Rabu, 7 Mac 2012

Utusan Online - Mahkamah

Utusan Online - Mahkamah


Ustaz muda dipenjara 18 tahun

Posted:

Ustaz muda dipenjara 18 tahun

Oleh MOHD. SHARIZA ABDULLAH
utusankedah@utusan.ceom.my

ALOR SETAR 7 Mac - Seorang ustaz dihukum penjara 18 tahun oleh Mahkamah Tinggi di sini hari ini kerana menyebabkan kematian pelajar berusia tujuh tahun, Saiful Syazani Saiful Sopfidee di Arau, Perlis pada tahun lalu.

Hanif Mohd. Ali, 27, dijatuhi hukuman tersebut setelah mengaku bersalah atas tuduhan pindaan menyebabkan kematian kanak-kanak itu di bilik warden asrama putera Sekolah Rendah Agama Al-Furqan, Arau antara pukul 6 petang dan 12 tengah malam, 31 Mac 2011.

Tertuduh yang juga warden asrama sekolah tersebut membuat pengakuan itu semalam mengikut pertuduhan di bawah Seksyen 304(a) Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga 30 tahun dan denda.

Hanif sebelum ini didakwa di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan iaitu membunuh dengan niat namun dipinda kepada menyebabkan kematian selepas mahkamah mendapati pihak pendakwaan gagal membuktikan kes prima facie terhadap pertuduhan asal di akhir kes pendakwaan.

...

Sila dapatkan naskhah Utusan Malaysia hari ini atau ikuti Utusan Online selepas 6 petang untuk artikel penuh.

Bapa angkat akur hukuman ke atas ustaz

Posted:

Bapa angkat akur hukuman ke atas ustaz


MOHD. Zaberi Shafie melihat gambar anak angkatnya, Saiful Syazani Saiful Sopfidee di Kampung Jejawi Hutan Buluh, Kangar, semalam. - UTUSAN/ FAIZAL ABU HASSAN


KANGAR 7 Mac - Bapa angkat kepada Saiful Syazani Saiful Sopfidee, murid tahun satu Sekolah Rendah Agama Al-Furan, Jejawi di sini yang meninggal dunia akibat dipukul oleh warden asrama sekolah tersebut, akur dengan keputusan Mahkamah Tinggi Alor Setar, Kedah hari ini.

Mohd. Zaberi Shafie, 41, berharap hukuman penjara selama 18 tahun ke atas Hanif Mohd. Ali, 27, kerana menyebabkan kematian Saiful Syazani akan menjadi pengajaran yang berguna kepada semua.

''Kasihan pula kepada ustaz ini selepas mendengar keputusan mahkamah kerana selepas ini dia akan menghabiskan usia mudanya di penjara,'' katanya ketika ditemui di rumahnya di Kampung Jejawi Hutan Buluh di sini hari ini.

...

Sila dapatkan naskhah Utusan Malaysia hari ini atau ikuti Utusan Online selepas 6 petang untuk artikel penuh.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan