Sabtu, 10 Mac 2012

Kosmo Online - Negara

Kosmo Online - Negara


Budak tujuh tahun hilang

Posted:

Budak tujuh tahun hilang

Budak tujuh tahun hilang

Oleh NUR AISHAH AMIN
nuraishah.amin@kosmo.com.my

WAN nor azma dan anaknya Wan Khadijah sedih melihat gambar Wan Hazim.


PETALING JAYA – Sepasang suami isteri kini tidak keruan apabila anak lelaki kesayangan mereka yang berusia tujuh tahun didapati hilang dipercayai selepas keluar dari rumah mereka di Jalan PJS 10/1, Subang Indah di sini petang kelmarin.

Wan Hazim Wan Khaidir dilihat kali terakhir oleh ibunya, Wan Nor Azma Wan Yusof, 33, sedang mencuci tangan di sinki dapur rumahnya pada pukul 12.30 tengah hari kelmarin.

Menurut Wan Nor Azma, pada waktu tersebut dia singgah di rumahnya itu bagi menghantar anak sulungnya yang baru pulang dari sekolah.

Wanita tersebut bagaimanapun tidak berjumpa dengan anak kedua daripada tiga beradik itu sebaliknya hanya melihat budak itu dari dalam kereta sahaja.

"Saya hanya menyedari Hazim hilang pada pukul 6 petang selepas balik dari tempat kerja.

"Bila saya bertanya kepada pembantu rumah warga Indonesia, dia memberitahu anak saya tiada dan menyangka saya membawa Hazim keluar semasa pulang pada tengah hari tersebut," katanya semasa ditemui di rumahnya di sini semalam.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Bapa kandung ditahan bantu siasatan

Posted:

Bapa kandung ditahan bantu siasatan

Bapa kandung ditahan bantu siasatan


keratan Kosmo! 6 mac 2012


PASIR GUDANG - Seorang lelaki yang ditahan polis di Seri Alam di sini Khamis lalu bagi membantu siasatan berhubung kehilangan Nurul Nadirah Abdullah atau lebih dikenali sebagai Dirang merupakan bapa kandung kepada kanak-kanak tersebut.

Ibunya, Roselyn Alan, 25, mendakwa, dia mengetahui mengenai penahanan bekas suaminya itu selepas dimaklumkan oleh seorang pegawai polis pada hari yang sama.

"Kami berpisah secara baik pada tahun 2008 selepas tiga tahun hidup bersama ketika Dirang berusia setahun.

"Dia seorang bapa yang baik dan sering menghubungi kami, terutamanya Dirang," katanya ketika dihubungi Kosmo! Ahad di sini semalam.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

2,000 Melayu tiada pengenalan

Posted:

2,000 Melayu tiada pengenalan

2,000 Melayu tiada pengenalan

Oleh NOOR SYAHIDATOOL AQMA MOHD. NOOR
berita@kosmo.com.my

KUALA LUMPUR – Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) mendakwa lebih 2,000 orang berketurunan Melayu di negara ini kini berdepan dengan nasib yang tidak menentu berikutan kegagalan mereka untuk memiliki dokumen pengenalan diri iaitu sijil kelahiran dan MyKad yang sah.

Ketua Aktivis PPIM, Datuk Nadzim Johan (gambar) berkata, masalah tersebut berlaku disebabkan mereka dilahirkan sebagai anak luar nikah manakala sebahagian lagi disebabkan ibu bapa mereka yang bernikah di Thailand enggan mendaftarkan kelahiran.

Beliau berkata, terdapat juga ibu bapa yang telah disenaraihitamkan oleh bank, bertindak sengaja tidak mendaftarkan anak mereka untuk mengelak daripada dikesan oleh pihak bank.

"Kita pasti angka 2,000 itu sememangnya wujud dan ada pihak lain mendakwa angka sebenar mungkin jauh besar sehingga mencecah ratusan ribu orang.

"Akibatnya mereka kini menjadi orang yang tidak dikenali atau dengan kata-kata lain menjadi pelarian di tanah air sendiri," katanya ketika ditemui Kosmo! Ahad.

Kosmo! baru-baru ini melaporkan kenyataan Menteri Sumber Manusia, Datuk Seri Dr. S. Subramaniam bahawa pihaknya menerima 8,500 permohonan daripada masyarakat berketurunan India yang mahu mendapatkan dokumen pengenalan diri.

Daripada jumlah itu, kerajaan telah meluluskan 5,500 permohonan manakala kira-kira 3,000 lagi ditahan untuk siasatan lanjut kerana masalah dokumentasi tidak lengkap.

Nadzim menjelaskan, sehingga kini PPIM sudah menerima kira-kira 200 aduan daripada masyarakat berketurunan Melayu berusia dalam lingkungan 25 tahun ke atas yang sedang berdepan dengan masalah berkenaan.

Katanya, terdapat kes turut melibatkan perkahwinan wanita tempatan dengan warga asing terutama Indonesia apabila anak yang dilahirkan di negara ini diserahkan kepada orang lain untuk dipelihara.

Beliau menjelaskan, senario itu amat membimbangkan kerana golongan itu merupakan aset kepada negara dan masalah mereka tidak boleh terus dibiarkan berlarutan tanpa apa-apa penyelesaian.

"Agensi kerajaan yang berkaitan perlu membantu dan memberi perhatian dalam menyelesaikan apa juga masalah yang dialami oleh golongan seperti ini," katanya.

Nadzim berkata, agensi yang berkaitan juga disaran memberi dokumen pengenalan diri sementara kerana ada sesetengah kes memerlukan masa yang lama untuk diselesaikan.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan