Jumaat, 9 Mac 2012

Kosmo Online - Negara

Kosmo Online - Negara


Rentung berpeluk di bilik tidur

Posted:

Rentung berpeluk di bilik tidur

Rentung berpeluk di bilik tidur

Oleh ATIKAH DALI
atikah.mohddali@kosmo.com.my

ANGGOTA bomba menyiasat sebuah rumah yang terbakar hingga menyebabkan tiga beranak rentung manakala seorang melecur teruk di Seri Kembangan, Serdang, Selangor semalam.


SERDANG – Seorang ibu dan dua anaknya menemui ajal dalam keadaan tragis apabila kesemuanya terkorban manakala suami wanita itu melecur teruk selepas rumah yang mereka diami di Jalan SK 6/1, Seri Kembangan di sini musnah dalam kebakaran semalam.

Lebih menyayat hati apabila mayat Huyah Thi Ngoc Thao, 30-an, dan Yap Siew Yee, 6, ditemui berpelukan di dalam bilik utama rumah teres separuh papan dan simen itu. Mayat seorang lagi anaknya, Yap Siew Yoon, 5, pula ditemui berdekatan mereka di dalam bilik itu.

Suami Ngoc Thao, Yap Yao Chong, 43, kini dirawat di Unit Rawatan Rapi di Hospital Serdang di sini selepas dia melecur teruk ketika cuba menyelamatkan tiga beranak tersebut.

Kejadian pukul 2.55 pagi itu disyaki berlaku akibat litar pintas namun ia masih dalam siasatan pihak bomba. Ketika kejadian, dua saudara Ngoc Thao berada di dalam rumah namun mereka sempat menyelamatkan diri dan tidak cedera.

Kebakaran itu turut melarat ke bahagian tepi dua buah rumah lain yang terletak bersebelahan, bagaimanapun penghuninya selamat.

Jiran mangsa, Yu Lai Di, 78, memberitahu, dia tiba-tiba terjaga selepas terdengar letupan sebelum menggagahkan diri keluar untuk melihat apa yang berlaku menggunakan tongkat.

"Sebaik keluar, saya terkejut apabila melihat rumah jiran saya sedang terbakar dan saya terus menjauhkan diri dari kawasan kejadian kerana tidak berupaya untuk membantu.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Maut semasa ke kenduri kahwin

Posted:

Maut semasa ke kenduri kahwin

Maut semasa ke kenduri kahwin

Oleh KHAIRATUL AINAL ABDUL KARIM
berita@kosmo.com.my


BEGINILAH keadaan kereta yang dinaiki Norazman sekeluarga selepas terbabit dalam kemalangan di Kilometer 210.4, Lebuh Raya Pantai Timur dekat Gambang, Kuantan semalam.


KUANTAN – Tiga sekeluarga maut manakala seorang lagi cedera selepas kereta jenis Proton Waja yang mereka naiki merempuh belakang sebuah treler di Kilometer 210.4, Lebuh Raya Pantai Timur dekat Gambang awal pagi semalam.

Mangsa yang maut ialah pemandu kereta tersebut yang merupakan Eksekutif Kualiti di kilang Proton di Shah Alam, Norazman Ibrahim, 43, isterinya, Norhayati Ibrahim, 42, dan anak mereka, Akif Iskandar, 17.

Anak perempuan mereka, Nur Rudiana, 12, pula mengalami patah kaki kanan dan kini dirawat di Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA) di sini.

Dalam kejadian kira-kira pukul 1.30 pagi itu, mangsa sekeluarga yang menetap di Taman Puchong Perdana, Selangor dalam perjalanan dari ibu negara menuju ke Kemasik, Kemaman, Terengganu untuk menghadiri majlis perkahwinan saudara Norazman.

Kakak kepada Norazman, Noordinal, 49, berkata, dia dimaklumkan kejadian terbabit oleh rakan adiknya kira-kira pukul 2.30 pagi semalam melalui telefon.

Katanya, secara kebetulan rakan adiknya itu dalam perjalanan balik ke Kuala Lumpur telah terserempak dengan kemalangan terbabit dan mengecam nombor plat kereta mangsa.

"Arwah sepatutnya bertolak hari ini (semalam) ke Terengganu, dia juga tidak beritahu kepada saya untuk bertolak awal, mungkin sudah ajal mereka.

"Mujur anak bongsu arwah, Nur Rudiana hanya cedera. Saya belum memaklumkan kematian ibu bapa dan abangnya lagi memandangkan dia masih trauma," katanya ketika ditemui di HTAA.

Katanya, tiga beranak terbabit akan dikebumikan di kampung Norhayati di Kuala Berang, Hulu Terengganu.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Pengantin baharu tidur lokap

Posted:

Pengantin baharu tidur lokap

Pengantin baharu tidur lokap


DIN (kanan) menunjukkan sebahagian sijil cuti sakit palsu yang dirampas daripada seorang lelaki pada sidang akhbar di Batu Pahat, Johor semalam.


BATU PAHAT – Seorang runner yang sering berurusan di Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) daerah ini diberkas kerana disyaki mengaut keuntungan dengan menjual sijil cuti sakit palsu mempunyai cap hospital kerajaan yang dihasilkan sendiri.

Suspek lelaki berusia 27 tahun dan baru berkahwin dengan seorang pegawai sebuah bank ditahan di rumahnya di Jalan Damai di sini kelmarin.

Dia dipercayai telah mengaut keuntungan sehingga RM1,500 hasil menjual 100 keping sijil cuti sakit palsu pada harga RM15 sekeping.

Semua sijil cuti sakit palsu yang dijual suspek mempunyai cap Hospital Batu Pahat atau cap Klinik Kesihatan Bagan berserta nama penolong atau pegawai perubatan bertugas di hospital atau klinik kesihatan terbabit.

Bagaimanapun, siasatan mendapati penolong dan pegawai perubatan terbabit tidak terlibat dengan kegiatan suspek itu.

Ketua Polis Daerah Batu Pahat, Asisten Komisioner Din Ahmad berkata, suspek mengaku membuat sijil cuti sakit palsu dengan menggunakan mesin pencetak biasa di rumahnya di sini.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan