMAN ASLI
utusankelantan@utusan.com.my

DALAM lawatan ke Kelantan baru-baru ini, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menyatakan komitmen dan kesungguhan UMNO untuk membawa perubahan serta memacu landskap pembangunan di negeri ini sekiranya Barisan Nasional (BN) diberi mandat pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13).

Menariknya, selain mempertahankan kedudukan agama Islam, Presiden UMNO itu menyatakan kesediaan BN untuk menyelesaikan masalah rakyat seperti perumahan dan bekalan air bersih, yang gagal diurus oleh kerajaan Pas walaupun telah diberi peluang mentadbir sejak lebih 21 tahun lalu.

Malah, ketika berucap pada majlis pemimpin bersama rakyat dan ramah mesra bersama profesional Kelantan di Wakaf Mek Zainab, Perdana Menteri tanpa berselindung meminta mereka berani membuat perubahan politik sekiranya mahu semua tuntutan dalam resolusi yang diluluskan pada konvensyen mereka dicapai.

...

Sila dapatkan naskhah Utusan Malaysia hari ini atau ikuti Utusan Online selepas 6 petang untuk artikel penuh.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan